Érdekes

Egy jó Trump babát? – Hatalmas biznisz az amerikai elnökválasztás a játékgyártóknak

  • Szerző:nuus
  • 2016.09.20 | 15:51

Minden korábbi választásnál több pénz van idén a politikai ajándéktárgyak gyártásában az USA-ban. Bernie Sanders és Hillary Clinton is sok pénzt hoztak a belőlük dísztárgyakat formáló gyártóknak, de a legnagyobb sláger ki más lenne, mint Donald Trump.

trump2_fctry_com

Választásról választásra több pénzt költenek az emberek politikai ajándéktárgyakra az USA-ban. A legújabb dobás egy FCTRY nevű játékbábu-készítőhöz kötődik, aki 15.000 dollárt szeretett volna összeszedni, hogy elkezdje készíteni a középső ujját felmutató Trump-bábuit; jelenleg ennek már majdnem a kétszeresénél jár.

A baba több tulajdonságát előre megszavaztatta azokkal, akik korábban Sanders-es bábukat vásároltak tőle. Az arckifejezése és a keze mérete mellett például

azt is, hogy milyen, Trump céljaival ellentétes alapítványnak ajánlja fel a bevételek egy részét.

Hillary Clinton családi alapítványa és a Greenpeace is a jelöltek közt voltak, és majdnem egy abortuszpárti szervezet nyert (Trump erősen abortusz-ellenes), de végül egy toleránsabb menekültpolitikáért lobbizó szervezetet, a Border Angels-t szavazták meg. Trump remek alany lejáratásra, emlékeztek például az őt ábrázoló meztelen szoborra? De például a talk skhow-vezető John Oliver is lavinát indított el azzal, amikor kiderítette, hogy Trump családneve eredetileg Drumpf volt: megjelentek a „Make America great again” kampányszöveget kifigurázó „Maker Donald Drumpf again” baseball-sapkák, az emberek peddig vitték, mint a cukrot.

trump_fctry_com

Mi adjuk rá a pénzt

Nagyban megsegíti az ilyen tárgyakat előállító művészeket és gyártókat a közösségi média és a közönségfinanszírozó oldalak (pl. GoFundMe vagy Kickstarter). Egy-egy jól elkapott ajándéktárgy-ötletből startupot faraghatnak: „Kevesebb, mint egy nap alatt összejött rá az összes pénz.” – mondta a fakkoló Trump-báburól Gisela Michan, a FCTRY egyik képviselője. Az amerikai elnökjelöltek közül először Obama (stábja) ismerte fel sikeresen, hogy mekkora hatalma van digitális világnak, 2008-ban többek között hatékony közösségi média-kampányának köszönhette, hogy megnyerte a választást.

Banális lehet, de fontos, hogy a digitális fejlesztések ugyanúgy rendelkezésre állnak bárki számára, mint egy vezető politikusnak. „Csak” egy jó ötlet és egy jó kivitelezés kell hozzá, és máris célba érhet egy üzenet vagy megtalálhatja a célközönségét egy árucikk. Egyre nagyobbra duzzad például az Etsy, ahol művészek és független eladók alapíthatnak online boltot, de az előfutárának számító Cafepress is sikeres volt.

Az ilyen típusú online áruházak fejlődése, a közösségi finanszírozás, a digitális média és Donald Trump szuggesztív személyisége mind-mind hozzájárulhattak ahhoz, hogy az akciófigurák piaca évről évre növekedjen: a 2013-ban 1.24 milliárd dolláros piac 2015-re majdnem másfél milliárdos hízott fel. Idén még nagyobbat ugorhat, ugyanis az USA-ban a gyerekek és felnőttek között is az egyik legnagyobb trend idén a bábugyűjtés.

drumpf


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló