Ilyen egy igazi Halálcsillag

• 2016.12.17 | 18:22

A bolygófaló égitest nagyon hasonlít a mi Napunkra is, de egyelőre nincs világvége, a tudósok szerint.

Gabi Perez / Science Alert

Egy, a mi Naprendszerünkhöz hasonló, de meglehetősen távoli rendszert vizsgált egy csillagász csapat a chilei La Silla obszervatóriumban. A mi Napunkra több vonásában – a korát, összetevőit és hőmérsékletét is beleértve – is emlékeztet a megfigyelt központi csillag, viszont bekebelezi a körülötte keringő világokat. Ám attól, hogy ez az égitest ilyen falánk, még nem kell messzemenő következtetést levonnunk a mi Napunkkal kapcsolatban.

A mi Napunk nem fogja egyhamar elnyelni a Földet, de a kutatások arra rámutathatnak, hogy ilyen nagy horderejű események gyakoriak lehetnek a miénkhez hasonló bolygók körében.

A tőlünk 300 fényévnyire található, HIP68468 elnevezésű csillag még jó darabig szolgáltat megfigyelni való adatokat. A kora ellenére szokatlanul sok, négyszer annyi lítiumot tartalmazó égitest körül sikerült két új bolygót is beazonosítani. Egyikük egy „Szuper-Neptunusz”, azaz a mi Neptunuszunk másfélszerese. A másikuk pedig egy „Szuper-Föld”, bolygónk tömegének háromszorosa, ami mindössze három nap alatt kerüli meg csillagát – és ez már veszélyesen kis távolságnak számít.

Kikövetkeztették, hogy lehetett ott egy harmadik keringő égitest is, ugyanis a hőálló lítium inkább szilárd bolygók alkotórésze szokott lenni. Ide kapcsolódik a Yale Egyetem professzorának, Debra Fishernek egy korábbi nyilatkozata is. Elárulja, hogy számítógépes szimulációkkal már azt is lemodellezték, amikor majd a mi Naprendszerünk bolygói között felgyülemlett gravitációs vonzás eredményeként a Merkúr fog elsőként belezuhanni a Napba, úgy pár milliárd év múlva. Az sem kizárt, hogy Napunk, története során nyelt már el egy hozzá közeli bolygót.

Lehetetlen egy csillag teljes történetét megismerni, de nagyon szerencsések lehetünk, ha a kémiai összetevőiből vonhatunk le következtetéseket. Főleg, ha azok az anyagok a beléjük zuhanó bolygókból származnak. A HIP68468 esetében pontosan erről van szó.

A kémiai maradványok, melyek egy másik égitest alkotóelemei lehettek, még nyomokban kimutathatóak a csillag atmoszférájában – mutat rá a Science Alert. Mint a kalitka mellett üldögélő macska, akinek a szájából sárga kanári tollak lógnak ki.