Film

Magyar győzelem, vicces műsorvezető és egy akkora blama a 89. Oscar gálán, amit még évek múlva is emlegetni fognak

  • Szerző:nuus
  • 2017.02.27 | 06:51

A Mindenki nyerte a legjobb rövid játékfilm kategória díját, amihez szívből gratulálunk. Egyébként más érdekes majdnem nem történt, de aztán jött Bonnie és Clyde, akik olyat tettek, ami Oscar gálán még sosem fordult elő.

Az idei Oscarnak több nagy kérdéssel indultunk neki. Az erős legjobb filmek mezőnyében, végül melyik irányba billen a mérleg nyelve? A két legesélyesebb film, a Kaliforniai álom édesbús musicalje és a Holdfény kisebbségi létet feszegető drámája közül kerül ki a nyertes, vagy meglepetés születik és a Régi város mélylélektani családtörténete, netán a(z amerikai) hősiesség újabb giccsparádéja, a pacifista háborús film, a Fegyvertelen katona happolja el előlük a díjat? Ha nem más…

Kérdés volt az is, a Trump rendszere elleni tiltakozás mennyire nyomja agyon a díjkiosztót?

De nekünk, magyaroknak mégiscsak az volt a legfontosabb kérdés, tavaly után idén is nyerünk-e Oscart? Tapsolni fog-e 2017-ben is a magyar filmnek a hollywoodi nagyérdemű?

Vagy akármilyen jó és szörnyen aktuális is Deák Kristóf kisjátékfilmje, a Mindenki, ezúttal hoppon maradunk?

Az Oscaron nem is az a legkibírhatatlanabb, hogy egy ötórás közvetítést kell végignézni, aminek vannak jócskán üresjáratai, hanem a műsorvezetők bájolgása az, ami az európai fül számára szokatlan.

Nem tudunk mondani még egy olyan eseményt, ahol annyit beszélnek a sírásról, mint az Oscaron. Az a kérdés, hogy “ha jól tudom, sírtál, amikor a forgatókönyvet olvastad”, többször is elhangzott.

De hamar idegesítővé válik a sok “nélküled elképzelhetetlen lett volna az idei Oscar” meg a legalább ugyanennyi “fantasztikusan nézel ki ma este, ezt mindenképpen szerettem volna elmondani” és “ugye érzed a szeretetet” is. Cukiskodás deluxe! Dicséret cunami, oh my God! Nehéz igazán őszinte pillanatot találni. Persze azért akadnak szimpatikus sztárok, sőt majdnem mind az, a műsorvezetők és a szakértő interjúalanyok affektálnak sokat. De nekik meg biztos ez az előírás.

A felvezető és elég hosszadalmas vörösszőnyeges  bevonulás már csak ilyen, a legkomolyabb pofavizit a Földön. Nem is lehet pontosan tudni, hogy mi a csodálatosabb: a sztár vagy a ruha, amit visel.

Mire mindenki végigvonul a szőnyegen, és elkezdődik a show, addigra megtudjuk, hogy ma mindenki nyertes, színekben pedig a fehér, az arany és az ezüst viszi a pálmát. A sztárok felszabadultak, úgy integetnek egymásnak, mintha utoljára az előző évi Oscaron találkoztak volna, és imádják egymást megviccelni. Miközben Emma Stone interjút ad komoly arccal, mögötte Justin Timberlake grimaszolgat. “Biztonságiak!”, kiált fel a műsorvezető nevetve, majd felteszi a következő komoly kérdést.

The Show Must Go On

Az este zenei meglepetéssel nyitott, s kicsit olyan volt, mintha a Grammy-n járnánk. Justin Timbarlake nagyestélyis és öltönyös táncosok körében, énekelve vonult be, majd csatlakozott a színpadon dolgozó zenészekhez. Mindenki állva nézte a pazar belépőt, közben tapsolt és/vagy táncolt. A díjkiosztó pillanatok alatt bulivá alakult, ez pedig tökéletes intrónak bizonyult a 89. Oscar Díjkiosztó Gálához, amit idén Jimmy Kimmel vezetett.

Kimmel vicces, lényegre törő és mindig rövid volt. Rendkívül intelligensen szólt be mindenkinek. De tényleg. Az elején a szcientológusoknak, Mel Gibsonnak (Gibson nevetett), Trumpot dicsérve savazta, majd elmondta azt is, hogy a tavalyi, feketementes Oscar után idén nagyot fordult a világ: fehérek csináltak filmet a jazzről (Kaliforniai álom), a feketék meg az űrkutatásról (A számolás joga). Mindenkihez volt egy jó és egy “jó” szava. Meryl Streepet pedig megünnepeltette. De nagyon-nagyon, merthogy állítólag túlértékelt…

Aztán elkezdődött.

Az első a legjobb férfi mellékszereplő kategória volt, amit sok férfi átvett volna nagyon szívesen, merthogy a szobrot Alicia Vikander adta át. A szerencsés pedig az első jelölését rögtön díjra váltó Mahershala Ali lett a Holdfény című filmből. Elcsukló hangon, hogy máshogy, mondott beszédet.

A legjobb sminket az Öngyilkos osztag, a legjobb jelmezt pedig a Legendás állatok és megfigyelésük vitte el. A legjobb dokumentumfilm kategóriában az O.J.: Made in America kapott szobrot, ami az amerikai igazságszolgáltatás és média kapcsolatáról, valamint működésükről szól O.J. Simpson perén keresztül. Ebben a pillanatban Jimmy Kimmel azt bírta mondani, hogy

O.J., te ma dupla feltétet kaphatsz a szendvicsedre,

és tényleg úgy tűnt, ezen a viccen alig mer valaki nevetni (Mel Gibson nevetett), ezt pedig Kimmel is szóvá tette a maga fanyar stílusában. Alapvetően elég szemtelen volt, és csipkelődő, ami rengeteget dobott a műsoron.

legjobb hangvágás díját az Érkezés című film vitt el, a legjobb hangkeverését pedig a Fegyvertelen katona.

A legjobb női mellékszereplő díjára magyar idő szerint éjjel (hajnal?) háromnegyed 4-kor került sor, és az kapta, amire mindenki számított: Viola Davis a Fences című Denzel Washington rendezte filmért. Ő sírt először a színpadon, és ő mondta az este talán legszenvedélyesebb, legmeghatóbb beszédét, ami úgy hangzott, mint valami drámai monológ egy film csúcspontján. Ezt a beszédet még emlegetni fogják.

Viola Davist most jelölték Emmy-re ezért a beszédért,

kommentálta Jimmy Kimmel a színésznő monológját.

4 előtt pár perccel jött az a kategória, amiben tavaly mi, magyarok vittük haza az Oscar díjat a Saul fiáért. A legjobb idegen nyelvű film díjáért Till Attila filmje, a  Tiszta szívvel indult idén, de sajnos nem kapta meg a jelölést. Persze így is jobbnál jobb filmek indultak a díjért, amit Charlize Theron ás Shirley Maclaine együtt adott át. Vagyis adott volna, mert a győztes mozi iráni rendezője, a 2012-ben ugyanezt a díjat egyszer már elnyerő Asghar Farhadi Trump intézkedései miatt nem volt hajlandó Amerikába utazni, de lehet, hogy be sem engedték volna, ha mégis jön. A nálunk is vetített Az ügyfél kapta a díjat.

A külföldi filmek után a rajzfilmek következtek. A rövid animációt a Pixar madaras filmje, a Szalonka nyert meg, míg az egész estés animációt pedig a Zootopia. Bár ezen az estén nem minden a papírforma szerint alakult, de ez a két kategória azért azt hozta. Akárcsak a legjobb látványtervezés díja: Kaliforniai álom.

Egy vicces intermezzo következett. Kimmel utasítására egy busznyi amerikai átlagembert, turistákat a múzeum helyett az Oscar gálára irányították, akik elég nagyot néztek, amikor bevezették őket a sztárokkal teli színházterembe. Alig győztek fotózni a telefonjaikkal szegény amerikai prolik. Egy csomó életre szóló szelfi készült hírességekkel a háttérben. Már ha nem volt megjátszott az egész…

A legjobb látványtervezés díját is az a film nyerte, amire a legtöbben tippeltek: A dzsungel könyve, amiben a színészeken kívül gyakorlatilag minden CGI volt, és ez, úgy tűnik, tényleg lenyűgöző teljesítmény. A legjobb vágás díját Michael J. Fox és Seth Rogen adta át, akik egy Deloreannel gurultak be és Vissza a jövőbe csukát viseltek. A díjat pedig a Fegyvertelen katona kapta, s nem a Kaliforniai álom, ahogy azt mindenki várta. Ez van.

Aztán Kimmel Oroszlánkirályosat játszott az Oroszlán című film gyerekszereplőjével, majd cukorka hullott az égből, és következett a rövid dokumentumfilm díja, amit a White Helmets című film nyert, ami a szíriai frontvonalban dolgozó egészségügyi dolgozók hősies munkájáról szól. Ezt követte a számunkra legfontosabb kategória, a legjobb rövidfilm díja, amit a Mindenki, Deák Kristóf filmje csont nélkül vitt el. Itt meg is nézheted most. Gratulálunk és köszönjük szépen!

Forrás: vimeo
Forrás: vimeo

Deák Kristóf köszönőbeszéde.

A legjobb operatőr díját, ahogy a papírforma is megjósolta, a Kaliforniai álom operatőre vitte el. A svéd Linus Sandgren a film rendezőjének, Damien Chazelle-nek majdhogynem szerelmet vallott. Aztán John Legend ült a zongora mögé és előadott egy dalt a filmből; ez volt talán az egyetlen érdekesebb dal az egész gálán, ha Justin Timberlake show eleji belépőjét nem számítjuk ide. És ha már így esett, következett is a legjobb filmzene díja, amit Samuel L. Jackson adott át, aki azt mondta,

az a jó film, ami után dúdolunk.

A Kaliforniai álom ezek szerint jó film, Justin Hurwitz zeneszerző pedig most nagyon örül. Sőt, boldog, és nagyon az. Mert a legjobb betétdal díját is a Kaliforniai álom vitte el.

A zenei díjak után egy zenei produkció követte. Sara Bareilles adta elő a Both Sides Now című leggyönyörűbb Joni Mitchell dalt a tavalyi Oscar gála óta elhunyt filmesek emlékére, akiket a dal közben a vásznon is megmutattak egyesével.

Joni Mitchell – Both Sides Now (HD)

Joni’s Mitchell title “Both Sides Now” from her “Both Sides Now” album. All rights reserved to WMG, Sony & Joni Mitchell.

A megható pillanatokat humorral oldották. Jimmy Kimmel egyik legjobb barátján, Matt Damonon viccelődött kicsit, kigúnyolva annak színészi eszközeit, ami nem csoda, mert legendás Hollywoodban kettejük állandó csipkelődése. És ezt követően ki adott át díjat? Persze, hogy Matt Damon, Ben Affleck társaságában. A legjobb eredeti forgatókönyv díját a Régi város című filmet író Kenneth Lonergan nyerte – aminek Matt Damon volt az egyik producere, sőt eredetileg őt akarták a főszerepre is, de ő Casey Afflecket ajánlotta maga helyett.

A legjobb adaptált forgatókönyvet a Holdfény című filmet író-rendező Barry Jenkins és Tarell Alvin McCraney kapta, utóbbi könyvéből készült a forgatókönyv és a film.

És ezután következtek a legfontosabb kategóriák.

A legjobb rendező szobrocskáját a 2017-es Oscar gálán a Kaliforniai álom filmet készítő Damien Chazelle nyerte el, aki bevallotta, hogy filmje a szerelemről szól, ő pedig épp akkor esett szerelembe, amikor elkezdett dolgozni a filmen. És persze ott volt vele a csaja is.

A legjobb férfi főszereplő Casey Affleck lett a Régi városból, míg a legjobb nő pedig Emma Stone a Kaliforniai álomból. Ez nem volt meglepetés. Ami viszont az volt, hogy nagyon régen volt már olyan Oscar év, amikor mind a 4 színészi szobrot első Oscar díjas kapta.

A legjobb film fődíját, az Oscarok között is az elsőt két színészlegenda, Bonnie és Clyde , azaz Faye Dunaway és Warren Beatty adta át. Nagyon cukik voltak, ahogy kitipegtek a színpadra, elviccelődtek, ráértek, aztán együtt kimondták:

Kaliforniai álom

A stáb a színpadra rongyolt, mindenki örülhetett. Volna.

De még nem volt vége

Mintha csak egy filmet néznénk, aminek a végén váratlan fordulat történik. A Kaliforniai álom egyik producere hangosan kiabálni kezdett a köszönő beszédek és a színpadi ünneplés alatt, hogy a díjat a Holdfény nyerte, és nem ők, majd integetni kezdett a másik film stábja felé, feléjük nyújtva a szobrát. Az ember már majdnem azt hitte, hogy csak a szokásos kellemetlen hollywoodi színpadiasság, amikor kiderült, hogy nem. Warren Beatty-ék rossz borítékot kaptak, Emma Stone borítékját. Az abban lévő lapon ugyan a színésznő neve szerepelt, de mellette ott volt a film címe is, ők meg azt gondolták, hogy akkor biztos az nyert. Csak hát nem. Úgyhogy Kaliforniai álom stábja jobbra el, Holdfény stábja balról be. És folytatódott az ünneplés… Hogy ez vajon Jimmy Kimmel gonosz tréfája volt, vagy valóban csak egy hülye keveredés történt, nem tudni, de talán nem is számít már. Mert a lényeg így is, úgy is az, hogy

az idei Oscar díjkiosztó legjobb filmje a Holdfény lett.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló