Vállalatok

Startupod van? Neten vállalkoznál? Rossz hírünk van, a Facebook-Google-Amazon hármas lehet csak sikeres

  • Szerző:nuus
  • 2017.10.26 | 19:52

Berlintől Denverig boldog-boldogtalan startupot indítana manapság, a jelenség szülőhelyét, a Szilícium-völgyet viszont mintha bénultság ülné meg. Nem véletlenül. Úgy tűnik, lezárult a nagy ötletekből kinövő óriások kora, az óriások már megvannak, és uralják a piacot.

people-woman-coffee-meeting_1990
Fotó: Pexels.com

Mérnök- és üzletember-palánták tömegei álmodoznak arról, hogy összehozzák az új Facebookot, AirBnB-t vagy Ubert, egy-egy inkubátorház vagy üzleti angyal közreműködésével leutánozva Mark Zuckerberg dicső pályaívét.

A startup-kor vége?

A valóság ezzel szemben az, hogy a mai csodagyerekek jó esetben legfeljebb dolgozhatnak nála. Korunk üzleti környezete minden hájppal szemben a nagy cégeknek kedvez, nem a kicsiknek, a fellendüléseket jellemzően technikai szintlépéseknek köszönhetjük – a net terjedése az ezredforduló körül elhozta az Amazont, a Facebookot, a Google-t, a mobilforradalom 2007-2015 közt az Instagramot, Twittert, Ubert, WhatsAppot és társaikat. Úgy tűnt, pár tehetséges gyerek a garázsból megválthatja a világot. Ma viszont, akármilyen sokfelé körvonalazódik a jövő a drónoktól a tárgyak internetéig, a piacvezető óriások névsora (Alphabet, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft) évek óta alig változott, csak a “legnagyobb techcégekből” simán a „legnagyobb cégekké” lettek.

MI-fejlesztéshez nem elég a tehetség, legalább olyan fontos az elérhető nyers adattömeg, ehhez pedig ki fér hozzá? A fentieken kívül az olyan kínai versenyzők, mint a Tencent, Alibaba vagy a Baidu. Új hardvert csinálni drága és időigényes, általában kicsi rajta a haszon, megmondhatói a FitBit, a Juicero és a HTC. Önvezető autót gyártani még drágább, a biotechhez hasonlóan a nagypályás játékosok terepe, ezen a téren a legtöbb, amit egy ötletes startup remélhet, a felvásárlás. Az AR/VR a maga bonyolult hardver- és szoftverproblémáival messze elmarad az elvárásoktól, a Magic Leap közel kétmilliárd dollár összeszedése után sem rukkolt még ki semmivel, a Microsoft, a Google és az Apple továbbra is a saját platformján (HoloLens, ARCore, ARKit) próbálkozik. És a kriptovaluták sem a startupok értékét növelik, hanem a rájuk épült külön ökoszisztémákét és a magukét.

Az új út

Miben reménykedhetnek akkor a mai startupok? Ha szerencséjük van, felvásárlásban, egyébként hosszas küzdelemben, egyre halványabb eséllyel a kitörésre. Nézzük például, minden inkubátorcégek standardjánál, az Y Combinatornál kik voltak az „osztályelsők” 2012-ben, és kik 5 évvel később. Szinte ugyanazok… AirBnB, Dropbox, Snipe (ritka kivétel talán az Instacart lehet, de az Amazon a Whole Foods bekebelezésével itt is belelépett a képbe). A jelen nagy ígéretei az ismeretlen jövőben bízhatnak, a fentiekhez hasonló alapvető technikai váltásban, netán a nagy piaci szereplők ma már a politikában is érezhető túlsúlya miatt a szabályozások szigorításában, legalábbis Európában.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló