Tech

Ez lesz a filmezés jövője – nem halt meg a TV, csak máshova költözött.

  • Szerző:szaboakos
  • 2021.07.03 | 14:18

A szórakoztatóipari és elektronikai eszközök terjedésével egyre kevesebben látnak potenciált a tévézésben. A Strategy Analytics kutatócég szerint a szektor jövőre nagyjából 70 milliárd dollárral nagyobb bevételt fog termelni, mint 2017-ben.

És már az első bekezdésben ki kell magamat javítani, hiszen a Nielsen Közönségmérés publikált adatai alapján továbbra sem múlik a magyarok televízió iránti függősége. Ezeknek a fényében nem halt meg, és nem is költözött máshova. Hatvan éves kor felett.

2020. július-szeptember közötti időszakban értelemszerűen a 15-29 évesek tévéztek a legkevesebbet átlagosan 2 óra 21 percet, míg a legintenzívebb tévénézők jellemzően a 60 év felettiek voltak naponta 6 óra 55 perccel.

Pixabay

TV? TV!

A tévére szánt időnk 40%-át fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő, általános szórakoztató csatorna csoportra, mely naponta közel 5 millió nézőt ért el. A műsor idejuk legalább felében különböző sorozatokat kínáló sorozat csatornák több mint 2 millió nézőt értek el. Tehát a lakosság jelentős része még nem temetné a TV-t.

Streaming?

A pénz nagy része már nem a hagyományos csatornákon érkezik majd a rendszerbe, ezeken a területeken ugyanis már tényleg nincsen túl nagy növekedési potenciál. A különböző tévés cégek, hagyományosan két forrásból jutottak pénzhez: a műsorokért előfizetési díjat kértek, illetve a reklámokért fizettek a hirdetők. Jelenleg is ezekből tevődik össze a bevételek nagyjából háromegyede.

Azonban már ez az arány is kisebb, mint néhány évvel ezelőtt, a következő években pedig tovább csökkenhet az ilyen hagyományos bevételi csatornák jelentősége. A bevételt már olyan szolgáltatások termelik, amelyek interneten keresztül jutnak el a nézőhöz ilyen a Telekom TV GO vagy a Telenor MyTV. A Strategy Analytics azzal számol, hogy a következő öt évben a piacra kerülő 70 milliárd dollárnyi többletforrás 90 százalékban az ilyen szolgáltatókhoz kerülhet.

Hogyan veri be a szögeket a kábelszolgáltatók koporsójába a Netflix?

A Netflix lett a kortárs médiaipar meghatározó vállalata, 203 millió fizető előfizetővel szerte a világon. Ennek a fő oka a kényelem, és az ár. Hiszen ugyanúgy nézhetünk vele filmet táblagépen, mint telefonon, illetve természetesen tévékészüléken is. Továbbá, az előfizetéssel több eszközön is elérhetővé válik a hatalmas kínálatuk. Ebben a kínálatban valóságshowktól kezdve a blockbuster filmeken át a dokumentumfilmekig bármit megtalálunk náluk. A Netflix megzavarta a televíziós ipart, és arra kényszerítette a kábeltársaságokat, hogy változtassanak üzleti tevékenységükön. Azonban ez nem sok jóval kecsegtet számukra, hiszen a legtöbb okostévé már alapból tartalmazza a Netflix alkalmazást. Így simán kiváltható vele a hagyományos tévé.

Netflix egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külföldi piacokra, amikor Magyarországon is lokalizálttá vált a szolgáltatás. Azaz a kezelőfelület már magyarul is működni kezdett,

egyre több sorozat és film elérhető a kínálatukból magyar felirattal vagy akár szinkronnal. A teljes kínálatot tekintve több mint 5000 sorozatuk és filmjük van, bár országonként eltérő, hogy ennek mekkora részéhez férnek hozzá az előfizetők. Azt, hogy mennyire komolyan veszik a tartalomgyártást jól mutatja az, hogy idén már heti egy saját filmet is bemutatnak.

A Netflix másik vitathatatlan előnye az, hogy a kínálatot, az egyéni preferenciák mellett a közösség is formálja, hiszen egy algoritmus dolgozik a háttérben, ami csoportokba rendezi a preferenciát, egymás mellé sorolva a rokon műfajokat.

De ki van még a piacon?

Népszerű a HBO GO, akik itthon előnnyel indultak, mert rögtön magyar szinkronos és feliratos tartalmakat kínáltak, és olcsóbbak is, mint a Netflix. Nemrég árat emeltek, de még így is kevesebbe kerül egy hónapra a közvetlen HBO GO-előfizetés, mint a Netflix alapcsomagja. Itt is több mint 1500 film és sorozat érhető el jelenleg. Előfizetői számokat nem árulnak el, de arányokat igen, és ebből is látszik a növekedés drasztikus mértéke.

Az Apple, az Amazon, a Google de még a Disney is kísérletezik hasonló platformmal, bár ennek magyar vonatkozása egyelőre még kérdéses. Az Apple TV+ ugyan elérhető hazánkban, de valószínűleg a alig használják többen mit azok, akik ajándékba kapták az almás készülékükhöz.

Most akkor mi is van?

A saját véleményem egybevág azzal, amit az amerikai szakértők is vízionálnak. Az pedig, hogy a hagyományos értelembe vett tévézés egyre inkább rétegspecifikusan szorul ki a köztudatból. Ahogy a DVD is szépen lassan rétegdologgá avanzsált, vizet nem zavar, tudomásunk van róla, mégsem vásárolunk túl gyakran ilyet. Még egy generáció, és érdektelenné fog válni a kábeltévé, annak ellenére is, hogy vannak már műsor-rögzítő szolgáltatások. A fiatalabb generáció számára teljesen érthetetlen a TV műsor újságok fogalma. Illetve az, hogy nem nézhetünk meg egy filmet bármikor, bárhol, reklámok nélkül. A digitális tér kínálta lehetőség és kényelem, amit a múlt héten említettem a bankszektorban a FinTech cégeknél, itt is lépéselőnyt biztosít, illetve egy olyan réteget szólít meg akik már ebben nőttek fel.

Nem hal meg, csak átalakul. Mint minden, mint mi!

 


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Sztárok
Majka csúnyán megalázta Curtist
  • szerző:nuus
  • 2024. 04. 16.