Befektetés
Megdőlt ez a rekord is, felépült a világ legnagyobb repülőgépe
Paul Allen ikertörzsű gépmadara 2019-ben hagyja majd el a légkört.
A Föld jelenlegi legnagyobb repülőgépe egy olyan behemót, amely nem a személyszállító repterek vendége lesz. Ez a gigász ugyanis az űrbe visz majd fel műholdakat, számol be a Wired.
Ez az ikertörzsű, Stratolaunch-féle légi jármű úgy néz ki, mintha két sirálynak összenőtt volna a szárnya vége. 28 kerék és hat motor segíti a merész kivitelű monstrum felemelkedését, mely ezennel beszáll a légi szállítási üzletbe.
.@Stratolaunch came out of the hangar for fuel testing. More pictures soon! pic.twitter.com/RCNgSpgG6W
— Paul Allen (@PaulGAllen) May 31, 2017
A Stratolaunch céget a Microsoft társalapítója indította, még 2011-ben. Paul Allen azzal a céllal hozta létre ezen vállalatát, hogy fejlesztései által könnyebb legyen elérni az űrt. Ez a katamaránra hasonlító jármű a két törzse közt fog felcipelni a légkör felső részébe olyan rakétakilövő eszközöket, amelyek onnan a magasból továbbítják majd a kívánt céltárgyat az űrig. Ezek a rakéták juttatják alacsony Föld körüli pályára az objektumokat.
Költség és hatékonyság szempontjából is előnyös, ha szárnyakat alkalmazunk a kilövési magasság eléréséhez.
véli John Hansman, a MIT Nemzetközi Légitranszport Központ részéről.
A hagyományos rakétáknak rendkívül sok energiába kerül, hogy elérjék a kívánt magasságot, míg a repülőt a hosszú szárnyai emelik fel. Viszont ilyen nagy szállítmányokat eddig még légi jármű nem bírt el, ezért épült meg a monstre gép.
A kifutópályáról való indulás is nagyobb rugalmasságot biztosít, a művelet áráról nem is beszélve. A rakéták ugyanis csak akkor indulhatnak, amikor a Föld a megfelelő irányba fordul, hogy az űr egy óhajtott helyére repüljenek.
Az ikertörzsű gép ötlete nem új: a Scaled Composites-féle White Knight 2 is ilyen formájú. Viszont ez a jármű nem műholdakat, hanem a SpaceShipTwo szuborbitális űrrepülőgépet, utasokkal a fedélzetén juttatná majd a magasba. Richard Branson szerint már idén sor kerülhet egy ilyen repülésre.
A NASA Armstrong nevű, repülést kutató központjában egy olyan rendszer tesztelése folyik, amely három részből tevődik össze: egy vontató gépből, mely egy vitorlázó drónt húzna fel, ami pedig egy rakétát tart, mellyel kisebb műholdakat tud majd pályára állítani.
A Stratolaunch úgy készült, hogy képes legyen akár három Pegasus XL kilövőt is magasba emelni. Ezek mindegyike egy-egy 500 kg körüli műholdat tudna alacsony Föld körüli pályára juttatni. A cég szerint ezek lehetnek közepes, illetve nagy kategóriás, szilárd vagy folyékony üzemanyaggal töltött kilövő járművek, attól függően, milyen műholdakat küldenek fel velük.
Arról egyébként nincs mindenki meggyőződve, hogy a legjobb módja az űrbe jutásnak a szárnyak bevetése. Még 2012-ben, a SpaceX vezére nyilatkozott úgy, hogy szerinte nem éri meg extra és bonyolult megagépeket építeni, inkább a rakétákon érdemes még csiszolni. Elon Musk állta a szavát: azóta dolgozik ezen is, persze az elektromos autók, napelemek és az alagútfúrás mellett.
De most a figyelem a Stratolaunchra helyeződött, akik új gépüket jelenleg üzemanyag teszteknek vetik alá, melyeken mind a hat tartálynak kiválóan kell teljesítenie. Majd jönnek a motorpróbák, a talajon gurulási tesztek, és legvégül az ég meghódítása.
A vállalat fő szempontja a biztonság, így lassan és aprólékosan fogják a dolgukat végezni. Ezért akár 2019-ig is elszöszölnek az első, látványos bemutatóig.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.