Egészség

Vigyázz! Az edzés károsíthatja a hallásod

  • Szerző:nuus
  • 2018.04.16 | 06:47

Pár dologra érdemes figyelni, amikor mozgunk, hogy ne legyünk majd nagyothalló nagymamák, és nagypapák.

A rendszeres testmozgás nagyon egészséges, ám egyes edzések károsak is lehetnek a hallásunkra. Ezért fontos, hogy körültekintően gyakoroljunk.

Milyen testedzések, és hogyan károsíthatják a hallást?

Egyre népszerűbb itthon is a CrossFit edzés, mely több sportág mozgáselemeit ötvözi, többek között az evezést, úszást, súlyemelést, atlétikát. A módszer Amerikából indult hódító útjára, és kemény programot ígér a hódolóinak. Célja, hogy csúcsformába hozzon fizikailag. De vajon mi köze van a hallásunkhoz?

  • az erőlködés hatására nő a koponyaűri nyomás, mely a belsőfülben is nyomásnövekedést eredményezhet.
  • a légzés visszatartása, például súlyemelés közben, szintén a belsőfül nyomásnövekedéséhez vezethet.
  • a fokozott fülnyomás következtében, melyet az erőlködés okoz, létrejöhet a kerekablak sérülése, repedése, az ún. perilympha fistula, mely azt eredményezheti, hogy a rendszeres, megterhelő edzések során a belsőfül folyadéka a középfülbe szivárog, és halláscsökkenést eredményezhet. (A kerek ablak a közép- és belsőfül között elhelyezkedő nyílás, melyet a dobhártyához hasonló rugalmas lemez, az ún.másodlagos dobhártya fed.)

Természetesen nem csak a CrossFit edzés okozhat megnövekedett fülnyomást, hanem bármilyen nagyon intenzív, kimerítő testmozgás. Sőt, olyan testedzés is káros lehet, ahol meg sem kell mozdulnunk, mint például a népszerű vibrációs trénereken. A probléma itt természetesen nem abból fakad, hogy túlerőltetjük magunkat, hiszen a vibrációs technológiát éppen azért fejlesztették ki, hogy hatékonyan és kíméletesen mozgassa át az izmokat.

Több kutatás is kimutatta, hogy a teljes testet érő rezgések, azaz egésztest-vibráció hosszú távon akár halláscsökkenést is kiválthat, mivel károsíthatja a belső fülben található csigát és a hallószőröket, utóbbiak sejtjeiben túlzott vízfelhalmozódásból fakadó károkat okozhat.

Ha rendszeresen végzünk testedzést, érdemes betartani:

  • ne erőltessük túl magunkat, ezzel csökkenthetjük a perilympha fistula kockázatát.
  • ne tartsuk vissza a levegőt az extra erőkifejtés érdekében, mert ez is fokozza a fülben a nyomást.
  • ha bármilyen változást észlelünk a hallásunkban – testmozgás közben vagy után – forduljunk orvoshoz.

Forrás: Minden, ami hallás

Illusztrációk: Pixabay.com CC0

Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Hogy tetszett? Regisztrálj, és csak azt kapod, ami igazán érdekel!
Belföld
Külföld
Bulvár
Tech
Tudomány
Lepj meg!

Belépve nem neked kell a hírek után menned!*

*Hiszen a hírfolyamodba viszi a folyamatosan tanuló algoritmusunk Regisztrálok!
Még többet innen:
Nuus
Tetszett a cikk?

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Gasztró
Ezért igyál organikus kávét
  • szerző:nuus
  • 2018. 09. 10.
A következő cikkek betöltése folyamatban...