Üzlet

A csőd szélén áll az internet legnépszerűbb underground oldala

  • Szerző:nuus
  • 2016.10.06 | 20:52

Ártatlan témáktól a gyerekpornóig bármit beenged a 4chan. Bőven kerülnek rá megosztó és gyűlölködő tartalmak, ezért hirdetni nem nagyon tudnak, nem szívesen állnak melléjük befektetők, ráadásul egyre nehezebben bírják a szervereik. Csak anime és manga volt rajta eredetileg, ma már szinte fel sem lehetne sorolni az összes rovatot. A képmegosztó-fórumozó oldal tulajdonosa egy „Közeleg a tél” című közleményben tudatta a baljós híreket.

4chan

 

Csődközeli állapotba került a korai internet egyik legnépszerűbb felülete, a 4chan. Az eredetileg animékre és mangákra szakosodott oldal tulajdonosa, Hiroyuki Nishimura szerint komoly gondok vannak a finanszírozással, extrém lépésekre lenne szükség ahhoz, hogy fennmaradjanak a szerverek és a meglévő infrastruktúra.

„Próbáltuk megtartani a 4chant úgy, ahogy van. De nem sikerült. Őszintén sajnálom.” – mindössze ennyit írt az oldal tulajdonosa Közeleg a tél című közleményében. Négy opciót említ az oldal megmentésére: felugró hirdetéseket, rovatok törlését, a feltölthető képek méretének korlátozását és az előfizetéses felhasználói kör bővítését. Mindegyikre bepöccennének a felhasználók: ha a képfeltöltés szigorítására annyira nem is, de az a finanszírozási gondokat önmagában úgysem oldaná meg.

Anarchikus jellege miatt lett népszerű az oldal, amit azért szeret a most már havi szinten több százmillió látogató, mert kvázi nincsenek rajta szabályok. A felhasználók nagy része blokkolja a hirdetéseket, egy népszerű rovat eltörléséért félő, hogy sokan elfordulnának az oldaltól. Bár jelenleg is vannak fizetős felhasználói, ezek a bevételek nem fedezik a havi szinten 6.000 dolláros szerverköltségeket, és nehéz lenne ráerőltetni annyi felhasználóra, hogy elegen fizessenek a tartalmakért.

Mi is az a 4chan és miért népszerű?

A 2003-ban indult oldal a japán 2chan másolataként készült el, ugyanazok voltak rajta a fő témák, mint a 2chanen: anime és manga. Ezek a témák idővel bővülni kezdtek, ma már a videojátéktól kezdve a gasztrón át az irodalomig rengeteg rovata van. Tabu nincs, és mindenki név nélkül posztol: így az oldal olyan közösségek gyűjtőhelye is lett, akik máshol nem tudtak párbeszédet folytatni, a 4chan pedig mindenkit beenged. Pont ez a baj.

Hírhedté vált a 4chan arról, hogy sokan használták szélsőséges politikai nézeteik, durva pornóképek vagy más, a mainstream médiából kiszorult témák kibeszélésére, kapcsolódó képek és más tartalmak megosztására. 2014-ben nagy szerepet játszott az oldal Pepe, a béka (lásd a képen) felemelkedésében: ez a mém rengeteg rasszista és gyűlölködő témát terjesztett el. Neki köszönhetően a 4chanen csak úgy özönlöttek a gyűlölködő poénok. Az is előfordult, hogy a fórumozók hősnek tituláltak egy kaliforniai tömeggyilkost.

Pepe, a szélsőséges béka. Kép: knowyourmeme.com
Pepe, a szélsőséges béka. Kép: knowyourmeme.com

Nem szívesen jönnek ide a hirdetők

Megosztó, ellenőrizetlen tartalmaik miatt érthető módon nem akarnak beállni a 4chan mögé a hirdetők. Az oldalon 2007 óta nem fut Google hirdetés, a tech óriás azután szakított a minden-belefér oldallal, hogy az többször megszegte a hirdetési szabályokat. Sokáig egy anime készítő cégtől, a J-Listtől nagy pénzek folytak be hozzájuk, de 2012-ben megszűnt az együttműködés, az akkori tulajdonos szerint közös megegyezés alapján.

Nishimura szerint nem tudják megmérni, hogy pontosan hányan használni hirdetésblokkolót a 4chanen, de biztos benne, hogy nagyon sokan. Attól fél, hogy többen elfordulnának az oldaltól vagy szimplán egyre többen telepítenének blokkolót a böngészőjükre, ha több hirdetés kerülne a képernyőjükre. Arról nem is beszélve, hogy az oldalon minden, de tényleg minden van, emiatt nehéz lenne belőni, hogy egy hirdetést hogyan lehetne hatékonyan eljuttatni a célközönséghez. Amíg mangákat beszélnek ki és pornóról posztolnak, a felhasználókat valószínűleg hidegen is hagyná egy ingatlanügynökség hirdetése vagy valamilyen nyereményjáték.

Nehézségek és a jövő

Arra is panaszkodik az oldal tulajdonosa, hogy túlságosan leterhelik a szervereket a hirdetések. Míg korábban ingatlanhirdetések is futottak rajta, mára csak egy kis banner maradt a felső részen.

Rátesz egy lapáttal a 4chan küszködéseire az is, hogy 2013-ban elindult egy riválisa, a 8chan. A versenytárs szimplán lekoppintotta elődje koncepcióját és hasonlóan adekvát témák otthona lett: például a gyerekpornóé.

Biztos, hogy áldozatokkal jár majd a 4channek a pénzkalapozás, de jobban fájhat Nishimurának, ha teljesen becsődöl. Ha életben akar maradni, le kell mondania valamelyik értékéről – akár a hirdetés-mentességről, akár a témafelvetések korlátlanságáról. El kell döntenie, hogy a profit, vagy az utóbbiak számítanak inkább.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló