Autó
Kitört a háború az önvezető autók technológiájáért
Bár még csak kísérleti státuszban vannak, már nagyjából mindenki egyetért abban, hogy az önvezető autóké a jövő. Ha ez igaz, hatalmas pénz lehet a technológiában, rongyosra keresi magát, aki először lesz képes tényleg működő és engedéllyel is rendelkező járműveket a piacra dobni. Nem véletlen, hogy a Google épp ipari titkok ellopása miatt pereli az Ubert.
Az önvezető autók fejlesztői számára a legnagyobb kihívás, hogy a jármű hogyan érzékelje a külvilágot. A különböző gyártók más-más technológiát használnak, a Google önvezető autós projektje, a Waymo például egy LIDAR nevű, lézerfénnyel működő radarszerű rendszert fejlesztett ki, ami nem volt olcsó: állítólag száz mérnök ezernyi munkaórája van benne, ami több millió dollárba került.
Ennek tükrében érthető, mekkora baj, ha ezt valaki ellopja Márpedig a Waymo a héten beadott bírósági keresetében lopással vádolja a konkurenciát, konkrétan az Ubert. A dolog állítólag úgy történt, hogy a Google egyik alkalmazottja, bizonyos Anthony Levandowski 14 ezer file-t töltött le, mielőtt távozott volna a cégtől, majd megalapította saját cégét, az önvezető kamionokat fejlesztő Ottót.
Az igazi csavar csak ez után jön: pár hónappal később az Uber felvásárolta az Ottót, és megtette Levandowskit a saját önvezető autós projektjének élére. Elág egyértelmű a helyzet, már ha a volt Google-alkalmazott tényleg elvitte a technikai adatokat. Merthogy az Uber szerint szó sincs szellemi tulajdon ellopásáról, a Waymo csak alaptalan vádakkal próbálja lassítani a konkurencia fejlesztését.
Mi a LIDAR?
A kifejezás egy mozaikszó, ami arra utal, hogy ez egy fénnyel működő radar-szerűség (light detection and ranging). Nagyon leegyszerűsítve a következőképpen működik: másodpercenként milliónyi lézersugarat bocsát ki minden irányba, majd érzékeli a környező tárgyakról visszaverődő (emberi szemmel nem látható) fényt. Az így kapott pontok felhőjéből pedig a számítógép összerakja a környezet teljes, 3D-s modelljét.
Az iparág nagyobb részében az a nézet terjedt el, hogy csak így, teljes 3D modellel lehet teljes biztonsággal megoldani az önvezető autókat. A Tesla a kivétel, Elon Musk cége képfelismerő kamerákkal és hagyományos radarral kísérletezik.
Forrás: Wired
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.