A madarak látják a Föld mágneses mezőit, és úgy tűnik, tudósok most megtalálták a fehérjét, ami ezért felel

• 2018.04.04 | 15:47
  • trendindex: 5

A Természet újabb csodája, vagy inkább mesterműve, ami csupa olyan apró mesterműből áll össze, mint most ez is.

Azt már régóta tudják a tudósok, hogy a madarak látják a mágneses mezőt, de sokáig nem tudták, ez hogyan lehetséges. Elméletek voltak ugyan rá, de egyik sem volt bizonyított. Most viszont úgy tűnik, megvan a megoldás: a madarak a szemükben található, újonnan felfedezett fehérje miatt látják, pontosabban érzékelik a Föld mágneses mezejét. Ezt két friss kutatás is bizonyítja: az egyik a vörösbegyeket, a másik pedig a zebrapintyeket tanulmányozta.

A madarak szemében található fehérjék, a kriptokrómok olyan fényérzékeny molekulák, melyek a szervezet un. cirkadián ritmusának szabályozásában játszanak szerepet. A cirkadián ritmus, vagyis az élettani napszaki ritmus kategóriába azok a biológiai folyamatok tartoznak, amelyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek, általában egy nap köré rendeződnek, és minden nap újra kezdődnek, lejátszódnak.

Arra már van bizonyítékuk a tudósoknak, hogy a kriptokrómok felelnek a mágneses mezők észleléséért, ami a madarak tájékozódási képességéhez alapvető. Ehhez azonban arra is szükség van, hogy bizonyos hullámhosszú fények (pl. kék fény) a rendelkezésükre álljanak.

A svédországi Lund Egyetem kutatói a zebrapintyeket tanulmányoztak, míg az oldenburgi (Németország) Carl von Ossietzky Egyetem kutatói pedig a vörösbegyeket. A svédek három kriptokrómot, a Cry1-et, a Cry2-t és a Cry4-et vették górcső alá, és azt figyelték meg, hogy míg az első kettő napi szintű ingadozást mutatott, addig a Cry4-es pedig állandó szinten maradt. A németek ugyanerre az eredményre jutottak.

Mind a két kutatócsoport arra a megállapításra jutott mindemellett, hogy a Cry4 kriptokróm a retina egy olyan részében található, amelyik feltűnően sok fényhez jut, ami pedig lényeges a mágneses mezők észleléséhez. De a vörösbegyeknél azt is megfigyelték, hogy a vonulási időszakban az egyébként nem sokat változó Cry4 szerepe jelentősen megnövekedik. Így jutottak a tudósok arra a következtetésre, hogy a kriptokrómok egyike, a Cry4 lehet a felelős a madarakban a mágneses mezők érzékeléséért. Persze ez még mindig nem 100%, a két kutatócsapat szerint még további kutatásokra van szükség.

Hogy tetszett? Regisztrálj, és csak azt kapod, ami igazán érdekel!
Belföld
Külföld
Bulvár
Tech
Lepj meg!

Belépve nem neked kell a hírek után menned!*

*Hiszen a hírfolyamodba viszi a folyamatosan tanuló algoritmusunk Regisztrálok!
Még többet innen:
Nuus