Autó

Sokkoló: károsabb lehet a villanyautó, mint azt eddig mondták nekünk

  • Szerző:nuus
  • 2022.06.13 | 10:48

A villanyautó gyártása pazarlás a köbön - mondja Gelencsér András vegyész-légkörkutató, a Pannon Egyetem rektora.

Gelencsér András vegyész-légkörkutató, a Pannon Egyetem rektora elgondolkodtató beszélgetést folytatott a 24.hu újságírójával bolygónk jövőjéről. Gelencsér nem derűlátó, szerinte a harcot már most elvesztettük a klímaváltozás ellen, de állítása szerint ezen kívül is számos olyan veszély fenyegeti az emberiséget, ami minimális gondolkodással és önfegyelemmel elkerülhető lett volna. Az egyik ilyen

a villanyautózás kizárólagossá tételére való törekvés.

Gelencsér szerint a villanyautózás erőltetése, ezeknek az eszközöknek a gyártása nem más, mint: “erőforrások értelmetlen pazarlása a köbön. Ott pihennek a garázsokban a 800 kilós akkumulátorokkal az elektromos autók, bennük a rengeteg kritikus kémiai elem, lítium, kobalt, amelyek készletei kimerülőfélben vannak. Fenntartható, meg

Megtérdelt az i3-as? Sebaj, beröffen majd a benzines aggregátorról!

zöld jövőnek tekinteni, hogy mindenki elektromos autót vegyen, hát erre nincsenek jelzők sem.

Ugyanis az erőforrások közül az anyag oldaláról sokkal keményebb korlátaink vannak, mint az energia oldaláról. Ha lenne végtelen mennyiségű anyag, nem lenne gond az energiával sem. Tudniillik az energia áramlik folyamatosan, de az anyag mennyisége a bolygón véges, ebből a szempontból zárt a rendszer. És a kémiai elemeket nem lehet egymásból átalakítani, ezt már általános iskolában megtanulja mindenki. Nem úgy működik a világ, hogy ha nincs elég lítium, akkor gyártunk lítiumot. Több milliárd éve a Napunknál sokszorta nagyobb csillagok belsejében és szupernóvákban létrejöttek ezek az anyagok, ennyi van, és kész. Itt a Földön ezeket nem tudjuk előállítani, sem máshonnan beszerezni.

Az autóipari lobbi a politika támogatásával kitalált egy divatos irányt,

aminek mentén újra lehet gazdasági növekedést és extraprofitot produkálni. A szabályozást úgy módosítják, hogy még az is kénytelen legyen igazodni  hozzá, aki nem ért vele egyet.

Ennek a technológiaváltásnak az erőforrások oldaláról nincs meg a fedezete.

Ha az úgynevezett fenntarthatóságra való átállás jegyében, amit 2050-ig meg akarnak csinálni, valóban megvalósítjuk az elképzeléseket, beleértve az elektromos autót, meg a „megújuló” energiatermelést, akkor az ehhez szükséges kritikus elemek ismert készleteit gyakorlatilag már az évszázad közepére kimerítjük. Rengeteg tudományos cikk foglalkozik már ezekkel a korlátokkal, de valahogy

a politika meg a gazdasági lobbi egyszerűen nem hajlandó ezekről tudomást venni.

A vegyészprofesszor szavai megfontolandóak, különösen azért, mert az Európai Unió döntéshozói éppen a múlt héten fogadtak el egy olyan szabályozást, ami 2035-től ellehetetlenítené a belső égésű motorok fejlesztését, további teret nyitva a villanyautó számára.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló