Gasztró

A Michelin Guide a világ egyik legrangosabb gasztrokalauza. De miért egy gumicég adja ki?

  • Szerző:nuus
  • 2017.06.27 | 07:53

A gasztrokalauz sztorija 1900-ban kezdődött, amikor a gumigyártó cégcsoport először kiadta a kis kötetet, hogy ezt ajándékozza a vásárlóinak. A szállásadókat és éttermeket ajánló kis bédekker hosszú életútja alatt odáig jutott, hogy már a világ egyik legkomolyabb éttermi kalauza, ami felemelheti és porba döntheti séfek karrierjét, meghatározhatja egy egész étterem sorsát.

Még Gordon Ramsay, az ordibálásairól és emberek földbe taposásáról híres brit celebszakács is elbőgte magát, amikor New York-i étterme, a The London elvesztett egyet a két Michelin-csillagjából. A séf felindultsága érthető: ha az éttermed nyer egy csillagot, akkor az azt jelenti, hogy elérted a szakács szakma csúcsát. Két csillaggal az éttermet egy tökéletes és kivételes intézménynek számít. Három csillaggal pedig hónapokra, ha nem évekre előre tele leszel foglalásokkal!

És az egész felhajtás két gumigyárosnak köszönhető. A Michelin testvérek, Ándre és Édouard már 11 éve értékesített gumikat az éppen elterjedő autókra, amikor úgy döntöttek, hogy a még családias hangulatú, szolidnak mondható vásárlóközönségüknek egy kis kalauzzal fognak kedveskedni, ami sorra veszi autós kirándulások esetére a javasolt szállás- és étkezési célokat.

A Michelin egy szuperprémium márka, az étteremkalauzok bibliája. A kerékgumi nem a legszexibb dolog, de a kalauz nagyban segítette a brand felépülését,

magyarázta Tony Fouladpour, az Észak-Amerikai kiadvány PR igazgatója. Az út persze hosszú volt és rögös: az első kiadvány megjelenésekor még csak 2200 autó volt Franciaországban, éppen csak döntöttek egy megfelelő autóút hálózat építéséről, az üzemanyagot pedig csak néhány gyógyszertárban lehetett beszerezni. A Michelin testvérek nem titkolt szándéka volt, hogy a könyvükkel népszerűsítsék az autózást, s ösztönözzék az embereket a hosszabb távok megtételére is.

Az első bédekkerben az éttermek mellett hotelek, szerelők és üzemanyag-kereskedők szerepeltek. A dolog olyan népszerű lett, hogy sokan ilyen házi útjelző táblákat is kitettek az autósoknak, amelyek a kalauzra hivatkoztak. Aztán ahogy egyre több autós lett, úgy nőtt a gumigyár és vele a kalauza. Nemsokára országokra specifikált kiadásokkal jelentkeztek, és olyan népszerűvé váltak, hogy 1920-ra már pénzért árulták őket, jó tíz évvel később pedig bemutatták az azóta is használt három csillagos értékelési rendszert. Ma a Michelin négy kontinens 25 országában jelenik meg.

Forrás: youtube.com

A kalauz inspektorait kezdetektől fogva titok övezi. Teljes névtelenségük mellett a sajtónyilatkozatokról is le vannak tiltva. Komoly gasztronómiai tudással rendelkeznek, és sokan közülük szakácsként dolgoztak, plusz egy hivatalos Michelin-vizsgát is le kell tenniük Franciaországban, mielőtt csatlakoznak a csapathoz.

Sok étterem-kritikussal ellentétben tesztelés közben nem jegyzetelhetnek, és egy éttermet több alkalommal, egyedül kell meglátogatniuk, mielőtt megírják az értékelésüket. Ugyanakkor a kalauzok megítélése legalábbis Európában több törést is szenvedett az elmúlt években. Például amikor 2004-ben Pascal Rémy, egy kiugrott inspektor megírta emlékeit, mely a munkát magányosnak, alulfizetettnek és egyre inkább lazábbnak írta le. A kiadó elutasította a vádakat, de azt azért elismerték.

Névtelenül éttermeket tesztelni nem olyan csodálatos dolog, mint sokan képzelik.

Mint Fouladpour elárulta, a kalauz ma is egy nagy vállalkozás egy kis szeletét képezi. Ugyanakkor a vállalatnál továbbra is inkább mint a vállalatalapítók által kitalált brand-építő eszközre tekintenek, mint profitáló tevékenységről. A PR igazgató ugyanakkor még egy titkot megosztott. Hiába az azonos név, sokan véletlenül sem kötik össze a gumival a kalauzt.

Forrás: youtube.com

 


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Életmód
Barbie nyugdíjas korba lépett
  • szerző:nuus
  • 2024. 03. 08.