Belföld

Új szabályok jönnek a magyar boltokban – mindenkit érinteni fog

  • Szerző:nuus
  • 2021.09.22 | 11:48

A vásárlókat és a kereskedőket is érintő szabályok lépnek életbe 2022. május 28-tól, amelyek az árcímkézésre, valamint az árkedvezmények feltüntetésére vonatkoznak. Az új szabályok célja, hogy a fogyasztók mesterségesen, az akciók előtt megemelt „eredeti” árakkal, majd valótlan százalékos kedvezményekkel való megtévesztését megakadályozza. 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy  az árcsökkentés bejelentésekor az új szabályok hatálybalépése után minden esetben meg kell jelölni az eladási ár mellett a korábbi (eredeti) árat is. Az eredeti ár pedig az, amely az árcsökkentés előtti meghatározott időszakban (minimum 30 nap) a legalacsonyabb volt.

forrás: GettyImages /David McNew

Amennyiben a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, úgy 30 helyett minimum 15 nappal kell számolni. Kivételt kell alkalmazni ezen felül arra az esetre is, amikor a termék ára folyamatosan csökken. Ez az úgynevezett „progresszív árcsökkenés” esete, tehát például amikor először 20, majd 50 százalék kedvezmény jár és így tovább – ha erről van szó, akkor az eredeti ár az első árcsökkentés előtti utolsó ár. Ilyen esetekben tehát a 30 napos szabályt nem kell alkalmazni.

A romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre nem lesznek érvényesek ezek a szabályok. Ezért például a „legjobb ár” vagy éppen az 1+1 darabos vásárlásokra nem alkalmazandóak. Utóbbi kedvezményeket fogyasztóvédelmi szempontból esetről estre lehet megvizsgálni.

A vásárlókat és a kereskedőket is érintő szabályok lépnek életbe 2022. május 28-tól, amelyek az árcímkézésre, valamint az árkedvezmények feltüntetésére vonatkoznak.Az új szabályok célja, hogy a fogyasztók mesterségesen, az akciók előtt megemelt „eredeti” árakkal, majd valótlan százalékos kedvezményekkel való megtévesztését megakadályozza.

A szakember szerint az új szabályok már első olvasásra is bonyolultnak tűnhetnek, a kereskedőknél pedig jogosan merülhet fel egy sor kérdés. Például az, hogy jogszerű-e, ha egy slágerterméket egy kereskedő egymást követő akciókban kíván szerepeltetni. Az új szabályok értelmében ugyanis úgy tűnik, nem lehet mondjuk a Cyber Monday-kampányban is akciósként hirdetni egy terméket, ha a pár nappal azt megelőzően kezdődő Black Friday-akcióban már egy jelentős kedvezményt kínált a kereskedő. A Cyber Monday napján ugyanis már a Black Friday-akcióban érvényes ár lesz a referencia, hiszen utóbbi ár tekinthető az akciót megelőző 30 nap  „legalacsonyabb árnak”. Szintén felmerülhet, hogy milyen hosszan lehet „akciósként” hirdetni egy terméket a kedvezményes árral anélkül, hogy az akciós ár ne minősüljön jellemző „eredeti” árnak.”

Az sem világos a szakértők szerint, hogy az új jogszabály hatálya alá fognak-e tartozni az outlet áruházak ármegjelenítési gyakorlatai, ugyanis az ilyen jellegű boltok sajátossága az, hogy saját, a piaci átlag árszínvonalhoz képest olcsóbb áraik mellett, az ajánlott fogyasztói árat, tehát nem saját árukat tüntetik fel referenciaként. Hasonló kérdést vet fel az úgynevezett induló ár (,,launching price”) használata, amikor egy új terméket a fogalomba helyezése utáni rövid időszakban a népszerűsítés érdekében alacsonyabb áron tesznek elérhetővé, mint amin később hosszú időn keresztül értékesíteni tervezik. A Cerha Hempel szakértői úgy vélik, mindkét megoldás kedvező a vásárlóknak és a kedvezmények bemutatása is hasznos, mégis kérdés, hogy a kereskedőknek az új szabályok alapján jövő májusától lesz-e lehetőségük ilyen típusú árfeltüntetésre.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló