Túra

Négy napig túráztunk az ország egyik legszebb helyén – ilyen volt a 2023-as Vándortúra

• Szerző:nuus
  • 2023.09.05 | 10:18

Idén nyolcadik alkalommal rendezték meg Magyarország egyik legnagyobb, szervezett többnapos gyalogtúráját. A természetjárás kedvelőit most a Mecsekbe hívta a Fjällräven Vándortúra.

Tavaly már olvashattatok tőlünk beszámolót a Balaton-felvidéki Vándortúráról, amibe teljesen kezdő túrázóként vágtunk bele.

Ennél szebb túra kevés van Magyarországon: ilyen volt az idei nyár vándortúrája

Azóta már jó pár kilométert tudhatunk magunk mögött, aminek igencsak nagy hasznát vettük az idei túrán, ami augusztus 28-tól augusztus 31-ig került megrendezésre.

A Mecsek középhegység Dél-Dunántúlon, Pécstől északra található. Legmagasabb csúcsa a 682 méter magas Zengő, amit a Tubes követ a maga 612 méteres magasságával. A mostani 74 kilométert ezúttal négy nap alatt tehették meg a túrázók, közöttük mi is.

Tudtad, hogy legalább 20 olyan védett növényfaj van hazánkban, ami kizárólag a Mecsekben található meg?

Sok túrázóhoz hasonlóan, mi is a 0. napon érkeztünk meg Orfűre, ahonnan busszal szállítottak át minket Váraljára. Ugyan voltak olyanok, akik csak a másnap reggeli indulásra érkeztek, mi azt javasoljuk, ha van lehetőségetek, érdemes már egy nappal a túra kezdés előtt megérkezni. A táborban mindig jó hangulat uralkodik, lehetőséged van megismerni a többi résztvevőt, így ha esetleg attól tartasz, hogy egyedül kell lejárnod a lábad, nem kell félned, hiszen biztosan találsz magad mellé túratársat. Idén már mi sem voltunk olyan elveszettek, mint tavaly, hiszen sok ismerős arc fogadott minket, akikkel ugyanolyan jó hangulatban teltek a túrázással töltött percek, és az esték is.

1. nap: Váralja – Zobákpuszta

Táv: 17,6 km
Részletes útvonal: Váralja, Ifjúsági tábor – Óbánya – Kisújbánya – Réka-kunyhó – Bodzás-völgy ellenőrzőpont – Püspökszentlászló – Zobákpuszta
Szintemelkedés: 870 m | Ereszkedés: 711 m

2. nap: Zobákpuszta – Sikonda

Táv: 19,3 km
Részletes útvonal: Zobákpuszta – Köves-tető kilátó – József-háza, ellenőrzőpont – Budafa – Sikonda, szabadidőpark
Szintemelkedés: 635 m | Ereszkedés: 793 m

3. nap: Sikonda – Abaliget

Táv: 19,8 km
Részletes útvonal: Sikonda, szabadidőpark – Czifra-malom – Melegmányi-völgy – Keresztkunyhó, ellenőrzőpont – Büdöskúti kulcsosház – Abaliget
Szintemelkedés: 847 m | Ereszkedés: 836 m

4. nap: Abaliget – Orfű

Táv: 17,7 km
Részletes útvonal: Abaliget – Petőczpuszta – Babás szerkövek – Jakab-hegy – Nagy-gödör, ellenőrzőpont – Sárkány-szakadék – Orfűi-tó – Panoráma kemping, Cél
Szintemelkedés: 789 m | Ereszkedés: 810 m

A túráról

Ezúttal is gyönyörű helyen került megrendezésre a 2023-as Fjällräven Vándortúra, és tudom, hogy most sokan fel fognak szisszenni, de nekem a Mecsek jobban tetszett, mint a Balaton-felvidék. Tavalyhoz képest idén több változás is történt: a szálláshelyek mindennap kiépített kempingek voltak, változtak a liofilizált ételek és a vacsora is laktatóbb volt.

Akik olvasták a tavalyi cikkünket, vagy látták a Balaton-felvidékről készült videónkat, azok tudják, hogy teljesen kezdőként vágtunk bele a több napos túrába. A Mecseket járva sokat gondolkoztam azon, hogy ha az idei túrával kezdtük volna, akkor is képesek lettünk volna-e végig csinálni. A mostani szerintem lényegesen több nehézséget rejtett magában, már csak a szinteket tekintve is.

Ennek ellenére több olyan tényező is van, ami amellett szól, hogy akkor is végig tudtuk volna csinálni, ha az idei túránk lett volna az első:

• túl makacsak vagyunk ahhoz, hogy feladjuk
  • mindenki a saját tempójában mehet
  • nagyon sok támogató ember vesz részt a túrán

Ugyanitt szeretném felhívni arra a figyelmet, hogy mennyire fontos a megfelelő felszerelés, legyen szó a túrahátizsákról, a bakancsról vagy akár a zokniról. A hátizsák megfelelő beállításáról már nem is beszélve.

Tavaly elkövettük azt a hibát, hogy nem vittünk magunkkal túrabotot, idén viszont már gondoltunk erre. Biztos vannak olyanok, akiket inkább akadályoz, mint segít, nekünk viszont nagy hasznunkra volt.

Mondhatni az idővel is szerencsénk volt, kevésbé volt nagy forróság, mint tavaly, és még egy kis esőben is volt részünk. Idén szerencsére már felkészültünk rá, már ami a ruházatot illeti. Másodjára túráztunk esőben, de az első alkalom volt, hogy mindezt túrahátizsákkal tettük. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem okozott nehézséget az időjárás, de kárpótolt a látvány, hiszen tagadhatatlanul gyönyörű volt a kizöldült Mecsek.

Kinek ajánljuk?

Őszintén, mindenkinek. Kortól és fizikai állapottól függetlenül. Voltak fiatalok, idősebbek, profi túrázók és kevésbé profik is. Azt gondolom sokat számít, hogy nem egy teljesítmény túráról beszélünk, így ésszerű kereteken belül mindenki a saját tempójában teheti meg az adott távot. Ha szereted a természetet, egyértelműen itt a helyed, de arra is tökéletes lehetőség, hogy jobban megismerd saját magad, és a határaidat. Mindenképpen érdemes készülni a túrára, és időt szánni arra is, hogy beszerezzük a megfelelő felszereléseket. Szerencsére már számos videó és leírás áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy kiválasszuk a számunkra tökéleteset. A túrázás élményén túl pedig rengeteg új emberrel ismerkedhetünk meg, akikkel lehet, hogy más körülmények között még csak nem is találkoznánk.

Mi volt a hátizsákban?

A tavalyihoz képest 1-2 kg-val nehezebb zsákokkal indultunk útnak, ugyanakkor azt fontos megjegyeznünk, hogy a Balaton-felvidéki Vándortúránál nem készültünk fel az esős időjárásra. Így összességében azt gondolom, idén jobban sikerült pakolnunk, mint az előző évben.

Ketten vettünk részt a túrán, így volt lehetőség néhány dolgot szétosztani.

1. túrahátizsák 13,73 kg (víz nélkül)

• sátor
  • étkészlet
  • műzliszeletek
  • instant kávé

2. túrahátizsák 8,4 kg (víz nélkül)

• hálózsák
  • kávé
  • kókusztejpor
  • izotóniás italpor
  • 1 tekercs wc papír (+ 1 levákumozott)
  • szúnyog és kullancs riasztó
  • neszeszer:
    • ragtapasz
    • 2 dezodor
    • nedves törlőkendő

Bőven lehetett volna még minimalizálni a hátizsákok tartalmát, legfőképp az enyémet (8,4 kg), viszont a súlyából adódóan nem éreztem annyira fontosnak. A leírtakon kívül természetesen volt nálunk túrabakancs, napszemüveg, bicska és baseball sapka is.

Ha nem tudod hogy pakolj be a több napos túrára, vagy hogy állítsd be megfelelően a túrahátizsákot, itt találod a megoldást.

Fjällräven Abisko Trekking Tights Pro

A Fjällräven újrahasznosított anyagokból készült Abisko Trekking Tights Pro nadrágját most próbáltam ki először, nem gondoltam, hogy lesz olyan idő a túra során, amikor magamra húzom, de nem bántam meg, hogy magammal vittem, sőt. Melegben és az esőzés alatt is tökéletesen állta a sarat. Elképesztően gyorsan száradt meg, és a nehéz terepek alatt sem csúszott el, ugyanakkor a szabásának köszönhetően nem akadályozott a mozgásban sem. A térd- és fenékrészre rávarrt betétek a túra során pedig különösen hasznosnak bizonyultak, ennek köszönhetően a nehéz terepen sem tudtam leverni a térdem és a vizes fűben ülés sem okozott gondot.

Ugyan tudom mivel jár a túrázás, ennek ellenére kicsit féltem attól, hogy mennyire fog kárt tenni az anyagban a köveken való mászkálás és a bokrok közötti átgázolás, nem beszélve a túrahátizsákról, amit négy napig cipeltem. Több túranadrágot is kipróbáltam már, volt olyan, amit már az első nap alatt kidörzsölt a hátizsák. Azt kell, hogy mondjam, kár volt aggódnom, őszintén tudom ajánlani bárkinek, aki leggingset keres túrázáshoz!

Találkozzunk jövőre a Bükki Vándortúrán!

A túráról készült videónkat már megtalálod YouTube-on:

No Title

Fedezd fel a túrázást @Fjallraveninternational stílusban, a természetben – saját felszereléssel, saját sátorban, saját étel készítéssel és saját tempójú gyaloglással, együtt a hozzád hasonlókkal. Ezt tartogatja a Vándotúra, melyen idén másodszor is részt vettünk. 36 fokos meleg, szakadó eső, sziklák, izzadság és könnyek. Na meg persze pálinka, régi és új barátok.

Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem