Fintech

A Facebook még azt is elárulja, milyen sofőr vagy

  • Szerző:nuus
  • 2016.11.03 | 13:26

Egyelőre a felhasználási feltételek még tiltják, hogy pénzügyi célokra, hitelbírálatra vagy biztosítás kalkulációjára használják az adatainkat, de a technológia készen áll. De vajon megfagyasztja a Facebookot, ha mindenki az ottani megosztásaink alapján próbálja eldönteni, hogy milyen sofőrök, biztosítási alanyok, munkavállalók vagyunk?

Emergency Services attend the site of a major traffic accident on the A249 Sheppey crossing bridge in Kent on September 5, 2013 in Isle of Sheppey, Kent. Over 130 vehicles were involved in the series of accidents, with thick fog blamed for poor visibility. The crash occurred around 07:15AM BST, with at least 8 people suffering serious injuries, and approximately 60 people treated for minor injuries.
fotó: Peter Macdiarmid/Getty Images

Tudományosan bizonyított, hogy néhány személyiségtípus gyakrabban keveredik balesetbe, mint mások. A szokásos kockázatfelmérő kérdések viszont nem mérik a személyiséget

– ez két olyan, valószínűleg némi igazságot is tartalmazó mondat, ami elég ahhoz, hogy egy cég bajba kerüljön. A szöveg az Admiral Insurance amerikai biztosítócég Firstcarquote nevű új szolgáltatását mutatja be, és azzal folytatódik, hogy a cég az első autójuk megvásárlása után biztosítást kötők Facebook profiljából próbál adatokat kinyerni arról, hogy óvatos sofőr-e az új ügyfél. Amennyiben a kód úgy véli, hogy nem fogja azonnal szanaszét törni a kocsit, 5-15 százalék kedvezményt kap a biztosítási díjból.

via GIPHY

Az oldalról és a cég által közzétett adatokból nem derül ki, hogy a program pontosan mi alapján dönti el valakiről, hogyan viselkedik az utakon. A Guardian információi szerint a posztok és a lájkok alapján azt próbálja megítélni a szoftver, hogy mennyire lelkiismeretes és rendezett személyiség. A rövid mondatok, a pontosan megszervezett találkozók és listák használata például arra utal, hogy jogosultak vagyunk a kedvezményre, a túl sok felkiáltójel viszont az ellenkező irányba hat.

Nem vagytok egyedül, ha egy kicsit kényelmetlenül érzitek magatokat ettől. A Facebook már ki is tiltotta az Admiral szkripjtét a közösségi oldalról, mert megsérti a magánadatokra vonatkozó szabályozást. Nem is kicsit, a privacy szabály kifejezetten megtiltja a kedvezmények vagy hitelkamat facebookos adatok alapján történő megítélését.

Minden buli, amíg csak az anyánk “kémkedik” utánunk

A fiatalok úgy érezhetik, hogy bele vannak erőltetve ilyen konstrukciókba a gyengébb pénzügyi hátterük miatt. A magánügyek magánügynek való megtartása azonban nem csak azoknak kellene járjon, akik megengedhetik maguknak

– mondta az Open Rights Group vezetője, Jim Killock. Az ORG üdvözölte a Facebook döntését. Az aktivisták attól tartanak, hogy a közösségi hitelbírálat és biztosítástechnikai megoldások elterjedésével általánossá válik az öncenzúra a közösségi oldalakon. Azaz, aki eddig a szülei elől titkolta a bulizós képeit, a jövőbeli HR-esektől féltette a lájkjait, az egy újabb esetleges ijesztő szereplőt vehet fel a listájára.

A Facebook úgy tudja, hogy ezek után az Admiral kérdések alapján fogja eldönteni, hogy kinek jár a kedvezmény. De a cég azon is dolgozik, hogy a szabályozással kompatibilissé alakítsa a kockázatfelmérő kódot, valamint további közösségi oldalakra adaptálja. A jelenlegi program csak kedvezményt ad, a jövőben azonban magasabb biztosítási összeget is tud majd ajánlani a rizikósnak tűnő ügyfeleknek. Ezek alapján az Admiral nem tett le teljesen a Firstcarquote ötletéről, sőt az Open Rights Group aggályait sem osztják.

(forrás: FinTechRadar)


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló