Tech
Munkahelyek millióit szüntetik meg a sofőr nélküli autók

Vannak azok a sofőr nélküli autók, amiket már tesztelnek egy ideje, a Google, a Tesla, a Ford, a Volvo, szinte minden fontosabb cég dolgozik rajta. Futurisztikus találmány, még felfoghatatlan, hogy ilyenekkel lesznek tele az utak egyszer. Pedig a nem túl távoli jövőben piacra dobják őket, és erre a hivatásos sofőröknek kell leginkább felkészülniük.
Hát nem lenne nagyszerű, ha munkába menet a napi fél órát sorozat nézéssel, mail olvasással vagy egy jó könyvvel tölthetnénk? Ha hosszú utakon a tenger felé bepótolhatnánk az év közben elhalasztott mozifilmek megnézését? Ezért érdemes lenne áttérni a robotsofőrre. Igaz, hogy még nem tökéletes a technológia – korábban a Google, nemrég a Tesla autója is koccant –, de talán sosem lesz az. Itthon 2015-ben több mint 16.000 közúti balesetet regisztráltak, ebből 585 halálos kimenetelű volt. Ha az ember hajlamos tévedésre, elvárhatnánk a „robotoktól” (inkább nevezzük őket szoftvereknek), hogy teljesen balesetmentesen közlekedjenek. Kevés esély van rá, hogy valaha így lesz, de már az is nagy előrelépés, ha jelentősen lecsökken a balesetek száma, ha önvezérelt autók kerülnek az utakra.
Fejlesztései miatt a Tesla kapta mostanában a legnagyobb reflektorfényt, de számos más cég is foglalkozik sofőr nélküli autókkal, a Google mellett például az Apple is tervez szoftvereket. Beköszönt a Ford is, akik önvezérelt taxikat gyártanának, nemsokára az Uber tesztel majd több tucat Fusion modellt Pittsburgh-ben.
Most rengeteget ölnek bele a cégek, de jó befektetésnek bizonyul ez a piac: a Ford arra számít, hogy 20%-os határprofittal adhat majd el automata autókat. Sőt, állításuk szerint az összes bevételüket felhúzza majd 20%-kal ez a szektor az évtized végéig. Magyarul a Ford arra számít, hogy 2020-ra az egyik legfontosabb bevételi forrásuk ez lesz.
Ki lesz az a 4 millió az áldozat?
A jövő közelebb van, mint gondolnánk, és ez nem a köznapi vezetőket érinti majd a legsúlyosabban, hanem a hivatásos sofőröket. A Business Insider cikkében az USA adatait hozza, és csak ott négymillió ember dolgozik sofőrként, több mint 85%-uk főállásban.
Természetesen nem úgy kell elképzelni a váltást, hogy hirtelen megjelennek az automata kamionok, és egyik napról a másikra sofőrök milliói vesztik el a munkájukat, de előbb-utóbb fel kell készülniük erre. Sokan nyugdíjba mennek, mire megtörténik a váltás, de a fiatalabb sofőr-fuvarozó generációnak gondolkodnia kell más lehetőségeken is. Ha a Ford 2020-ra bevételei 20%-át önvezérelt autókból keresi majd, akkor biztosan nem kell még harminc évet várni arra, hogy sofőr nélküli kamionok szállítsanak árut.
Szállítmányozó cégek már nagy összegeket fordítanak a témában végzett kutatásra. Nem véletlen: hatalmas összegek maradhatnak náluk, ha nem kell a sofőrök bérét kifizetni.
Veszteségesen zárta a tavalyi évet az Uber, számukra is kecsegtető lehet, ha a sofőr díja a zsebükben marad. Ahogy fentebb is írtuk, ők hamarosan a Ford modelljeit tesztelik.
A jövő tehát itt van a küszöbön. Ne ijedjünk meg tőle, de készüljünk fel rá.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
nem
Hajaj
nem