Tech

Segíthetik az okos eszközök az alvást, amit amúgy elrontanak?

  • Szerző:nuus
  • 2016.11.06 | 20:00

Már tudományosan is kimutatták, hogy rosszabbul alszunk, ha valamilyen képernyőt bámulunk lefekvés előtt. Az alapállás az, hogy a kütyük rosszat tesznek az alvásnak, de már vannak appok, amelyek segíthetnek.

Ugye te sem bírod ki, hogy ne nyomkodd a telefonod lefekvés előtt? Sokan így vagyunk vele. Mindig van egy Instagram-profil, amit még átböngészel és valamilyen cikk, amit még elolvasol.

Közben a kijelző fényereje átveri az agyunkat, még akkor is, ha minimálisra van állítva. A sötét szoba ellenére tulajdonképpen azt a hamis érzetet kelti bennünk tudat alatt, hogy még nincs vége a napnak, mivel egy világító fénybe bámulunk, emiatt nehezebben alszunk el.

Az Apple válasza

Az Apple erre reagált a Night Shift funkcióval, amely az iOS 9.3-tól kezdve érhető el. Más típusú, a szemünknek kevésbé megterhelő, természetesebb fényt bocsát ki vele a készülék. Alapbeállítás szerint este 10-től reggel 7-ig aktiválja magát, de személyre szabhatjuk, akár egész nap nézhetjük így a kijelzőt. Nem tudom megvizsgálni, hogy pontosan milyen hatással van az alvásomra, de annyiban biztosan jó, hogy nem folyik ki a szemem, ha az ágyban még nyomkodom valamennyit a telefonom – ami sokunkkal megtörténik minden nap.

Bal oldalt a sima, jobb oldalt a Night Shifttel működő kijelző
Bal oldalt a sima, jobb oldalt a Night Shifttel működő kijelző

Emellett megjelent az iOS 10-ben az „Alvás” funkció az óra appon belül. Itt alvási igényeinknek megfelelően állíthatjuk be, hogy mikor akarunk lefeküdni és felkelni, mindez betartásában pedig értesítésekkel segít a rendszer. Először megkérdezi, hogy hánykor szeretnél kelni és hány órát kell aludnod ahhoz, hogy kipihenhesd magad. Aztán beállíthatod, hogy az ehhez szükséges lefekvési időpontban vagy valamikor előtte szóljon, hogy nyomás az ágyba. Olyan, mint egy pótanyuka.

Ez annyival több egy sima beállított ébresztőnél, hogy arra ösztönöz minket, hogy tényleg aludjunk annyit, amivel kipihenjük magunkat. Azoknak a leghasznosabb, akik minden hétköznap ugyanabban az időpontban kelnek: elég nagy hátránya, hogy nem lehet változtatni, hogy melyik nap hánykor kelt. Aki komolyan tudja venni és tényleg az ágy felé orientálódik, ha jön az értesítés, jobbat aludhat vele, de ez a funkció önmagában nem oldja meg az alvási problémáinkat.

A legprofibb, de költséges megoldás

A NASA asztronautákkal fejlesztette ki a Sleeping Genius-t, ami öteurós appként, de akár 275 dolláros csomagként is megvásárolható. Ha a csomagot vesszük meg, jár vele egy iPod és egy különleges fejpánt, amit a gyártó a fül pizsamájának hív. Halkabb, és kényelmesebb, mint az átlagos fülhallgatók, de utóbbiakkal is használható.

Az iPod álomba szenderítő hangokkal és zenékkel van teletömve, az alvásközpontra ható rózsaszín zajoktól kezdve a „pszichoakusztikus” dalokig sok mindennel.

Alvást és szundizást segítő relaxációs programokat, személyre szabható ébresztőket tartalmaz az app, és még e-mailes tanácsokat is kérhetünk a gyártótól. Öt dollárért árulják az alapcsomagot, ugyanennyiért lehet megvenni a kiegészítőket, de sokak szerint ez az alkalmazás valódi ára, mivel az alapcsomagból sok minden hiányzik. Google Playen is elérhető.

Minden felületen azt szajkózza a Sleep Genius, hogy a fehér zajok ártalmasak, és ne higgyünk azoknak az appoknak, amelyek ilyenekkel ígérnek relaxációs élményt. Ilyen például a vízesés, bonyolult megfogalmazásban pedig minden olyan hang, amit különböző frekvenciákon ugyanúgy hallunk. Ezzel szemben a rózsaszín zajok tényleg kikapcsolják az agyunkat.

Ha nem akarsz pénzt költeni és nincs iPhone-od

A Netflix dizájnjának lekamuzásával YouTube-videók gyűjtőhelyeként hozták létre a Napflixet, ahol az éjszaka közepén felébredőknek kínálnak pihentető videókat. Feketére csinálták a hátterét, hogy a fény ne égesse ki a szemünket és ne verje át az agyunkat, de ahogy a cikk elején említettük, még így sem tesz jót a pihenésnek, ha kijelzők bámulása után akarunk elaludni.

(Nyitókép: Pixabay)


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Életmód
A túlóra is olyan, mint a sör
  • szerző:nuus
  • 2022. 11. 30.