Femin

Frida Kahlo teste egyáltalán nem volt tökéletes, mégis máig ható divatikon lett

  • Szerző:nuus
  • 2019.03.22 | 13:18

A Brooklyn Museum kiállítása leplezi le a művész ruhái mögötti összetett valóságot.

Frida Kahlo több, mint 300 személyes tárgya került elő 2004-ben egy mexikói fürdőszobából. A coyoacani La Casa Azulban felfedezett kincseket most a Brooklyn Múzeum állította ki.

 

View this post on Instagram

 

Frida Kahlo’s powerful self-portraits, carefully posed photographs, and deliberate sartorial choices all acted as complementary modes of artistic self-creation. In her twenties Kahlo embraced traditional Mexican dress and adopted the richly embroidered blouses, floor-length skirts, woven shawls, and hairstyles of Tehuana women to create her own version of mexicanidad. As the mending, cigarette burns, ink splashes, and paint stains found on many of her clothes suggest, her vibrant wardrobe was an integral part of her life, art, and identity. #FridaKahloBKM⁣ ⁣⠀ Nickolas Muray (American, born Hungary, 1892-1965). Frida in Pink and Green Blouse, 1938. Color Carbon print. Collection of Throckmorton Fine Art. © Nickolas Muray Photo Archives and Installation views of Frida Kahlo: Appearances can be Deceiving by Jonathan Dorado, Brooklyn Museum.⁣⠀ ⁣⠀ Los poderosos autorretratos, las fotografías cuidadosamente posadas y las elecciones sartoriales deliberadas de Frida Kahlo fueron modos complementarios de autocreación artística. Desde sus veinte años de edad, Kahlo asumió los vestidos tradicionales mexicanos y adoptó como parte de su vestuario las blusas sinuosamente bordadas, las faldas hasta el suelo, los chales tejidos y los elaborados peinados de las mujeres Tehuanas para crear su propia versión de la mexicanidad. Como sugieren los zurcidos, las quemaduras de cigarrillo, las salpicaduras de tinta y las manchas de pintura visible en mucha de su ropa, su vibrante vestuario era una parte integral de su vida, arte e identidad. ⁣

A post shared by Brooklyn Museum (@brooklynmuseum) on

Ez a new yorki tárlat nem a szokványos festészeti látnivalókkal szolgál – itt a művésznő összetett örökségének más aspektusaival lehet inkább megismerkedni: a származása, a testi fogyatékossága és a politikai nézetei is teret kaptak. A Kahlo által csak Gringolandia-ként emlegetett Egyesült Államok-beli élmények is szóba kerülnek, illetve a sajátos öltözködésébe is betekinthetünk, a festőnő alakját formázó 3D-s modellek segítségével.

Nem maradhatott ki a messzeföldön híres Isthmus-ruha, amelyet a matriarchátusnak számító Tehuantepec vidék asszonyai hagyományosan viselnek. A gyakran virágokkal borított tehuana-öltözék része a poncho-szerű, négyszögletű huipil felső, a rebozo kendő és a bő rabona szoknya is.

A bő ötven évig rejtőzködő kollekciót Marta Turok mexikói antropológus alaposan áttanulmányozta. Spanyol, guatemalai és kínai darabok is fellelhetőek a holmik között, plusz a művésznő saját tervezésű viseletei. A betegeskedő Kahlo az élete nagy részét a Kék Ház falai közt töltötte. Mikor már képtelen volt utazni, akkor a barátai lepték meg távolról hozott textilekkel és ruhadarabokkal.


A Tehuana-esztétikát megtartva, kortárs elemekkel álmodta meg saját tervezésű ruháit, egy Singer varrógép bevetésével. A festőnőt hatéves korában érte gyermekbénulás, amely következtében a jobb lába rövidebb lett. Majd 1953-ban amputálni is kellett ezt a végtagot. 18 évesen egy baleset során a kulcscsontja, a gerincoszlopa és a jobb lábfeje tört el.

via GIPHY

Így rengeteg gyógycipőt, merevítőt és fűzőt is viselnie kellett élete során, melyeket dekorációval dobott fel.

A látszat csal

című kiállítás (Frida Kahlo: Appearances Can Be Deceiving) lerántja a leplet Kahlo sérült testéről is, ám olyan köntösben mutatja be a festő-ikont, mint aki előnyt kovácsolt abból, hogy a tehetsége és a divat segítségével fantasztikus kollekciókban mutatkozhatott. A Remezcla kiemeli, hogy Kahlo saját magára elsősorban nem mozgáskorlátozottként tekintett, hanem olyan valakire, mint aki ennek dacára egy új identitást képes kialakítani.

 

View this post on Instagram

 

Frida Kahlo identified particularly with the culture and clothing of the women of the Isthmus of Tehuantepec in Oaxaca, Mexico. This video, made by the Mexican government to promote its culture and customs abroad, features the vibrant dress that Tehuana women are known for including the richly embroidered huipiles (tunics), floor-length enaguas (skirts), and starched resplandors that Kahlo incorporated into her own style and art. Kahlo’s choice to don Indigenous clothing was motivated by political, personal, and artistic considerations. Dressed as a Tehuana, she affirmed her identification with Mexico and its artistic legacies. #FridaKahloBKM⁣⠀ ⁣⠀ ?️ Tehuantepec, probably 1940s. The Tourist Department of the Mexican Government and the Mexican Tourist Association. Film transferred to video. Courtesy of Global ImageWorks, LLC⁣⠀ ⁣⠀ Kahlo se sentía particularmente identificada con la cultura y la ropa de los mujeres del Istmo de Tehuantepec en Oaxaca, México. Este video, hecho por el gobierno mexicano para promocionar su cultura y sus costumbres en el extranjero, presenta la vestimenta vibrante característica de las tehuanas, incluyendo los huipiles elaboradamente bordadas, las enaguas hasta el suelo, y los resplandores almidonados que Kahlo incorporó en su propio estilo y arte. Vestirse de tehuana era un modo de afirmar su identificación con México y la herencia artística del país.⁣⠀

A post shared by Brooklyn Museum (@brooklynmuseum) on


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló