Film

Bosszútörténet, jéghidegen tálalva – Megtorlás (Brimstone)

  • Szerző:homarton
  • 2017.11.16 | 16:13

Több évtizeden átívelő, vérbő vadnyugati bosszútörténet, erősen túlírt forgatókönyvvel és öncélúan erőszakos jelenetekkel - nagyjából így lehet összefoglalni a részben Magyarországon forgatott Megtorlás című filmet, amelyben a két kiváló főszereplő Dakota Fanning és Guy Pearce mellett a Trónok harca két ikonikus sztárja, Kit Harrington és Carice van Houten is meggyőző mellékszerepekben tűnik fel.

Az Alkonyat-sorozat egykori gyerekszínésze, Dakota Fanning és a Memento főszereplője, Guy Pearce 2015 végén egy hónapot töltött nálunk, hogy Borsod megyében leforgassa a Megtorlás című film egyik fejezetét. A Megtorlás ugyanis négy fejezeten keresztül mutat be egy sajátos vadnyugati történetet, ez a western viszont teljesen más, mint a megszokott hasonló műfajú filmek: egyrészt nem amerikai, hanem holland gyártásban készült (az utóbbi évek legdrágább holland filmje állítólag), másrészt egy nő szemszögéből és visszaemlékezéseiből ismerhetünk meg egy nagyon súlyos és brutális sztorit.

Valami van a közös múltban

Liz (Dakota Fanning) lányával, férjével és annak előző házasságából született fiával élik mindennapjaikat egy eldugott vadnyugati városkában, aztán megjelenik a városban egy új tiszteletes, (Guy Pearce) aki nem először látja a fiatal édesanyát, és azonnal látszik rajtuk, hogy kettőjük múltjában van valami mély, sötét titok. A tiszteletes megjelenésével az erőszak is elkezd kibontakozni a filmben, a furcsa szadista pap terve ugyanis az, hogy a számára nagyon is közeli ismerős Liz-en bosszút áll azáltal, hogy mindenkivel végez a közvetlen környezetében. És innentől át is vált durva horrorba a western.

A Megtorlás a bosszúk filmje: a bosszú hidegen tálalva a legjobb, tartja a mondás, és itt legalább egy tucat jéghideg bosszút láthatunk: az apa megbosszulja azt, hogy a lánya otthagyta, a lány megbosszulja apja gyerekkori kínzásait és perverz vágyait, a feleség revanst vesz azzal a férjén, hogy megöli magát, és még egy teljesen jelentéktelen mellékszálban egy családapa is bosszút akar venni egy párbajjal azért, mert megszégyenítették a lányát. Sőt a bordélyházben güriző örömlány is bosszút vesz az őt rabigába hajtó bordélyház tulajdonosán.

Az, hogy kiderüljön, hogy ki miért viselkedik úgy, ahogy, vissza kell menni a múltba. A Brimstone négy fejezetre bontott, mégis keretbe foglalt epizodikus cselekménye nem csak a nő és a férfi közt feszülő véres viszonyt feszegeti, hanem a különböző generációk egymáshoz való kapcsolatát is. Azonban a kíméletlen erőszakosság, a vallási fanatizmus meghökkentően durva ábrázolása gyakran öncélú vérfürdőbe csap át, és a belezések, nyelvkivágások és egyéb kínzások csupán sokkoló hatásuk miatt maradnak emlékezetesek.

A kevesebb több lett volna

Igaz, ugyan, hogy a rendező, Martin Koolhoven mindezt azért tette, hogy kicsit feldobja a Hollandiából bevándorolt puritán telepesek történetét, de azért hajlamos volt túlzásba esni az erőszakos, véres jelenetek terén. Izgalmasan kísérletezett az elbeszélés formájával azzal, hogy a film játékidejét négy fejezetre bontotta fel, amelyeknek bibliai címeket adott (Kinyilatkoztatás, Kivonulás, Eredet, Bosszú), illetve keretes szerkezet is jó ötlet volt, azonban arra nem nagyon kaptunk választ, hogy miért lett ilyen a szadista pap.

A több mint két és fél órás film hitelesen ábrázolja a kort, a szereplők is rendben vannak (Dakota Fanning magával ragadó, Guy Pearce félelmetes), maga a történet is ötletesen indul, és kellőképpen magával ragadja a nézőt a több évtizedet átölelő, visszatekintésekre épülő film, ám a motiváció az teljesen kimaradt a műből. Azt sem árt tudni a Trónok harca-rajongóknak, hogy két kedvencük a film utolsó egy órájában tűnik fel először, és bizony bármennyire is jól hozzák a saját karakterüket, elég hamar el is tűnnek a sztoriból.

Nagyon erős lett az operatőri munka, a díszletek és a jelmezek, és a film szinte minden percéből árad a biblikus, sötét vadnyugati tónus, és az sem mellékes, hogy az első fejezetet és a természetben játszódó jelenetek egy részét Borsod-Abaúj-Zemplén megyében vették fel. Azonban a film beleesett a saját csapdájába: a rendező egyszerre túl sok mindenről akart beszélni. A biblia Lót történetének bizarr kiforgatása egyszerre lett revizionista western, horror, thriller, exploitation határát súroló bosszúfilm, és feminista kiáltvány is egyben, amellyel még így önmagában nem lenne baj, ha többet megtudtunk volna a főhős motivációjáról és nem úsztunk volna az öncélúan véres jelenetekben.

A film két szereplője, Carice van Houten és Guy Pearce egyébként összejöttek a filmgorgatás során, a férfi 18 éven át tartó házasságát bontotta fel a Trónok harca sorozatban a vörös papnőt alakító holland színésznő kedvéért.

Martin Koolhoven: Brimstone / Megtorlás


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló