Divat

Idén tarolnak a kitűzők, főleg az Instagram felől támadnak

  • Szerző:nuus
  • 2017.07.11 | 16:43

Olyan, mintha egy mémet viselnél, az egyik menő dizájner szerint.

Ha akarjuk, ha nem, a divatot mindig a fiatalok fogják diktálni, és az ő kultúrájuk alapja a szabad önkifejezés marad. Most épp egy új kitűző-korszak látszik beköszönteni, az Uproxx szerint.

Hogy erőlködéstől mentesen, önmagad lehess, egy olyan esztétikát kialakítva, amelyen keresztül kijelented önmagadat – az valódi bravúr, főleg ha sikerül anélkül, hogy bármi konkrétumot is mondanál magadról. Ilyen légies és tartózkodó szeretne mindenki lenni.

 

Itt jön a képbe a mindenhol szem előtt lévő, a tekinteteket magára vonzó kitűző. 2017-ben divat kiegészítőként ismét felfelé ível a jelvények népszerűsége. Szinte már nevetségesen közhelyesek, az utcai stílus elválaszthatatlan részei, de mégis újra fontos tényezőkké válnak. Miért is? Mert ez egy kézenfekvő módja, hogy a fiatal művészek megosszák munkáikat. Ami a ’90-es évek gyerekeinek a matrica volt, az a mostani tizen- és huszonéveseknek a kitűző.

A kitűzők remek példái annak, hogy hogyan jogosított fel az internet minket arra, hogy magunk irányítsuk a saját művészetünket: azaz, hogy azt alkossuk meg, amit látni szeretnénk a világban. Nem kell elfogadnunk vagy beletörődnünk abba, mit gondol egy-egy divatmárka coolnak.

– véli Eduardo Morales, aki az ultra népszerű Pinlord Instagram profil gazdája. A majd’ százezres követővel rendelkező oldal tulaja szerint a költséghatékony, könnyen előállítható kiegészítőket a művészek és alkotók nagy mennyiségekben meg tudják rendelni.

Azon túl, hogy egy jópofa kiegészítőt adunk az embereknek, amit rátűzhetnek a dzsekijükre vagy a hátizsákjukra, egy mélyebb hatást is elérünk: a gond nélkül elérhető kitűzőkkel bárki felépíthet magának egy kis divatcéget, és még kétszáz dollár se kell hozzá.

Nagy profitot mondjuk nem hoz ez a vállalkozás, viszont okosan használva, arathat komolyabb sikert is általa egy alkotó.


A legfontosabb az, hogy a jelvény felajánl egy lehetőséget a viselőjének, hogy öltözetét megfejelje egy apró, de jelentékeny részlettel. És ma már szinte végtelen választékból szemelhetünk ki újabb darabokat, amelyek kvázi öltöztetnek. Ráadásul egy olyan megfizethető mesterművet is magaddal cipelhetsz, ebben a formában, ami számodra sokat jelent.

Egyetért ezzel Alex Dakoulas is, a Strange Ways cég alapító tulajdonosa is:

A kitűző nem új találmány, de ez a forma tényleg egy remekmű apró megnyilvánulása is lehet. A közösségi média támogatja abban a művészeket, hogy promótálják saját munkáikat. A jelvények ráadásul olcsók, könnyen beszerezhetőek és látható helyen hordhatóak – tökéletes módja, hogy ismertté tegyék műveiket.

Rengeteg alkotó állt rá erre a műfajra, mely jövedelem-kiegészítésnek sem utolsó, sőt: néha még jobban is megéri, mint nyomatokat vagy eredeti műveket árulni.

Drágán dolgoznak a művészek, ami nagy probléma. A vásárlók ritkán vesznek meg egy ötszáz dolláros, eredeti festményt, főleg ha kitűző formájában fillérekért hozzájutnak.

A közösségi média pörgeti fel a vásárlásokat: a Strange Ways online kezdte meg az árusítást, még mielőtt fizikailag is nyitottak volna egy üzletet.

Save 20% off all enamel pins + more! Use code BEINDEPENDENT at strange-ways.com. Sale ends July 4th! ??? #PinGame

A post shared by Strange Ways (@shopstrangeways) on

Az Instagram oldalon született meg maga a bolt, mely rendkívüli sikereket hozott jónéhány kitűző-művész számára.

Morales is így látja:

Az Insta ad elég üzemanyagot, amitől a jelvény-biznisz futhat. Még az elején csak egy maroknyian voltak, akik bevállalták a kitűzők készítését és forgalmazását. Majd az Instagramra felpakolták a munkáikat, mely platform által óriási közönséget értek el, és így rengeteg vásárlójuk is akadt.

A kitűzőkben testesedik meg az új generáció tartózkodása a divatgépezet fősodrától.

How I’m spending my Sunday. What about you? ?✨? Antisocial Clamshells are in the shop! Get them at unicornrockstar.com

A post shared by Unicorn Rockstar ?⚡️ (@unicorn.rockstar) on

Miranda Dressler, aki jelenleg Paul Frank vezető grafikusa, odavan az Instagramon zajló folyamatokért:

Szeretem a jelvénygyűjtők erősödő virtuális közösségét. Az ország legtávolabbi pontjain élőket is összeköti ez a szenvedély. Mintha mémet viselnél, olyan egy kitűzőt hordani.

A hordható mémek ötlete betegesen jó. A Cartoon Network egykori karaktertervezője maga is készít és árul is kitűzőket, felvarrókat. Az általa ajánlott Pingamestrong hashtag alatt egyfolytában új tehetségek bukkannak fel.

Látok 16 éveseket, akik eszelősen jól megdizájnolt jelvényeket adnak el. Néha többet is, mint én, a gyakorlott profi. És ez engem boldoggá tesz.

teszi hozzá Morales.

De sajnos nem mindenki ilyen közösségi lelkületű; elharapódzott a tolvajlás is ebben a szubkultúrában. Dakoulas elárulja, hogy ők nem csak a saját munkáikat adják ki, hanem más helyi tervezőkkel is dolgoznak. Egyik felvarró-mintájukat le is koppintotta egy külföldi cég, és mindenhol elterjesztette. A lopás sajnos aláássa az alkotók eredetiségét, amitől pont ezeknek a tárgyaknak különleges volta kerül veszélybe.

Sokan divat-kiegészítőként tekintenek csak a kitűzőkre. Szerintem inkább a pop-art jópofa kifejeződési formái: felvidítanak és párbeszédet indítanak. A hozzád illő jelvény elárul valamit a világodról, és hogy ki is lehetsz valójában.

summázza Dressler.

A DIY-stílus legjobb szimbólumai a kitűzők és felvarrók. Punk-rock, underground, egyszóval menő. Nem mindegy, milyet viselsz és az sem, hogy hogyan hordod. Dakoulas szerint

Fontos a szempont a felhelyezhetőség. Eltávolíthatod a kitűzőidet, vagy átteheted másik ruhára, táskára, akár még egy kalapra is. Az embereknek elegük van abból, hogy megmondják nekik, mit vegyenek fel. Erre jöttünk mi rá. Ott az a csomó magazin, stílusblog, egyéb forrás – de minket maguk az emberek inspirálnak. A fiatalok a középkorúak elé vágtak, és ez engem lenyűgöz: divatot létrehozni és működtetni – már a kisujjukban van.

véli Dakoulas.

Van, aki meg is tud már élni ebből. Morales úgy átja, nem az tesz valakit naggyá, ha induláskor sok pénze van:

Reményteli jövőnek nézünk elébe. Ha kellően szenvedélyes alkotók rászánják magukat, hogy kemény munkaórákat öljenek a termékükbe, és megtanulják, hogy építsék fel okosan a cégüket, akkor nyert ügyük van.

 

 


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Film
BAFTA: Tarolt az Oppenheimer
  • szerző:nuus/MTI
  • 2024. 02. 19.