Tech
Végre harcolna az álhírek ellen a Facebook, már van egy tervük is
Nemes egyszerűséggel „Újságírás Projekt” névre keresztelte legújabb akcióját a Facebook, amivel előmozdítanák az álhírektől mentes, minőségi újságírásra alapuló hírfolyamot. Több médiavállalattal és kiadóval kötnek partnerséget, hogy újításokat vezessenek be és tovább fejlesszék a tartalomközlést az oldalon.
Nagy pofon volt a techóriás számára, hogy kiderült, hogy az amerikai elnökválasztás alatt algoritmusaik valamiért kiemelt helyre dobáltak több álhírt (itt már sokat magyaráztunk az álhírproblémáról). Korábban is igyekeztek már oltani a tüzet, de most úgy tűnik, hogy teljes mellszélességgel igyekeznek kiállni a valódi újságírás mellett.
Az új projekt partnerekkel való együttműködés keretein belül fejlesztené tovább a médiatartalmak előállítását és fogyasztását a Facebookon. Több vállalattal és kiadóval szerződtek le, akikkel jelenleg is új funkciókat és fejlesztéseket tesztelnek. Bevezetnék például a Facebookon is az eredetileg Snapchaten megjelenő, de az Instagram által is lenyúlt Storiest – derül ki a projektről szóló blogposztból. Aztán jól teleszórják majd reklámmal, ahogy az Instagramon is tették; merthogy a videóknál megjelenő reklámok is a tervezett újítások között szerepelnek, amivel elmondásuk szerint a médiacégeket szeretnék támogatni – a jelenlegi információk szerint 55 százalékot kapnak majd a feltöltők a mid-roll (videók közben megjelenő) hirdetésekért.
Tovább fejlesztenek olyan meglévő tartalomközlési funkciókat, mint a Live és a 360 fokos videók, valamint az instant cikkek. Emellett új, ezekhez hasonló termékeket is bevezetnének, de ezekről egyelőre többet nem lehet tudni.
Ajándék a híroldalaknak, továbbképzés és közös gondolkodás
A tartalomszolgáltatók számára jó hír, hogy ezentúl ingyenesen elérhető az immáron a Facebookba teljesen beépülő CrowdTangle szoftver, amely az eddigieknél pontosabb analytics adatokat szolgáltat az olvasókról. A hiteles híreket közlő oldalak közönségének növelésében is besegítenének: ez az elképzelés szép és jó, de aránytalanul kedvezhet a nagyoknak, mivel csak a szerződött partnereiket megsegítését említették a közleményükben.
Zászlajukra tűzik a helyi médiumok támogatását is: arra számíthatunk a jövőben, hogy az algoritmus több helyi forrásból származó hírt tár majd elénk.
Emellett e-learning kurzusokat indítanak újságírók és a fogyasztók számára is, hogy a szakma és az olvasók is jobban eligazodjanak a Facebook és az Instagram kínálta lehetőségekben és hírfolyamokban. Ezzel ügyesen népszerűsítik saját szolgáltatásaikat, de tény, hogy a mai újságírónak ismernie kell ezeket a felületeket, az olvasóknak pedig nem árt, ha nagyjából képben vannak a működésükkel.
Jelentsen ez bármit is, de a közleményből az is kiderül, hogy ezentúl rendszeresen ülnek össze a Facebook fejlesztői médiacégek munkatársaival, hogy közösen rágják át az új technológiai kihívásokat és lehetséges újításokat, innovatív megoldásokat – ilyen célból szerződtette le a techóriás többek között Campbell Brownt, a CNN korábbi riporterét. Ő lesz ezeknek az egyeztetési folyamatoknak a feje, egyfajta Facebook-nagykövetként dolgozik majd azon, hogy hiteles hírek jussanak el a felhasználók hírfolyamába.
Nyitókép: David Ramos/Getty Images
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.