Életmód

Közelekedj okosan! Bringázz minden nap!

  • Szerző:nuus
  • 2017.05.27 | 06:45

Kedvcsináló, helyzetjelentés és hasznos tanácsok.

Forrás: Pixabay

A hétvégi autós kifejezést mindenki érti, és mindenkit kiráz tőle a hideg, aki vezet. Valami hasonló a helyzet a nyári (hétvégi) bringásokkal is, őket pedig a rendszeresen bringázók kerülik el, amennyire csak lehet, még akkor is, ha a bringások között nagyobb a béke, mint az autósok között. De igazából egy bringás örül minden egyes újabb bringásnak, akkor is, ha csak hétvégente, és akkor is, ha rendszeresen tolja (tekeri).

Egy új felmérés szerint a hazai lakosság alapvetően biciklipárti (35% bringázik heti rendszerességgel), de ez egyelőre abban mutatkozik meg, hogy sok embernek van biciklije, viszont a nagyrészük csak hétvégén pattan fel rá, amikor jó az idő. Vidéken jobb a helyzet, ott a lakosság 24%-a napi rendszerességgel kerékpározik, Budapesten ez a szám mindössze 7%. Bár a fejlődés jól látható és ígéretes, de ennél azért lehetnénk még biciklipártibbak, pláne a fővárosban, már csak azért is, mert most a helyzet is olyanná válik, ami az alternatív közlekedési eszközöket támogatja, mint arról beszámoltunk. Valahogy túl optimista ez a verdikt; nem haladunk rosszul előre, de érzésünk szerint ezek a számok azért még távol állnak a biciklipártiságtól.

1 kormány, 1 nyereg, 2 kerék

Számos okot tudunk felsorolni, hogy miért pattanjunk bringára nap mint nap. De nézzük, mit mond erről egy hozzáértő szakember, Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Szerinte a bringázás azért jó, mert

olcsó, gyors, kiszámítható, szabadságot ad. Egy sima városi bringa nem kerül sokba, és a fenntartása is töredéke egy autóénak. Saját tempónk és igényeink szerint tudunk közlekedni, útvonalat választani, nem kell a tömegközlekedésre várni, sem dugóban ülni, akkor érünk oda valahova, amikor akarunk. Bringával sokkal jobban felfedezhető a város, megvan a napi testmozgás és ki lehet engedni a gőzt is.

Mindezt mi sem mondhattuk volna szebben, jobban, pontosabban. Persze ezekhez a gyakorlati előnyökhöz azért tegyük még hozzá, hogy a bringázás intenzív mozgás, vagyis a testünket és az egészségünket is karbantartjuk vele. De karbantartás a bringának is jár.

Kötelező körök

Aki rendszeresen bringázik, annak időnként nem árt szervizeltetni a bringáját, szükséges az időnkénti nagygenerál ahhoz, hogy minden nap háborítatlanul róhassuk a városi köreinket.

Bicycle Repairman – Monty Python’s The Flying Circus

Subscribe to the Official Monty Python Channel here – http://smarturl.it/SubscribeToPython Bicycle Repairman, taken from The Flying Circus. Visit the official Monty Python store – http://smarturl.it/MontyPythonStores Visit the NEW Monty Python iTunes store – http://smarturl.it/MontyPython1D5TGitun Welcome to the official Monty Python YouTube channel.

Ott van mindjárt a bowden, amit érdemes évente pucolni vagy cserélni, az állapotától függően. A rendszeres olajozástól könnyebben mozog a bowdencsőben, így például kisebb erővel kell majd húzni a féket, és könnyebb lesz a sebességváltás is. Téli bringahasználat után szinte kötelező megtenni.

És ha már olajozás. A láncot is fontos, hogy időközönként megolajozzuk. Ha a bringa szárazon fut, a lánc és a lánckerék gyorsabban kopik. Az olajat viszont szigorúan vékony rétegben szabad csak felvinni, különben összegyűjti a koszt, a port és a homokot. A váltómű fogaskerekei közül is ki kell néha kapargatni az ott felgyülemlett olajos trutyit, pláne, ha akadozik a váltás. Ha hosszabb útra indul az ember, akkor pedig kötelező rákészülési elem.

Bár nagyon sokféle pumpa kapható, de a gyakorlott bringások a benzinkutakra esküsznek, és ott fújják fel a kerekeiket. Gyorsan megvan, és könnyen csekkolható, hogy mennyi levegőt is pumpál az ember. Az ideális a 3-4 bar (de azért nem árt csekkolni, hogy mi van a belsőre írva). Ha nem autószelepes a belsőnk, akkor meg jöhet a pumpa. Fontos, hogy kemény legyen a kerék, mert ha lapos a gumi, akkor az egy dolog, hogy lassabban haladunk, de a külső hamarabb tönkremegy, és sokkal könnyebb becsípődéses defektet kapni. Ha nem akarunk sok pénzt otthagyni a szervizekben, magunk is nekiláthatunk a feladatnak, amiben rengeteg tutorial videó áll a rendelkezésünkre, a youtube-on például.

bicycle tutor – bike repair video tutorials – diy repair bike

bicycle tutor – bike repair video tutorials – diy repair bike More video guides: http://www.niche-finder.net/diybikerepair Knowing how to maintain and fix your own mountain bicycle is very important in keeping it reliable and safe to ride. Some people think that fixing a mountain bicycle has to be done by a bike mechanic.

Szabályos körök

Ha egyben van a bringánk szervizügyileg, az még nem a teljes siker. Bizonyos szabályoknak is meg kell feleltetni a bringát. A KRESZ előír jó pár tartozékot a lámpáktól kezdve a prizmákon át a fényvisszaverő ruháig, amiket most nem fogunk részletesen felsorolni, de itt pontosan elolvasható erről minden. Itt pedig a kerékpárosok számára kötelező érvényű KRESZ szabályokról olvashattok, arról, hogy mit lehet, és mit nem lehet.

A tartozékok kapcsán van még egy dolog, amit érintenünk kell, ez pedig a sisak, ami alaposan megosztja a bringások táborát: hordjunk vagy sem? Hogy miért viseljünk, erre könnyű válaszolni: hogy megvédje a fejünket, ha netán baleset ér bennünket vagy csak elesünk. Az ellenvélemény szerint felesleges pénzkidobás, csak figyelmesen kell tekerni és nem lesz semmi baj. Meg különben is, hogy néznek ki azok a kényelmetlen sisakok, amik nem is olcsók, ami pedig már kinéz valahogy, az meg egyenesen csillagászati ár, mint ezek az egészen menő, összehajtható sisakok is. Nos, sisak kell, akár szétlapítja a frizurát, akár nem. A profi bringások tudják, hogy mindenedet eltörheted párszor, amikor bringával esel, de a fejedet, azt csak egyszer. Vagyis minden gyógyul egy bringás baleset után, a koponyasérülés viszont többnyire maradandó károsodást okoz. Az eséshez pedig nem sok köze van az óvatosságnak, minél többet bringázol, annál biztosabb, hogy esel majd. Ha óvatos vagy, az még nem jelenti azt, hogy az autós is az lesz, vagy hogy nem lép eléd hirtelen egy gyalogos.

Merre visz az utad?

A kerékpárút-hálózat Magyarországon még nem tökéletes, de fejlődik, és egyre jobb a helyzet, még akkor is, ha időnként történnek útbakik, vagy elveszik itt-ott a bringautat. De azért egészen távoli pontokra lehet eljutni a városban úgy, hogy egyszer sem kell a forgalomba merészkedni az autósok közé. Hogy hol s merre tekerhetünk biztonsággal a kétkerekűek számára fenntartott utakon, arra itt ez az oldal, ami jól összegyűjti a vonatkozó térképeket és oldalakat, hogy sehol ne essünk zavarba, ráadásul túraútvonalakat is kínál, melyek közül a balatoni és a velencei-tavi körök minden bringás számára kihagyhatatlan kirándulások. Kábé, mint egy hívő ember számára az El Camino.

A bringára elég hamar, akár már egy-két kipróbálás után is durván rá lehet csavarodni, de azért előbb szerezzünk rutint, és csak utána vállalkozzunk nagyobb távokra, túrákra, vagy olyan nyaktörő mutatványokra, mint az alábbi videóban látható városi downhillezés.

Insane Urban DH Mountain Bike POV – Red Bull Valparaiso Cerro Abajo 2015

► Check out the new GoPro channel on Red Bull TV: http://win.gs/GoProChannel Once again, the hills of Valparaiso tested the gnarliest urban DH mountain bikers with an insanely technical DH course through Chilean streets. Take a point-of-view look through the eyes of Tomas Slavik as he charges through one of the sketchiest urban MTB courses in the world.

Bringázni = menőség

Ez megfellebezhetetlen tény. És a bringázás szexi is, amit, példának okáért, a magassarkúban, kisszoknyában tekerő lánykák és asszonykák állandó jelleggel bizonyítanak is. A bringázás életforma, aminek a szabadság a legfontosabb sarokpontja. A bringázás élvezet és öröm, mert ugyan időnként hegynek felfelé is tekerni kell, de milyen jó, amikor viszont suhan az ember a gépen.

 

A bringások között összetartás van, és a közösség megtartó erejét számos egyesület és program biztosítja. A Critical Mass minden kétkeréken közlekedő számára kötelező esemény volt, vagy legalábbis egyszer mindenképpen ott kellett lennie. Budapest mellett vidéki városokban is tartanak nagy közös bringaemelést. Az új nagy vonulást a fővárosban a Magyar Kerékpárosklub szervezi, ez pedig az I Bike Budapest. Ez a nagyobb volumenű, lezárják a fél várost (oké, persze nem a felét), van bringaemelés is, a buli végén pedig fieszta, mert a bringások nem csak összetartóak, de nagyon vidám figurák is. Itt a nuus.hu videója is, érdemes megnézni.

 

I Bike Budapest 2017

A Critical Mass utód I Bike Budapest idén is megmutatta, hogy van igény nagyszabású bringás felvonulásra a városban. Naná, hiszen biciklivel végigszáguldani a lezárt rakparton, vagy az Andrássy úton még mindig az egyik legnagyobb flash, amit Budapesten kaphatsz. Már csak ezért megérte.

Bár bringázni egész évben lehet (persze télen téli gumival és megfelelő felszerelésben), de az idény tavasz közepétől ősz közepéig tart, míg meg nem jön a komolyabb esőkkel járó tartósabb lehűlés. De az még nagyon arrébb van, az idény nemrég kezdődött el, amit az I Bike Budapest egy kedvcsináló videóval is demonstrált.

Na, kedvet kaptál? Ha még mindig bizonytalankodnál, akkor még azt is eláruljuk, a bringázásnak komoly popzenei vonzatai vannak. Bringás válogatást hallottál-e már? Ha bringád lesz, még készíteni is fogsz, nem is egyet. Mint ahogy vannak autózáshoz passzoló zenék, úgy vannak bringázáshoz illők. Az ütemes, kicsattanó, tavaszias-nyárias, vidám és dinamikus zenék. Mint például ez is:

Mark Ronson, The Business Intl. – The Bike Song

Mark Ronson & The Business Intl.’s official music video for ‘The Bike Song’. Click to listen to Mark Ronson on Spotify: http://smarturl.it/MarkRonsonSpotify?IQid=MarkRTBS As featured on Record Collection.

A dal címéből levehető, hogy a bringázás megihleti a zenészeket – talán mert ők is tudják jól, milyen remek dolog zenére tekerni. A brit produceristenség, Mar Ronson dala mellett ismerhetjük a Queen klasszikusát is, de van bringás dala a Red Hot Chili Peppersnek, sőt, még Shakirának is, aki ráadásul még kerekezik is a klipben. De zenekar is van olyan, amelyik pedig a nevében utal többek kedvenc közlekedési eszközére (Bombay Bicycle Club), és ehhez mérten a zenéjük is tekerésre termett.

Bombay Bicycle Club – Luna

Buy the album ‘So Long, See You Tomorrow’ on iTunes: http://po.st/KLL7BN or Amazon: http://po.st/XyLPzT Order limited edition box sets, CD or vinyl: http://po.st/aUTDVY Tour tickets: http://po.st/BombayTour ———————- Subscribe to Bombay Bicycle Club: http://po.st/SubscribeBBC Facebook: http://po.st/BombayFB Twitter: http://po.st/BombayTw http://bombaybicycleclubmusic.com/ ———————- Female vocals: Rae Morris – http://www.raemorris.co.uk/ Directed by: Anna Ginsburg – http://www.annaginsburg.co.uk/ Produced by: Josh Allott – http://vimeo.com/m/user5588447 Full video credits: http://po.st/LunaCredits ———————- Music video by Bombay Bicycle Club performing ‘Luna.'(C) 2014 Universal Island Records, a division of Universal Music Operations Limited


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Külföld
Meghalt Derrick felügyelő társa
  • szerző:nuus
  • 2024. 03. 25.