Forma-1

Indul a Formula–1 bahreini nagydíj

  • Szerző:nuus
  • 2024.02.29 | 09:18

Bahreini Nagydíj – Szombati versenyek és hat sprintfutam az újonc nélküli 75. idényben.

A Forma-1-es Bahreini Nagydíj csütörtöki szabadedzéseivel hivatalosan is elrajtol a világbajnoki sorozat 75. szezonja, melynek első két futamát a megszokottaktól eltérően szombaton rendezik majd, az idényben hat sprintfutamos hétvége lesz, újoncot pedig hosszú idő után nem avat a száguldó cirkusz mezőnye, amelynek trónját Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője foglalja el.

Fernando Alonso, az Aston Martin spanyol versenyzője a szahíri versenypályán tartott tesztelés közben 2024. február 23-án. A Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság szezonnyitó Bahreini Nagydíját március 2-án rendezik. MTI/AP/Darko Bandic

A szezonnyitó bahreini, valamint a jövő héten sorra kerülő szaúdi fordulóban is pénteken rendezik majd az időmérő edzést, a versenyre pedig szombaton kerül sor, aztán a március 24-i Ausztrál Nagydíjtól visszaáll a rend, arra a viadalra és az utána következőkre is már vasárnaponként kerül majd sor. Lesz ugyanakkor még egy kivétel az idényben, ugyanis november 23-án a Las Vegas-i GP-t is szombati napon bonyolítják le.

Az F1-es vb hatodik alkalommal rajtol Bahreinben, s 1977 óta először fordul elő, hogy nem lesz újonc a mezőnyben. A csapatok és a versenyzőpárosok változatlanok maradtak a tavalyi esztendőhöz képest, néhány istálló viszont nevet változtatott, elsősorban szponzorációs okból, vagy a Sauber esetében az átalakulási folyamat közbenső szakasza miatt, a svájciakból ugyanis 2026-tól Audi-istálló lesz.

A szezon hossza rekord, korábban még soha nem került sor 24 nagydíjra egy F1-es idényben, ezek közül hat sprintfutamos viadal lesz, melynek lebonyolítása eltér a tavalyitól, a módosításban ugyanis egyezségre jutottak a csapatok és a versenyzők, valamint a jogtulajdonos Liberty Media és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A döntés értelmében a sprintfutamos fordulók pénteki napján egy szabadedzésre, aztán a sprintkvalifikációra kerül sor. A 100 kilométer versenytávú sprintfutamot szombaton délelőtt rendezik majd, ezt követi a vasárnapi főfutam rajtsorrendjéről döntő időmérő edzés szombat délután. Az idén a 2019 után a naptárba visszatérő Kínában, valamint Miamiban, Ausztriában, Texasban, Brazíliában és Katarban lesz sprintfutamos forduló.

Verstappen sorozatban negyedik vb-címéért száll harcba, és a múlt héten rendezett bahreini teszt alapján minden esélye meg is van arra, hogy tovább gyarapítsa győzelmei és trófeái számát. A 26 éves holland tavaly óriási fölényben volt, 22-ből 19 futamot megnyert, de nemcsak ezzel állított fel rekordot, hanem többek között azzal is, hogy egy idényen belül sorozatban 10 GP-n győzött. Verstappen illusztris társaságba kerülhet, ha sikerül megvédenie címét, a Forma-1 történetében ugyanis egymás után legalább négy vb-diadalt csak négyen arattak: a hétszeres vb-győztes német Michael Schumacher 2000 és 2004 között, a hőskor nagy alakja, az argentin Juan Manuel Fangio 1954 és 1957 között, a német Sebastian Vettel 2010 és 2013 között, valamint a szintén hétszeres világbajnok, még aktív brit Lewis Hamilton 2017 és 2020 között.

Verstappennek a legutóbbi nyolc idény mindegyikében sikerült legalább egy versenyt megnyernie, kilenc szezonon át tartó hasonló sorozatra pedig csak négyen voltak eddig képesek: Schumacher és Hamilton mellett a francia Alain Prost, valamint a brazil Ayrton Senna. A Red Bull holland címvédője 98 dobogós helyezésnél jár pályafutása során, ami pedig az F1 történetének holland dobogóit illeti, édesapjával, Josszal közösen birtokolják hazájuk 100 F1-es dobogós pozícióját.

“Szeretnék az élen maradni, ami nem lesz könnyű, de a csapattal együtt ez a célunk. Minden évkezdet izgalmas, nem tudod, hol állsz a többiekhez képest. A szezon elején minden kiderül” – nyilatkozta az M4 Sportnak adott exkluzív interjúban Verstappen.

A téli felkészülési időszak legnagyobb hírét Hamilton és a Ferrari szolgáltatta, február 1-jén ugyanis bejelentették, hogy a 39 éves brit sztárnak az idei lesz az utolsó éve a Mercedesnél, jövőre pedig már az olasz istállóban folytatja pályafutását. Hamilton az összes vb-címét és minden eredményét (103 futamgyőzelem, 104 pole pozíció és 197 dobogós helyezés) Mercedes-motoros versenyautóval érte el, az idén eljuthat 350 rajtig, mellyel megelőzi az örökranglistán a második Kimi Räikkönent (349 GP). Hamilton ugyanakkor tavaly és tavalyelőtt sem nyert egyetlen futamot sem, s egyelőre nagy kérdés, hogy mennyi valós esélye lesz idén akár egyetlen diadalra is. A brit lehet viszont a második F1-es versenyző, aki eléri a 100 ezer versenykörülmények között megtett kilométert a mezőny korelnöke, az Aston Martinnal rajthoz álló Fernando Alonso után. A kétszeres vb-győztes spanyol már most több mint 102 ezer kilométernél tart, Hamilton eddig 95 334 kilométert tett meg versenyben.

A 20 fős mezőnyben Verstappen, Hamilton és Alonso rendelkezik vb-címmel. A Ferrari duója, a monacói Charles Leclerc, valamint a spanyol Carlos Sainz Jr. pedig az első trófeájára hajt, s ha sikerrel jár, akkor Räikkönen 2007-es diadala után lesz újra egyéni vb-győztese az olasz csapatnak.

Verstappen csapattársa, Sergio Pérez az első mexikói vb-győztes lehetne, míg Alonso tovább folytatja azt a karriert, amely már így is a leghosszabb a Forma-1 történetében. Az Aston Martinnal versenyző spanyol veteránnak ez lesz a 21. vb-idénye, debütálása óta 23 év telt el. A McLaren ausztrál versenyzője, Oscar Piastri például még meg sem született akkor, amikor Alonso kezdte az F1-es pályafutását.

A thaiföldi Alexander Albon (Williams) az idén eljuthat a 100 F1-es futamig, ami ázsiai pilótának eddig még nem sikerült. Negatív rekordot dönthet a német Nico Hülkenberg (Haas), aki eddig 203 GP-n indult és egyszer sem állt dobogóra, ebben az összevetésben Andrea de Cesarisé a “csúcs” 208 “eredménytelen” nagydíjjal.

Bahreinben csütörtökön az első két szabadedzést rendezik, pénteken további egy gyakorlásra, 17 órától pedig az időmérő edzésre kerül sor. A futam szombaton 16 órakor rajtol, a hétvége eseményeit pedig az M4 Sport élőben közvetíti.

Miért szombat?

A megszokott menetrendhez képest mind Bahreinben, mind Szaúd-Arábiában egy nappal korábban lesz minden: a sajtónapot szerdán tartják, csütörtökön szabadedzések, pénteken időmérő, és a verseny szombaton.

Ez az alkalmazkodást igénylő furcsaság több ok együttes eredménye. Az alaphelyzetet két tényező teremtette meg: 1. az idei rekordhosszú, 24 versenyből álló bajnokság, így a naptárban a megszokottnál is kisebb volt a készítők mozgástere; 2. a téli teszt helyszínéül is szolgáló Bahreinnek biztosították az évnyitó státuszt.

Az első két verseny szombatra kerülésének ugyanakkor nem ez, hanem az arabok ünnepi időszaka, a ramadán a fő oka. Ez március 10-én veszi kezdetét, vagyis éppen aznap, amikor a Szaúd-arábiai Nagydíjat kellett volna rendezni.

Az F1 a szervezők igényeit szem előtt tartva azzal tolta a nagydíjhétvégét a ramadán elé, hogy szombatra helyezte át a dzsiddai versenyt. Bahrein szombati futama már e lépés egyenes következménye lett. Az FIA szabályzata előírja, hogy két verseny között legalább egy hétnek el kell telnie.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló