Hátborzongatóan szép és okos is ez a rákot kimutató, új vérlabirintus

• 2017.10.03 | 17:16

A tumoros sejteket csípi nyakon ez a michigani műszer.

A Science Alert számol be arról a labirintus-dizájnt kapott új chipről, mely a ritka és agresszív tumorsejteket is képes kimutatni. Ha időben sikerül azonosítani ezeket a rákra utaló jeleket, akkor az orvosok megfelelő kezelésben részesíthetik pácienseiket.

Az által, hogy a kutatók a vér áramlását ebben a kis útvesztőben szabályozzák, a chip képes lesz szétválogatni a nagyobbacska sejteket, amelyek közé a rákos sejtek és a őssejtszerű tumoros elváltozások (CSC) is tartoznak, melyek rendkívül veszélyesek, ráadásul ellenállóbbak a kezelésekkel szemben is.

Az ilyen ráksejtek száma egy a milliárdhoz – a normál fehérvérsejtek között. Az új módszer jóval hatékonyabban és gyorsabban szűri ki őket, mint a jelenlegi eljárások zöme. A Michigani Egyetem munkatársai így fogalmazzák meg a művelet lényegét:

Nehéz beskatulyázni egy ilyen sejtet, mert számos markerből tevődik össze. Nincs egy olyan jellemzője, ami alapján könnyen be tudnánk sorolni, milyen stádiumú éppen.

mondja Sunitha Nagrath, a kutatás vezetője.

Ezek a ráksejtek vélhetően egy testen belüli daganatból szabadulnak ki, és áramlanak szabadon a vérben. Ha sikerül elkapni őket, akkor képet kapunk magáról a tumorról is. Gyakran átváltozhatnak akár rák-őssejtté is, azaz olyan építőanyaggá, amely más tumor növekedését segíti elő. Ezért is fontos, hogy időben rájuk akadjanak az orvosok.

A CSC-k olyan lágyak és változékonyak, hogy nehéz őket hagyományos módszerekkel elcsípni – teljesen úgy néznek ki, mintha visszajelző fehérjék volnának egy sejt felszínén.

Ezért szenzációs a labirintus rendszere, mert a nagyobb (rákos) sejteket tovább löki a kanyarokon, míg a kicsik (normál sejtek) leragadnak a falak mentén. A sok sarok sem véletlen: olyan áramlat jön általuk létre, amely miatt a kisebb fehérvérsejtek is tökéletes pozícióban feneklenek meg.

Ami a pálya végén kicsorog, az egy megtisztított minta, melyet már könnyebb a tudósoknak analizálni. Gyors is maga a folyamat, főleg ha egy második chipen is átfuttatják még a vért: ekkor a fehérvérsejtek nagyja is kiesik, nagyjából öt perc alatt.

A tudomány és technológia ígéretes közös terepe, a mikrofluidika ezen újabb áttörése felsorakozik az eddigi, olyan eredmények mellé, mint például az emberi szövetek laborbéli növesztése.

Ebben az esetben, ha már sikerült kiszűrni és elkülöníteni a tumorsejteket, akkor a tudósok azt a folyamatot is jobban górcső alá tudják venni, ahogyan azok őssejt-jellegűvé alakulnak át. Eddig ez a vizsgálat csak előrehaladott állapotú, mell- vagy hasnyálmirigy rákos személyektől vett mintákkal folyhatott.

Ennek az új eljárásnak a tesztelése elsősorban a mellrákosokat érinti majd: egy olyan kezelés hatékonyságát fogják vizsgálni általuk, amely blokkolja az interleukin-6 nevű molekulát. Szakértők szerint az IL-6 játszik fontos szerepet a rákos sejtek őssejtesedésében, ezt szeretnék a labirintus által is bizonyítottnak látni.

Nemcsak megszámoljuk a sejteket, hanem elkapjuk, és elemezzük is őket. A molekuláris analízis pontosabb gyógykezelést tesz majd lehetővé.

véli Max Wicha, a kutatócsoport egy tagja a Cellben megjelent tanulmányban.