Pénzügyek

Rossz, de mókás befektetések: játékautó

  • Szerző:nuus
  • 2020.08.11 | 06:46

Mindenki vett már kisautót. Ajándékba, mert nem volt ötlete; magának, mert úgy döntött, hogy felnőttként is lehet kicsit gyerek. Vannak azonban olyan játékok, amik rettentő értékesek.

123rf

Új autót nem nagy üzlet venni. Közismert, hogy abban a pillanatban, ahogy kigurulunk a szalon kapuján, a kocsi értékének egy része felszívódik a levegőben. Más a helyzet, ha az ember jól megválasztott veterán vagy youngtimer autót vesz. Egy ritka kocsi vagy egy nagyon jó állapotban lévő leendő klasszikus értéke növekedhet, ahogy telik az idő. Különösen, ha keveset futott, nem tákolt, nem a napon parkoltatott bontószökevényt sikerül vásárolni.

A fentiekhez azonban érteni kell a kocsikhoz, szükség van szerencsére, illetve nem árt, ha tudunk költeni a felújításra is. A tágan vett autóiparnak egy szeglete van, ahol nem kell tudni a common rail dízel és szívó benzines motor közötti különbséget. Ez pedig a Hot Wheels kisautók és társai.

A piac nagyon egyszerű. Az átlagos Hot Wheels kocsi 1-2 dollárba, azaz 6-700 forintba kerül. De ha betérünk a bármelyik magyar hipermarketbe, akkor sem drágábbak az egyszerű (szaknyelven mainline) autók 900 forintnál. Vannak még nagyobb mennyiségben gyártott, de jobb minőségű, részletesebb festéssel rendelkező prémium modellek. Ezek lógnak a 2-2500 forintos árcímke alatt. Ezeket elsős szemrevételezéssel meg lehet találni.

A Mattel cég természetesen kiszolgálja a több pénzzel rendelkező gyűjtőket is. Van fizetős klub, ahol még részletesebb dizájnú, különleges festésű darabokat lehet venni limitált darabszámban. Ez a Red Line Club (RLC), ahol már a tízezer forintot meghaladó árú modellek sem ritkák. És végül vannak olyan modellek, amiket csak találkozókon, szakmai vásárokon lehet beszerezni.

A világosabb RLC-kiadás sokkal részletesebb (Fotó: Leap Kye CC-BY)

A RLC autók és a prémium között vannak még izgalmas darabok. Az évente megrendezésre kerülő kincsvadász (Treasure Hunt) autók festése különleges, igényesebb, ugyanakkor ugyanúgy a hipermarketben lehet őket egy ezresért megvenni, mint a legolcsóbb játékokat. Viszont vadászni kell rájuk. Szerencséje bárkinek lehet, erről szól a Charlie és a csokigyár is.

2008-as kincsvadászat autók, darabonként legalább nyolcvan dollárt érnek (Fotó: Ian Dexter Marquez CC-BY-SA)

Az árak mellett érdekes részlet még, hogy az egyes modellek ára hogyan mozog. Vannak autók, amelyek előre megjósolhatatlan módon gyűjtői darabokká válnak. Mások, bár prémiumként látnak napvilágot, nem is csúnyák, mégis leárazott darabként kelletik magukat még fél év múlva egy vödörben a polcsor végén. A fansajtó természetesen megírja, hogy épp mik a menő darabok, vannak gyűjtői kézikönyvek, illetve lehet becsülni a másodlagos kereskedelemben (többnyire Ebay) feltűnő árak alapján is. Meg lehet próbálni tőzsdézni és zsibizni az autókkal, de a végén az ember többnyire csak egy olcsó hobbival lesz gazdagabb.

Van azonban pár ritka kocsi, amelyeknek a neve (és ára) megdobogtatja a gyűjtők szívét. Kit ne izgatna fel, hogy egy 1975-ös Volkswagen kisbuszt, amiből sárga szörfdeszkák lógnak ki 175 ezer forintért lehet beszerezni? A titok nyitja, hogy ez az autó soha nem került kereskedelmi forgalomba rózsaszínben, de kettő mégis kijutott valahogy a gyárkapun. De a reklámokban használt élénkzöld 1968-as Camaro kabrióból is csak húsz létezik. Aki talál egyet valahol, az már pattinthatja is fel az Ebayre 25 ezer dollárért. Kereslet lesz rá.

De nem csak a nagyon régi autók hoznak pénzt. A 2014-ben klubtagok számára kiadott – tehát 5-10 ezer forintért árult – Chevy Bel Air Gasserből is csak négyezer készült. És mivel nagyon menőn néz ki ezért ma már ezer dollár feletti árakon kereskednek velük a gyűjtők. Aki pedig ugyanennek az autónak a nyalóka mintás (tehát össze-vissza csíkos) 2018-as verziójára tette rá a kezét, amit csak Mattel alkalmazottak kaphattak meg, már 1800 dollárt, azaz durván félmillió forintot is kaphat a kisautójáért.

Forrás: Fintechradar.hu


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló