Német tudósok felfedezték, hogy a baktériumok képesek a tapintásra

• 2017.11.04 | 19:13

Öntudatra még nem ébrednek a bacik, de most kiderült egy fontos képességük.

A baktériumok nem arról híresek, hogy kifejlett idegrendszerük volna, ehhez például idegsejtekre lenne szükségük, de egy új német tanulmány arra világít rá, hogy mégis képesek valamiféle „fizikai” érzékelésre – jelenti a Science Alert.

Ezek a mikroorganizmusok nemcsak, hogy kémiai jelekre képesek reagálni, de valamennyi tapintási érzékük is van, ugyanis fel tudnak ismerni különböző felületeket.

Az emberi tapintási érzék nagyon fontos a világon való boldogulásunkban. Segít elkerülni a kockázatos vagy veszélyes felszíneket, és megvéd attól, hogy törékeny tárgyakkal karambolozzunk. A bacilusok esetében a tapintás lényege az, hogy felismerjék, milyen felületen tartózkodnak éppen – legyen az nyúlós membrán vagy bélfal. Így „döntik el”, hogy uralom alá hajtják vagy megtámadják a gazdasejteket.

Ez történik ugyanis az első pár másodpercben, amikor kapcsolatba lépnek egy felülettel. Ez az észlelés sorsdöntő lehet egy sikeres fertőzés kiváltásához. A tudósok egy ártalmatlan faj, a Caulobacter crescentus vizsgálata során vonták le ezeket a következtetéseket.

Alig tudunk valamit arról, hogyan képes a baktérium a kémiai ingereket elolvasni, majd a viselkedését ez alapján megváltoztatni. A Caulobacter esetében kimutattuk, hogy tapintási érzékkel bír. Ez a mechanizmus segíti eligazodni a közegében, és serkenti a sejtjeinek kötőanyag-termelését is.

meséli a Baseli Egyetem szenior kutatója. Urs Jenal elmondta azt is, hogy egyes bacilusoknak ostora is van, mely körülöttük csapkod. Némelyiknek egy van belőle, de akad olyan is, amelyhez több is tartozik. A vizsgált bacilusnak egy van, amelyet időnként elhullat. De akkor is megválik tőle, ha alkalmas helyet talál megtapadni.

Izmai nyilván nincsenek: ezzel az ostorral tud a folyadékokban közlekedni. A mozgáshoz való energiát a sejtmembránon belüli protonmozgatással kelti.

Itt kerül képbe az érzékelés: amikor a sejtek valamilyen felülettel érintkeznek, akkor az ostort hajtó motor, azaz a protonáramlás leáll. Ezekben a pillanatokban a bacilus reagál a helyzetre: adhezint kezd termelni, aminek a segítségével le tud horgonyozni. Ez a megfigyelt metódus érvényes lehet a veszélyes baktériumok esetében is.