Motor

Mi a helyzet az elektromos motorokkal?

  • Szerző:nuus
  • 2016.11.20 | 09:10

Az üvöltő benzinmotor hiánya valamennyit elvesz az élményből, ezért inkább technológiai fronton erősek az elektromos motorok. Milyenek kaphatók jelenleg és mire számíthatunk később?

A környezettudatosság kevésbé érdekelheti a sebességfüggőket, ezért inkább más infóval kezdünk: érdemes megnézni, hogy mire képes az egyik legelterjedtebb elektromos motor, a Zero S modellje. 6:17-től viszi fel a sofőr majdnem 100-ra körülbelül hét másodperc alatt. Megtévesztő, ahogy halljuk a zúgást, amikor elindul vele a teszter, az ugyanis nem a motor hangja, hanem az övé volt – a jármű olyan csendes, hogy hegyeznünk kell a fülünket, ha a hangjára vagyunk kíváncsiak.

Pártolói a magas nyomatékot emelik ki pozitívumként ezeknél a gépeknél. Aki végignézi az előbbi videót, megbizonyosodhat arról, hogy a középkategóriának számító Zero motor tényleg bivalyerős. Nyilván kisebb utakra korlátozódik a használata, főleg ha sokat gyorsulgatunk vele: a gyártó honlapja szerint ez a modell körülbelül 200 mérföldet (320 kilométert) bír ki egy töltéssel. Hosszú távú befektetésre készüljön, aki az elektromos mivolta miatt szeretné viszontlátni az ilyen termékre kiadott pénzét: forintba átszámítva hárommillióba kerül.

Nagy figyelmet kaptak a BMW e területen végzett fejlesztései is, 2010-ben érkezett meg az első elektromos motorjuk, ugyanazon modellnek jelenik meg időről-időre újabb kiadása. Most éppen a 2014-esnél tartunk, jövőre érkezik a következő. Itt már súlyosabb az árcédula, egy tavalyi beszámoló alapján körülbelül ötmilliót kell csengetni újonnan egy ilyenért, ráadásul egy itthoni márkakereskedésnél valószínűleg sokat kellene rá várni.

BMW C Evolution. Kép: motorcycledaily.com
BMW C Evolution. Kép: motorcycledaily.com

Kinek éri meg?

A környezettudatosság hangsúlyozása bizony édeskevés az elektromos motorok eladásához. Azzal pedig nem fognak kecsegtetni a gyártók, hogy „ő, izé, nincs hangja, de jó lesz ez”, ezért arra fektették a hangsúlyt, hogy ezek a motorok okosak. Olcsóbb kategóriáknál persze gagyibb GPS-t és kevésbé hasznos funkciókat találunk, de a mesterséges intelligencia világában izgalmas jövő vár ezekre a járgányokra. Telefonos appról irányítható tulajdonságoktól valós idejű útfigyelésig képes fedélzeti számítógépig széles a paletta.

Hát persze, hogy a BMW is inkább ilyen irányba tolja a fejlesztéseit.

Érdemes megfigyelni, hogy a fenti robogóval szemben itt már egyértelmű, hogy nem akarják a hagyományos motorokhoz hasonlítani, inkább velejéig futurisztikus, már-már geekeknek szóló külsőbe öntik. A BMW azt állítja, hogy annyira okosak lesznek, hogy senki sem fog róluk leesni, bukósisak sem kell majd a használatához. Elég az okosszemüveg, ahol a sofőr egyébként is folyamatosan kapja az utazást segítő információkat.

Ha ez összejön, az tényleg nem lenne rossz. Oké, sok motoros szereti a veszélyes helyzeteket, de szebb lenne az a világ, ahol mindenki elkerülheti a baleseteket. A videóban szereplő tervezési vezető azt mondja, hogy semmit sem fog csökkenni a motorozás élménye attól függetlenül, hogy a jármű is segít majd visszabillenteni magát, ha kicsúsznánk egy kanyarban. Egyúttal ijesztő is az, hogy saját életre kel a motorunk (akkor is, ha az életünkért teszi). Ez ellen úgy érvelnek, hogy a technológia segítségével tökéletes kapcsolatot tudnak felállítani sofőr, jármű és az utak között.

Akad azért az elektromos motor piacon versenytársa a BMW-nek, említsük csak a Harley Davidsont. Nagy várakozás övezi a már egy ideje bejelentett, de csak 2020 körül piacra kerülő motorjukat. Ők a hagyományos riderek mellett látszanak elköteleződni, az alábbi videóban ki is mondja a LiveWire modelljük főmérnöke, hogy a többi elektromos motorhoz képest ez legalább jó hangos. A gyorsulása is elég meggyőző.

Azért még egy pár problémát le kell gyűrnie a Harley-nak a piacra lépés előtt. A Verge céges forrása szerint nagyjából 20 000 dollárt (hatmillió forintot) lennének hajlandók fizetni érte a vásárlók, de ilyen ár mellett a cég még nem termelne profitot. A másik a szokásos fejfájás, amivel a kezdetek óta szenvednek az elektromos járművek gyártói: még fejleszteniük kell az akkumulátorok élettartamát. Ki venne úgy Harley-t, ha csak a szomszéd faluig bírja?

(Nyitókép: BMW)


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Színház
Kirúgják Udvaros Dorottyát?
  • szerző:nuus
  • 2024. 04. 09.