Zene

Három sörért miénk a világ összes zenéje

  • Szerző:nuus
  • 2016.10.09 | 13:50

Spotify vagy Apple Music? Megéri a Tidal vagy túl drága? Rendet vágunk a streaming szolgáltatások között.

Régen közismerten minden jobb volt, kivéve a mikroelektronikát és természetesen a fizetős zenestreaminget. A Deezer és a Spotify után sorra elérhetővé vált a legtöbb zenés szolgáltatás a magyar felhasználóknak is. Mára nagyjából az árak is összehangolódtak, biztosan mondhatjuk, hogy a majdnem végtelen – de mindent azért nem tartalmazó – zene ára 1500 forint. (Vagy három sör).

Spotify

Az egyszerűség kedvéért a Spotify-t használjuk normának a többi szolgáltatáshoz, mert az App Annie statisztikai oldal szerint mind az iPhone-nak, mind az androidos telefonnal rendelkezők között ez a legnépszerűbb fizetős zenés szolgáltatás. A statisztika persze már itt is elkezd csalni, a Spotify-nak van ingyenes, reklámokat a számok közé szúró verziója is egyelőre, igaz, a pletykák szerint ennek már fenik a kést.

spotify

Az előfizetős csomagot harminc napig lehet anélkül tesztelni, hogy fizetnénk érte. Utána havi öt euróba kerül a Spotify. A szolgáltatásnak van azonban egy sokkal jobb ajánlata, a havi nyolc eurós családi csomag, amit hat ember használhat. A Spotify app remek, amíg csak a streamelni akarunk, a gépen lévő zenék rendszerezésére azonban nagyjából alkalmatlan.

A Spotify érdekessége, hogy a cég 2014. tavaszán felvásárolta az MIT egyetemi spinoff cégét az Echo Nestet, ami zenei ajánlórendszereket fejlesztett. Az azóta elindított Discover Weekly (Eheti Kaland) hetente frissülő személyes ajánló lista az egyik legjobb funkciója a szolgáltatásnak. Pont arra használható ugyanis, ami a gyengéje a stream szolgáltatásoknak.

Minden streamen hihetetlenül nehéz olyan új zenéket felfedezni, amik tetszenek is nekünk. Óránként több ezer feltöltött új dal között pont azt megtalálni, ami az új kedvencünk lesz, ez lehetséges, csak napi két-három óra zeneböngészésre van hozzá szükség. A legtöbb zenehallgatónak viszont még napi fél órája sincs erre. A stream szolgáltatás egyik legfontosabb funkciója éppen ezért az ajánlórendszer. Az Eheti Kaland és más személyes ajánlók, ha jól működnek, és a zenehallgatási szokásaidból kitalálják mire is van szükséged, két dologra is jók. Új kedveneceket fedezhetsz fel és a régen hallgatott slágereket is eléd lökik, amiket már majdnem elfelejtettél.

Apple Music

Az Apple nagy lendülettel nyitotta meg a saját zenestreaming és rádiós szolgáltatását, a Musicot. Az App Annie statisztikái szerint azonban egyelőre még a magyar iOS felhasználók között sem vette át a vezetést az app.

apple-music

Aki ki akarja próbálni az három hónapig használhatja ingyenesen, utána kell csak kifizetnie a havi öt eurós díjat. Az Apple Music is kínál családi csomagot, ami havi nyolc euróba kerül és a Spotifyhoz hasonlóan hat felhasználót tartalmaz. Az előfizetéshez jár még a sztárokkal és BBC djkkel megpakolt Beats 1 rádió is.

A szolgáltatás legnagyobb hibája az, hogy az Apple nem fejlesztett saját alkalmazást az asztali gépekhez, hanem a funkciót bezsúfolták a már korábban is túlterhelt iTunes-ba. Jobb a helyzet mobileszközökön, ott külön app van a Music használatára.

Deezer

Nem nagyon van olyan funkció, ami a Deezert megkülönböztetné a versenytársaitól. Az árazása pont ugyanolyan (egyéni 1500, családi 2200 forint), mint a többi zenei szolgáltatásnak. Az, hogy a magyar androidosok között mégis népszerű, annak köszönhető, hogy a Telenor ügyfelei kedvezményesen, adatcsomaggal kibővítve fizethetnek elő rá.

Tidal

A kilencven napig ingyenesen tesztelhető Tidal azzal csábítja magához a felhasználókat, hogy minden más szolgáltatásnál hifibb minőséget nyújt. Emellett ebben a szolgáltatásban jelenik meg a legtöbb exkluzív tartalom. Például Kanye West Life of Pablo albuma sokáig csak a Tidalben volt elérhető. Aki a sztárok legfrissebb albumaira kíváncsi, az valószínűleg a Tidallal jár a legjobban.

Tidal

A minőségnek azonban ára is van. A hifi minőségű streamingért havi 2200 forintot kell fizetni, 1500 forintért csak normál minőséget ad a cég. Családi szolgáltatást is kínál, ám regisztrációnál nekünk kell beállítani, hány főre vásároljuk meg. A sima verzió öt főre 4500 forintra jön ki, a hifi hatezerre.

Google Music

A Google Musicjának az a különlegessége, hogy a saját zenéinket is feltölthetjük a szolgáltatásba, ráadásul rögtön 50 ezret anélkü, hogy egy fillért is fizetnénk. Ez leginkább azoknak a zenerajongóknak jó hír, akiknek vannak kedvenc verzióik egy-egy számból, szeretnek hivatalosan esetleg meg sem jelent koncerteket hallgatni, vagy csak sok olyan zenéjük van, amit a többi szolgáltatásban nem lehet megtalálni. (Kicsit hasonlót az Apple is kínál a külön előfizethető iTunes Match-csel, ami külön előfizetést igényel, és nagyon alaposan el van rejtve.)

 

A szolgáltatás fizetős csomagja a már jól megismert 1500 forintos díjért vehető igénybe. Elvben a Google Musicnak is van a többi szolgáltatáshoz hasonló családi csomagja, de Magyarországon a funkció nem elérhető. Izgalmas korlátozás még, hogy a családi minden tagjának ugyanabban az országban kell élnie, hogy működjön a mágia.

Miről nem esett szó?

A közel végtelen zenéhez való hozzáférés csak egy funkció, amit a streaming szolgáltatók kínálnak. Ráadásul már ez a végtelenség is esetleges, mert már előadók vagy albumok hiányozhatnak a különböző szolgáltatásokból. Ha a Spotifyban nincs elég neue deutsche härte, mint ahogy egy időben nem volt, az nem azt jelenti, hogy a német metál rajongóit az ág is húzza, hanem azt, hogy szét kell nézni a Deezeren.

Emellett pár szóval intéztük csak el az ajánlórendszereket, mert itt nem nem csak a fizetős alkalmazások játszanak. A HypeMachine legalább annyira jó tud lenni, mint a drága pénzen a Spotify által felvásárolt Echo Nest. Mindkét jellemző megtapasztalásához időt kell rászánni a szolgáltatásokra. Kész szerencse, hogy zenét hallgatni alapvetően remek.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló