Egészség

Jó alvás kulcsa a jó hőfok – okosságok légkondi használatához

  • Szerző:nuus
  • 2021.07.13 | 08:18

Óvatosan az éjszakai klímázással: a túl hideg még a melegnél is egészségtelenebb!

A globális felmelegedés miatt rohamosan nő a forró nyári napok és esték száma. Ez nagyon veszélyes, főképp az idősekre és szív-érrendszeri betegekre. A hőség az alvás minőségét is rontja. Az emberek kevésbé hidratáltak, ingerlékenyebbek, csökken a komfortérzet, így rosszabbul is alszanak.

A legtöbb ember rosszabbul alszik nyáron,

amikor nehezebb megfelelő hőmérsékletet tartani a szobákban. Egy 2012-es tanulmány szerint a jó alvás eléréséhez a szoba hőmérséklete az egyik legfontosabb tényező. Szakértők általában 18-19 °C-os hőmérsékletet ajánlanak az optimális éjszakai alváshoz. Az élőlények nagyjából 24 órás cirkadián ritmusa befolyásolja hőháztartásunkat is. Testhőnk már azelőtt csökkenni kezd, hogy ágyba bújnánk. Ezután folyamatosan hűl nagyjából hajnali ötig azáltal, hogy kitágulnak a felszíni ereink és több hőt adunk le a környezetbe. Az alacsonyabb testhőmérséklet miatt érzékenyebbek leszünk a melegre, ezért van annyi álmatlan éjszakája nyáron az embereknek.

Vigyázz, ne legyen túl hideg!

A túlságosan hideg hőmérséklet meglepően erősebben befolyásolja az alvásminőséget, mint a meleg, ezért fontos néhány szabályt betartani. Váradi György, a Fisher Klíma vezetője szerint: „ha klímával alszunk, fontos, hogy a berendezésen a hőmérsékletet legfeljebb 5-7 fokkal állítsuk a kinti hőmérséklet alá. Soha ne irányítsuk a kifújt levegőt közvetlenül magunkra és tisztítsuk, vagy tisztíttassuk meg legalább évente egyszer a gép szűrőjét!” Érdemes ébredés után megfigyelni, hogy kiszáradt-e a torkunk, vagy bedugult-e az orrunk. Ilyenkor csökkenteni kell a légbefúvás erősségét, esetleg feljebb lehet állítani a hőmérsékletet.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló