Sorozatok

A Twin Peaks brutális és nagyon erős

  • Szerző:nuus
  • 2017.05.26 | 16:43

Leborulunk David Lynch előtt, aki meg tudta újítani a kultsorozatok atyját. De mitől jó? Csak pár gyenge spoilerrel.

A Twin Peaks a legendás sorozatok egyike, ami 25 évvel ezelőtt pont annyira előzte meg a korát, hogy az akkori formájában ma is nézhető új és friss sorozat lenne. Legendákat, ráadásul ma is aktuális legendákat folytatni minimum veszélyes, ha nem halálos vállalkozás. David Lynch viszont mindent tud a halálról, úgyhogy belevágott, és győzött.

Hentelés és para

Az első Twint Peaks széria idején, 1990-ben még nem voltak extrém sorozatok, se komolyabb erőszak vagy szex a szériákban. A Twin Peaks is azzal teremtett egyedi hangulatot, hogy az ártatlan amerikai kisvárosok hétköznapi élete alatt megbúvó gonoszt ábrázolta, tulajdonképpen különösebben durva képek nélkül. A hatás így duplán feszült lett, a történet szálait, a görög jóslatokban beszélő kisvárosi polgárokat többnyire teljes értetlenséggel figyelte a hasonló logikai csavarokhoz akkor még csak mozifilmekben találkozó néző. Mellette a gonosz megjelenése, amikor felfeslett az idilli kisváros álcája, egy feszült thriller hangulatát is hozta.

Na a harmadik évad nem ilyen. Az első két részben húszpercenként megjelenik egy széttrancsírozott, főbe lőtt vagy ledarált holttest. Aztán a harmadik-negyedik epizódban jön a lelki teher, amikor a halálból ki és be járkáló emberek és egyéb felettébb rosszindulatú lények veszik el a mennyországba vetett hitünket, és majdnem biztosak leszünk benne, hogy csak a pokol létezik. És az utóbbi sokkal brutálisabb hatású, mint előtte a hentelés, kisvárosi idill pedig sehol. Ráadásul az első részek nem is Twin Peaksben játszódnak, ami egyébként inkább használ a sorozatnak. Az első két évad se kamaradráma volt, de csak nagyon indokolt esetben jelent meg a kisvároson kívüli helyszín, az új széria első négy része New Yorktól a kaszinókig ugrál térben és időben. Hogy miért van ez így, és miért lett olyan siker, hogy még Cannes-ban is felállva tapsolták David Lynchet az első két rész bemutatása után a fesztiválon?

1. Megváltozott a sorozatok világa, és ezt a HBO kihasználta

Mit észrevette, a HBO volt a sorozatok felfutásának egyik fontos felülete. Nagyon röviden, a kábelcsatornák világa előtt a sorozatoknak mindenkihez kellett szólnia, mert csak pár TV-adó volt. Aztán a rengeteg fogható adóval jöttek a rétegsorozatok, és tulajdonképpen ma már nincs is más, pár hatalmasat futó szérián kívül, nincs olyan, ami minden réteget elérne a tiniktől a harmincas brókereken át az otthon rántást kavargató háziasszonyokig. Ami azt is jelenti, hogy minden őrült ötletet meg lehet valósítani, lesz rá fizetőképes réteg, aki rákattan, és rajongani fog érte. A régi Twin Peaks évadoknak éppen a mértéktartás és a kozmikus méretű gonosz megjelenése között feszülő energia volt a mozgatója, de ez ma már nem lenne elég, nem működne.

2. Szabadjára engedték David Lynchet

Éppen a fentiek miatt a régóta elborult elméjű rendező szabad kezet kapott, és a mozifilmjeinek brutális mértékben tudamódosított világát gond nélkül behozta a sorozatba. Az új Twin Peaksben a kezdeti próbálkozásaitól, például az egészen extrém Radírfejtől a Kék bársonyig minden eszköz és utalás benne van. Így kapunk egy extrém sorozatot, és egy nagyon hosszú David Lynch művészfilmet egyszerre. Ez válhatna két szék között a pad alá eséssé is, de a hatások ebben az esetben erősítették egymást. A Lynch művészfilmejiért rajongó extrém fanatikusok is ki vannak elégítve, és a brutális sorozatok kedvelői is megtalálják benne a jót. Volt már brutális, és éppen a Twin Peaks felé is kacsintó art-széria, a másik elborult filmes arc, Lars von Trier Birodalom című minisorozata, ami nyolc napban mesél el egy történetet a kórházba költözött gonoszról. De egyszerre a vájtfülű mozirajongót és az egyszerű sorozatnézőt még nem sikerült ilyen jól megfogni. Mindezt úgy, hogy mégis van nagyjából követhető történet, nem ismétlődik meg a zavaros moziverzió, az 1992-es Tűzz jöjj velem! bukása.

3. Öreg emberek és bombanők

A 25 évvel ezelőtti évadok olyan tinicsajokkal és nőkkel voltak tele, akikért minden srác leült megnézni a következő részt. Mädchen Amick ,Sherilyn Fenn, Lara Flynn Boyle vagy maga Laura Palmer, vagyis Sheryl Lee mind csúcs csajok, egyébként Mädchen Amick még a mostani sorozatban is nagyon jól néz ki. Mivel 25 év eltelt, az első részekben bizony idős vagy legalábbis erősen idősödő emberek keresik az élet értelmét, aztán egyszerre megint elkezdenek feltűnni a csajok. Nicole LaLiberteChrysta Bell mint FBI ügynök, vagy Sara Paxton, és az első meztelen csaj, egy csoki szépség, Nafessa Williams személyében. Nem tolja az arcunkba az erotika és a kegyetlenség kettősét mint például a Banshee , csak felbukkannak, amikor a helyzet úgy kívánja. Ez azért is jó, mert a 25 évvel ezelőtti szereplők nem ittak az élet vizéből, Catherine E. Coulson a Tuskó Lady annyira öreg, hogy a szokásos görög jóslatokba csomagolt nyomozási tippjeit se hisszük el neki. Az értelmi fogyatékosság határáig buta, de vicces rendőrpáros, Lucy Brennan (Kimmy Robertson) és Andy Brennan (Harry Goaz) pedig most is brilliánsan adja a butát, de ötven felé ez már nem olyan vicces, mint 25 éve a fiatal rendőröknél. A legironikusabb és viccesebb éppen a fiuk, Wally Brennan (Michael Cera) feltűnése, aki fiatal ÉS buta, meg amúgy is összevissza beszél.

Ha hosszú a cikk, összegezzük neked

Amiben változtattak, abban jófelé változtattak, és modernizálták a sorozatot, de nem vették el az értékeit. A HBO ráérzett, hogy a sorozat dömping lassan kifulladóban van, minden évben tízesével jönnek a kreatív ötletekkel telepakolt új szériák, a közönség kezd immunissá válni a zseniálisan kivitelezett produceri munkák iránt. Így szabad kezet adtak Lynchnek, aki mintha producer nélkül dolgozott volna, nincsenek klisék, a történetvezetés legalább annyira kaotikus, mint a mozifilmjeiben, a 25 éves folytatás ellenére a Twin Peaks nem ismétlés, hanem merőben újszerűnek hat, és az is. Mer hihetetlenül lassú lenni, ha a történet úgy kívánja, nem az erőszak kedvéért kegyetlen, és nem a nézők kegyeinek elnyeréséért hentel, hanem módszeresen adagolja a gonosz részleteket. És mindig meglepő. A negyedik rész után pedig valószínűleg lassan visszatérünk majd Twin Peaksbe és a már nem is annyira idilli kisvárosban is felvesszük a fonalat.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló