Autó

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy taxi

  • Szerző:nuus
  • 2017.08.13 | 16:52

A legelső new yorki taxi 110 éve gurult ki az utcára.

Forrás: Pinterest

Ha emblematikus taxikat kell sorolni, mindenkinek kettő jut az eszébe: a londoni fekete, meg a new yorki sárga. Most csak az utóbbiról lesz szó, de mindkettő olyan popkulturális értékkel bír, ami simán túlmutat az egyszerű személyszállításon.

Nemcsak hozzátartoznak az alap városképhez, de a város szimbólumai is.

Ha az ember New Yorkba érkezik, az biztos, hogy a kötelezően megteendő dolgok listáján szerepel az is, hogy leintsen egy taxit (amit ott cab-nek hívnak, a taxist meg cabbie-nek, ezt jó tudni), aztán megtegyen vele pár sarkot. Persze nem lesz nehéz dolga, mert amint kilép a JFK-ről, vagy bármely más repülőtérről vagy vasútállomásról, az első dolog amit meglát, az egy sárga taxi lesz jó eséllyel.

Forrás: Pinterest

A taxileintésnek vannak New Yorkban íratlan szabályai. Egy igazi tősgyökeres helyi arc sosem kiált taxiért, ilyet maximum a turisták tesznek, amerikaiak csak és kizárólag filmeken üvöltik el magukat, hogy “taxi”. A valóságban mindössze felemelik a kezüket, és szemkontaktust vesznek fel a sofőrrel, aki pedig visszabólint a potenciális utas felé, ha oké a fuvar. Ha többen is rámennek egyszerre egy autóra, ami New Yorkban szokványos dolog, akkor az viszi, aki a gyorsabb és magabiztosabb, mert itt pörgés van, és nincs helye se az előzékenységnek, se a vitának. Nyomulni kell, és akkor is, ha “csak” taxiról van szó. Taxit egyébként mindig utcasarkon kell leinteni, mert csak ott lehet, és ha azt akarja a taxizni vágyó, hogy el is vigyék, álljon ki 1-2 lépésre a járdától az útra.

A sztereotípia szerint a new yorki taxisok mind bevándorlók, akik a nyelvet sem beszélik, de hogy ez igaz vagy sem, nem tudjuk biztosan. Az viszont tény, hogy minden taxisnak komoly vizsgát kell tenni (tud-e jól vezetni, mennyire ismeri a várost stb.), ám egy 2016-os törvény alapján az angol nyelvvizsga (és így a nyelvtudás is) már nem kötelező feltétele a taxis engedélynek. Úgyhogy a Jim Jarmush filmjében (Éjszaka a Földön) látottak nem állhatnak annyira távol az igazságtól. Pedig az még egy 1991-es film.

Night On Earth Pt 2 New York

No Description

A New York Taxicab Company-t 1907-ben alapították, és egy darabig külföldről, elsősorban Franciaországból importált autókkal furikázták az utasokat. Ám a helyi cégek rájöttek, hogy egyszerűbb, ha inkább ők maguk gyártanak bérautókat, ahelyett, hogy külföldiek viszik el a haszon egy részét. Így a huszas évek közepére már csupa amerikai kocsi szállította a new yorki polgárokat a város egyik részéről a másikra.

Mindezt pedig, ha úgy vesszük, az orosz bevándorlóknak köszönheti Amerika.

Egy Morris Markin nevű fiatalember 19 évesen, kalandos körülmények között érkezett az álmok földjére, ahol meg is csinálta a szerencséjét: eredeti szakmája szabó volt, ő pedig az amerikai hadseregnél kifogott egy zsíros üzletet, nadrágokat készített a katonák számára. Markin meggazdagodott és elkezdett hitelezéssel foglalkozni. Egyik ügyfele, egy másik orosz, Abraham Lomberg nem tudta a kölcsönt visszafizetni, így kénytelen volt átadni Markinnak karosszéria-gyártó cégét, ami akkoriban a Commonwealth Motorsnak dolgozott be. Ez a bostoni cég gyártotta a taxis vállalkozások autóit. Viszont mivel ők sem álltak túl jól akkoriban, Markin ezt a céget is felvásárolta.

Markin ezekből a cégekből, valamint friss stratégiai partnerével, a Checker taxivállalattal közösen alapította meg 1922-ben a Checker Cab Manufacturing Company-t, ami kimondottan taxik gyártására specializálódott. Az első modelljüket egy évvel később, 1923-ban mutatták be a nagyközönség számára, ami akkora sikert aratott, hogy eztán egészen a 80-as évek legvégéig a new yorki taxik mindig Checker autók voltak. Amik egyébként a nagyközönség számára egy ideig egyáltalán nem voltak elérhetők, csak taxis cégek vásárolhatták azokat. Ez az 50-es évek végén változott: ekkor készült el az a modell, ami évtizedekre New York városának világszerte ismert szimbólumává vált – és már a nagyközönség is vásárolhatott belőle. A színe is ekkoriban lett kötelezően sárga a new yorki taxiknak, mert addig, bár furikázott sok sárga is, nem volt kőbe vésve a taxik színe.

A new yorki taxinak (és a taxisoknak is) olyan kultusza alakult ki, hogy még egy sitcom is készült róluk Taxi címmel, ami 1978 és 1983 között futott nagy sikerrel az ABC csatornán. Nálunk is ment a tévében, az egyik főszereplő Danny DeVito volt, de a többi szerepet is akkoriban népszerű, ismert komikus színészek (Judd Hirsch, Tony Danza, Andy Kaufman, Christopher Lloyd) alakították.

best of taxi (1978-1983)

Uploaded by Best of on 2016-06-26.

A sors fintora ugyanakkor, hogy amikor a tévésorozat véget ért 1983-ban, a Checker vállalat is lehúzta a rolót, mivel nem volt egy kimondottan innovatív cég, keveset fejlesztettek, így az élet és a piac elment mellettük. A kilencvenes években aztán az autóikat is lecserélte a város, előbb Chevroletre, majd Fordra, 2013 óta pedig már a Nissan adja a new yorki taxikat. De egyik persze sem volt olyan menő, mint anno a klasszikus Checker taxik, amik az utolsó igazi taxik voltak a sofőrök nagy részének véleménye szerint.

A Nissan, talán azért is, hogy ezt kompenzálja, fejleszt rendesen: a 13 ezer autójukból négyezer hibrid, kétezer pedig a mozgássérültekre szabott. De szükség is van rá, hogy haladkanak a korral. Még mindig nagyon sokan, naponta nagyjából hatszázezren utaznak New Yorkban taxival.

“Mr. Cab Driver” – Lenny Kravitz

“Mr. Cab Driver” Official Video by Lenny Kravitz


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló