Belföld

Látványos változás jön a hazai boltokban – sokan meg fognak lepődni

  • Szerző:nuus
  • 2022.05.18 | 15:19

A szabályok az EU Omnibusz irányelve rendelkezéseit ültetik át, így módosul fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló törvény és az árak feltüntetéséről szóló rendelet is.

Az online vásárlások száma az utóbbi években nagymértékben megemelkedett: a technológiai változások, az online piacterek által nyújtott lehetőségek és a kereskedelembe lépő szereplők számának növekedése a jogi szabályozásban is számos új területet nyitott meg. A dinamikus fejlődés hatására sok ágazatban szükségessé vált a jogi háttér frissítése és a fogyasztóvédelmi előírások aktualizálása.

A május 28-án érvénybe lépő új szabályozás nyomán több fogyasztóvédelmi rendelkezés módosul. Ezek közül kettő különösen fontos: a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény és a termékek eladási áráról és a szolgáltatások feltüntetéséről szóló rendelet.

Szigorodik a fogyasztók tájékoztatása

Az új szabályok egyértelműen lefektetik az online kereskedők számára a fogyasztók számára történő tájékoztatási kötelezettség részleteit. Így a jövőben az online kereskedőknek tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy ha keresést indítanak az adott honlapon, akkor a találatok sorrendje mi alapján állt össze, melyek voltak a rangsorolás fő paraméterei (például az ár, a fogyasztói értékelések, az elérhetőség) és ezek hogyan befolyásolták a keresés eredményét. Továbbá kötelező feltüntetni, ha a találat fizetett hirdetést tartalmaz és azt is, ha a keresési eredmények rangsorában előbbre került a fizetett termék.

Vége a manipulatív gyakorlatoknak

A manipulatív gyakorlatok a fogyasztók rosszhiszemű befolyásolására alkalmazott módszerek. Ezek közé tartozhat a honlapon bizonyos releváns információk elhalványítása, a hirdetési szövegek pontatlan megfogalmazása vagy a hírlevélről való leiratkozás megnehezítése.

Az influenszerekkel történő reklámozás csapdáit a fogyasztóvédelmi jog eddig is kiemelten kezelte: minden esetben fel kell tüntetni, ha az adott piaci szereplő ellenszolgáltatás fejében tesz közzé reklámot megjelenítő tartalmat. Számos nyitott kérdést vetett fel időközben az online piac fejlődése (az influenszer fogalma, a reklám idegen nyelven történő feltüntetése, a felelősségi kérdések), amelyekre reagálva a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) frissített tájékoztatót tesz közzé ebben a témában.

Szigorodnak az akciók feltüntetésére vonatkozó szabályok is

A mindössze egyetlen paragrafust (öt bekezdést) tartalmazó új szabálynak való megfelelés várhatóan komoly kihívás elé állítja a magyar kereskedőket: ezt jól mutatja, hogy a témában a kormány Fogyasztói portálján elérhető új útmutató 13 oldalon keresztül részletezi a megfelelés részletes rendjét.

Az új szabályok ugyanis az akciós árak, leértékelések és árkedvezmények kommunikációját korlátok közé szorítják: az árcsökkentéskor a kereskedő köteles megjelölni a fogyasztó részére a korábban alkalmazott árat is (ez azt a legalacsonyabb árat jelenti, amelyet a kereskedő az adott termék esetében az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc napban alkalmazott).

Lényeges, hogy az új árfeltüntetési szabályok nem vonatkoznak a szolgáltatásokra, és a magyar jogalkotó választása alapján a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre (így friss élelmiszerek, pékáruk, vágott virágok).

Forrás: Napi


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló