Ősi tómederre bukkantak a grönlandi jégtakaró mélyén

• 2020.11.12 | 11:18

Az igen!

Hatalmas ősi tómeder üledékére bukkantak több mint 1,6 kilométer mélyen a grönlandi jégtakaró alatt amerikai kutatók, akik szerint a világon előszőr fedeztek fel ilyen jégalatti domborzatot.

A tómeder abban az időben alakulhatott ki Grönland északnyugati részén, amikor a térség jégmentes volt, de most teljesen fagyott. A kutatók szerint több millió éves lehet, és páratlan fosszíliákat, a múlt klímájának és életének kémiai nyomait tartalmazza.

Az Earth and Planetary Science Letters című folyóiratban megjelenő tanulmány szerint a meder egykoron egy 7100 négyzetkilométernyi tó ágya volt. Az üledék benne 1,2 kilométer vastag. A repülőgépen elhelyezett geofizikai eszközök felvételei szerint legkevesebb 18 forrás táplálhatta a tavat északról. A kutatók számításai szerint a tó mélysége 50-250 méter lehetett.

“Ez információk fontos tárháza lehet, egy olyan vidék, amely jelenleg teljesen rejtett és megközelíthetetlen. Azon dolgozunk, hogy megpróbáljuk megérteni, miként viselkedett a grönlandi jég a múltban. Ez fontos, ha meg akarjuk érteni azt, miként viselkedik a jövő évtizedekben” – magyarázta Guy Paxman, a New York-i Columbia Egyetem Lamont-Doherty Földi Obszervatóriumának kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

A grönlandi jégtakaró, amelynek az olvadása az elmúlt években felgyorsult, elég vizet tartalmaz ahhoz, hogy a globális tengerszintet mintegy hét méterrel emelje.