Üzlet
Íme az 5 dolog, ami miatt Jay-Z 800 millió dolláros birodalmat épített
Jay-Z a semmiből szerezte meg irdatlan mennyiségű vagyonát, ami jelenleg 800 millióra rúg, és ha a feleségét, Beyoncé-t is hozzávesszük, akkor az összeg 1.2 milliárdra nő.
Jay-Z azzal még nem szakított volna ennyi lóvét, mert jó lemezeket készít, egy kicsivel több is kellett hozzá. Mondjuk egy öt pontból álló stratégia, amihez minden körülmények között szigorúan ragaszkodott. De nézzük sorban.
Fogadj magadra!
Azaz légy a magad ura, és bízz magadban! Jay-Z 1996-ban két társsal megalapította lemezkiadóját, a Roc-A-Fella Records, majd kiadta első szólóalbumát, ami akkora siker lett, hogy azonal ráraboltak a neves rapkiadók, köztük a Def Jam is. Amikor Kevin Liles leült vele beszélni, és arról akarta meggyőzni, hogy szerződjön le hozzájuk, Jay-Z erre mindössze annyit válaszolt, hogy neki már van saját cége. Egy évvel később eladták nekik a Roc-A-Fella egyik felét másfél millióért, majd 7 ével később, már 10 misiért a másik felét. Közben Jay-Z már akkora király lett, hogy ezzel együtt ő lett a Def Jam feje is 2008-ig – a Roc-A-Fella-é mellett.
Választhatná a legkedvezőbb ajánlatot, de mindig megnézi, mi van az alatt
Jay-Z igazi befektetési mester rendkívül jó megérzésekkel. A Forbes újságírója azt mondta róla, hogy nem is befektető, hanem forgatókönyvíró. Gyakran előfordult vele, hogy nem a kézenfekvő, legjobb ajánlatot választotta, hanem valami gyengébbet, egyszerűen azét, mert abban hitt jobban. És mindig jól is járt, és nagyobbat szakított, mint a biztos befektetéssel. Ez történt, amikor 20o3-ban a Rebook-kal kötött üzletet a Nike helyett, vagy amikor 2010-ben a Google helyett a Microsofthoz fordult a Bing keresővel. Nem beszélve az NBA csapat Nets-ről, amibe 2004-ben szállt be. Beszállhatott volna a Knicks-be is, de ő inkább a gyengébb csapatot választotta, majd 2013-ban 135-szeres nyereséggel adott túl rajta.
Hosszú távon gondolkodik
Úgy köt stratégiai partnerségeket, hogy azok ne egy projektre, hanem hosszabb időre szóljnak, és egyre jobban megérje neki és a másik félnek is, évről évre egyre többet jövedelmezzenek. A Budweiser 2006 óta pajti, először csak egy lemezt, most pedig már Jay-Z Made in America fesztiválját szponzorálja. A Live Nation-nel pedig 2008 óta áll szövetségben, a közelmúltban írtak alá egy vaskos, 200 milliós szerződést Jay-Z turnéira.
Ügyel az imidzsére
Mivel Jay-Z mindig is tudta jól, hogy az is fontos, mit visel, miben jelenik meg, ezért az a legjobb, ha azt maga is tervezi meg. Damon Dash-sel 1999-ben elindították a Rocawear ruházati céget, amit 204 millióért passzoltak tovább 8 évvel később. A kreatív kontroll közben végig a rapper kezében volt, sőt van a mai napig (ez a deal része volt ugyanis), mert ennyire nem mindegy, hogy hol miben jelenik meg.
És miközben egyre csak gazdagodik, közben nem feledkezik meg másokról sem
Jay-Z szerint a pénzkeresés mellett nagyon fontos, sőt, minél gazdagabb vagy annál fontosabb, hogy a világ sorsára is figyelj, elsősorban azokra, akiknek nem megy olyan jól, mint neked. Megfinanszírozott egy dokumentumfilmet, ami a társadalmi igazságosságról szólt, és több szervezetet és alapítványt is támogat, például 2013 óta a Shawn Carter Scholarship Fund-ot, ami hátrányos helyzetű gyerekek tanulmányaira ad nem kevés pénzt.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.