Gasztró

Egészséges táplálkozás – Ez a belépőd a hosszú élet klubjába

  • Szerző:nuus
  • 2024.07.09 | 15:32

A bélrendszerben lévő mikrobákhoz köthető szinte minden – vélik szakértők. Ha ügyelsz az egészséges táplálkozásra, akkor többféle mikrobád lehet, ami belépő a hosszú életet élők klubjába.

A mikrobiom-tudatos időkben a bennünk és rajtunk élő baktériumok, élesztőgombák, gombák, vírusok és protozoonok befolyásolják az életünket – írja a theguardian.com. Noha nem látjuk, a kutatások rávilágítottak alapvető szerepükre abban, hogy egészségesek és boldogok legyünk. Ez az egészséges táplálkozás! Genetikailag inkább mikrobák vagyunk, mint emberek. Még akkor is, ha csak a bőrünkön élő mikrobákat számoljuk – véli Adam Friedman, a George Washington Egyetem Orvosi és Egészségtudományi Karának bőrgyógyász professzora.

egészséges táplálkozás
Fontos az egészséges táplálkozás/Fotó: 123rf.com

„Több bakteriális génünk van, mint emberi génünk. Együtt szuperorganizmus vagyunk.”

-szögezte le a doktor.

Közel katasztrofális tehát, hogy a 21. századi nyugati magatartások sokasága – a helytelen táplálkozás, a higiénia megszállottsága, az ülőmunka – káros a mikrobáinkra. De legalább most, hogy tudjuk, cselekedhetünk.

„Szinte minden a bélrendszerben lévő mikrobákhoz köthető”

– mondja Orla O’Sullivan, a Teagasc Élelmiszerkutató Központ és a University College Cork kutatója. A hormonszabályozástól az immunrendszeren át a hangulatunkig. A bélmikrobák egészségének megőrzése az egyik legfontosabb dolog, amit egészségünk érdekében tehetünk.

Bár csak annyit tudunk, hogy a sokféleség kulcsfontosságú:

„Minél több különböző típusú mikrobánk van, annál több funkciót tudnak ellátni”

– mondja O’Sullivan. És amikor a sokféleség, akkor a betegséget okozó baktériumok megragadhatnak.

A rostban gazdag étrend elengedhetetlen, a lehető legtöbb növényi táplálékkal.

„Egyetlen rossz étkezés nem fogja felborítani a diétát, a mikrobioma hajlékony, megváltoztathatod. Tehát az egészséges táplálkozási terv elfogadásával megfordíthatod azt, és egészségessé válhatsz.”

Bélegészségügyi szakértők részben azért döbbennek rá a fermentált élelmiszerekre, mert élő, barátságos mikrobákat biztosítanak, amelyeket probiotikumoknak neveznek, bár ezek nem feltétlenül jutnak el és szaporodnak a bélben.

„Ők inkább átmeneti látogatók, de segítenek növelni az általános sokszínűséget”

– mondja O’Sullivan. Mindig az a legjobb, ha saját fermentációt készítünk, például kefirt, kimchit vagy savanyú káposztát, mert tudjuk, hogyan készült, és hogy élő mikrobák vannak benne.

A fermentált élelmiszerek prebiotikumokat – mikroba táplálékot – is biztosítanak, mint például az inulin. Ez olyan élelmiszerekben is megtalálható, mint a cikória, a hagyma, a fokhagyma és a csicsóka.

Mikrobáink is szeretnek minket, ha fitten tartjuk magunkat.

„Hosszú távú egészségre van szüksége: a rendszeres testmozgás, a hosszú távú egészséges életmód a fontos.”

A jó alvási szokásoknak is van pozitív hatása. „Ha jól alszol, kevesebb a stressz” – mondja O’Sullivan.

(via)

Itt öt szuper ételről olvashatsz, ha nem akarsz hőgutát kapni.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Sport
Mennyit sportoljon egy nő? Kutatás
  • szerző:nuus
  • 2024. 07. 03.