Tech

Úgy akarsz repülni, mint Boba Fett? Ez már nem sci-fi, hanem a közeli jövő!

  • Szerző:nuus
  • 2017.05.03 | 06:45

Lassan meg sem lepődünk már, ha látunk egy videót egy újonnan kifejlesztett jetpackről. Ami 10 éve a videojátékok és a filmek leghihetetlenebb fantáziálása volt, az pár év múlva tényleg egy elérhető közlekedési eszköz lehet. Mutatjuk a legbiztatóbb terveket.

Hogy a jetpack (más néven rocket belt) ötlete kinek jutott először eszébe, azt nem lehet tudni, talán a Buck Rogers képregény volt az első, amiben látható volt, aztán a ’60-as évektől (nyilván a hideg háborús fegyverkezés miatt) egyre több filmben előfordult, láttuk a Lost in Space tévésorozatban, a Jetson családban, és James Bond is ilyennel repült a Tűzgolyóban, Boba Fettnek a Star warsban pedig már alaptartozéka volt a hátára szerelt rakéta, hogy aztán egy egész filmet is szenteljenek neki a Rocketeerrel. És azóta is rengeteg filmben előfordul. Aztán pedig jöttek a videojátékok, de ezeket már nem is érdemes sorolni, valószínűleg az számít ritkaságnak, amiben nincs…

Az látszik, hogy az emberek fantáziáját évtizedek óta izgalomban tartja egy ilyen találmány, sőt, az amerikai hadsereg tett is kísérleteket egy ilyen eszköz kifejlesztésére már az ’50-es évek végén, de igazán átütő sikert egészen a 2000-es évekig nem sikerült elérni (vagy csak nem tudunk róla), viszont most már nem a titkos katonai laboratóriumok, hanem polgári cégek járnak a fejlesztés élén, a cél pedig az, hogy egy könnyen és biztonságosan használható egyszemélyes repülő szerkezetet hozzanak létre, amit aztán kereskedelmi forgalomba is lehet hozni. Vevő lenne rá, az biztos.

Egy ideig a Google X is foglalkozott a jetpackekkel, de úgy találták, hogy túl gazdaságtalan a szerkezet működése, mert rövid távon is rengeteg üzemanyagot emészt fel, ráadásul veszélyes és borzasztóan hangos egy hátra szerelt rakéta. De nem mindenki gondolja így, mutatjuk is, melyik találmányokból lehet a közeljövőben tényleg megvásárolható közlekedési eszköz!

Az új-zélandi Martin Aircraft 30 év kutatás és fejlesztés után 2008-ban mutatta be az első jetpackjét, de az első emberrel végzet próbarepülésre csak évekkel később került sor. Az általuk kifejlesztett jármű nem rakétameghajtású, hanem turbinák emelik fel, és meglehetősen nagy darab, több mint 200 kilós (úgyhogy hiába van a hátra rögzítve, sétálgatni nem nagyon lehet vele), viszont cserébe lehet is vele menni, a hatótávolsága 15-20 kilométerre tehető, és 700 méterig lehet vele emelkedni. Az üzemanyagtank 40 literes (benzinnel működik), teletöltött állapotban 100 kg súly hordozására képes, és majdnem fél órán keresztül tud repülni, körülbelül 40 km/órás sebességgel. Az eszközt főleg a mentési vagy rendvédelmi feladatok elvégzésére tervezték, de tervben van a kereskedelmi forgalomba hozatal is, elvileg már 2017-ben. Az ára valahol 300 ezer dollár körül lesz.

Hozzájuk képest újoncnak számító Jetpack Aviation nemrég szinte a semmiből lépett elő a saját jetpack prototípusával, viszont rögtön egy rendkívül vagány, ráadásul jóval kisebb, a filmes elődökre sokkal jobban hasonlító repülő szerkezetet alkottak meg. Jelenleg ez a két cég van a legközelebb ahhoz, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljön a szerkezetük. A Jetpack Aviation ráadásul joggal hangoztathatja, hogy övék lesz az első igazi jetpack, ez ugyanis tényleg egy nagyobb hátizsák méretű eszköz, amit tényleg rakéták hajtanak. Nem csak kinézetre, hanem teljesítményre is sokkal sportosabb, akár 3000 méter magasba is fel lehet menni vele, a végsebessége pedig meghaladja a 100 km/órát. Az üzemideje viszont csak 10 perc. A JB10 névre hallgató modellt közösségi finanszírozással fejlesztik, amint összejön elég pénz, már megy is a piacra.

Az előző kettőhöz képest más koncepcióra épül a Flyboard Air nevű szerkezet, de az is hasonló repülési élményt nyújt, mint a fent említett két jetpack, csak itt nem a háton, hanem a talpak altt van a repülő szerkezet. Ezt a modell e vízsugárral hajtott flyboardból fejlesztették tovább, amit már több helyen ki is lehet próbálni, vagy akár megvásárolni, de itt már nincs hosszú cső, ami a vizet szívja fel. A repülő változat üzemanyag tartálya a pilóta hátán található, innen jut el a kerozin a 250 lóerős  turbo motorokig, ezek közül négy felelős a levegőben tartásért, kettő pedig az oldalirányú stabilizációért. a repülési magasság itt is 3000 méter körül van, az üzemidő pedig szintén 10 perc, viszont a végsebesség még a JB10-énél is nagyobb, körülbelül 150 km/óra. Az mondjuk beszédes, hogy mindkét modellt egyelőre csak víz felett próbálgatják… A Flyboard Air még tesztelés alatt van, de vízzel működő elődje sikerét látva egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy szélesebb közönség is kipróbálhatja majd a jövőben.

Végezetül meg kell még említenünk a vadászpilótából jetpack fejlesztővé váló svájci Yves Rossy által megalkotott szárnyas rakétákat, vagy nevezzük inkább őket rakétával hajtott szárnyaknak, amiknél nem túl sok látványosabb repülő szerkezet létezik mostanában, és ami talán a legszabadabb repülési élményt nyújtja az eddig felsoroltak közül. Ez valahol félúton van a vitorlázó repülő és a jetpack között. Felszállni ugyan nem lehet vele, ki kell ugrani valamiből a repüléshez, utána viszont a rakétáknak köszönhetően hatalmas sebesség és nagyon jó manőverezési képesség társul hozzá, olyan, mint egy kis mini vadászgép, amivel kedvünk szerint játszadozhatunk. Már ha merünk. A technika teljesen kiforrott, az alkotó több látványos repülésen van már túl, de eddig úgy tűnik, teljesen jó neki az, hogy ez csak az ő játékszere, kereskedelmi forgalomba hozásról egyelőre nincs szó. Pedig biztosan sokan vennének maguknak egy ilyen jetpacket:

 


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Külföld
Meghalt Derrick felügyelő társa
  • szerző:nuus
  • 2024. 03. 25.
Tech
Már fizetni kell a Google Chromért is
  • szerző:nuus
  • 2024. 04. 23.