Fintech
A Facebook még azt is elárulja, milyen sofőr vagy
Egyelőre a felhasználási feltételek még tiltják, hogy pénzügyi célokra, hitelbírálatra vagy biztosítás kalkulációjára használják az adatainkat, de a technológia készen áll. De vajon megfagyasztja a Facebookot, ha mindenki az ottani megosztásaink alapján próbálja eldönteni, hogy milyen sofőrök, biztosítási alanyok, munkavállalók vagyunk?
Tudományosan bizonyított, hogy néhány személyiségtípus gyakrabban keveredik balesetbe, mint mások. A szokásos kockázatfelmérő kérdések viszont nem mérik a személyiséget
– ez két olyan, valószínűleg némi igazságot is tartalmazó mondat, ami elég ahhoz, hogy egy cég bajba kerüljön. A szöveg az Admiral Insurance amerikai biztosítócég Firstcarquote nevű új szolgáltatását mutatja be, és azzal folytatódik, hogy a cég az első autójuk megvásárlása után biztosítást kötők Facebook profiljából próbál adatokat kinyerni arról, hogy óvatos sofőr-e az új ügyfél. Amennyiben a kód úgy véli, hogy nem fogja azonnal szanaszét törni a kocsit, 5-15 százalék kedvezményt kap a biztosítási díjból.
Az oldalról és a cég által közzétett adatokból nem derül ki, hogy a program pontosan mi alapján dönti el valakiről, hogyan viselkedik az utakon. A Guardian információi szerint a posztok és a lájkok alapján azt próbálja megítélni a szoftver, hogy mennyire lelkiismeretes és rendezett személyiség. A rövid mondatok, a pontosan megszervezett találkozók és listák használata például arra utal, hogy jogosultak vagyunk a kedvezményre, a túl sok felkiáltójel viszont az ellenkező irányba hat.
Nem vagytok egyedül, ha egy kicsit kényelmetlenül érzitek magatokat ettől. A Facebook már ki is tiltotta az Admiral szkripjtét a közösségi oldalról, mert megsérti a magánadatokra vonatkozó szabályozást. Nem is kicsit, a privacy szabály kifejezetten megtiltja a kedvezmények vagy hitelkamat facebookos adatok alapján történő megítélését.
Minden buli, amíg csak az anyánk “kémkedik” utánunk
A fiatalok úgy érezhetik, hogy bele vannak erőltetve ilyen konstrukciókba a gyengébb pénzügyi hátterük miatt. A magánügyek magánügynek való megtartása azonban nem csak azoknak kellene járjon, akik megengedhetik maguknak
– mondta az Open Rights Group vezetője, Jim Killock. Az ORG üdvözölte a Facebook döntését. Az aktivisták attól tartanak, hogy a közösségi hitelbírálat és biztosítástechnikai megoldások elterjedésével általánossá válik az öncenzúra a közösségi oldalakon. Azaz, aki eddig a szülei elől titkolta a bulizós képeit, a jövőbeli HR-esektől féltette a lájkjait, az egy újabb esetleges ijesztő szereplőt vehet fel a listájára.
A Facebook úgy tudja, hogy ezek után az Admiral kérdések alapján fogja eldönteni, hogy kinek jár a kedvezmény. De a cég azon is dolgozik, hogy a szabályozással kompatibilissé alakítsa a kockázatfelmérő kódot, valamint további közösségi oldalakra adaptálja. A jelenlegi program csak kedvezményt ad, a jövőben azonban magasabb biztosítási összeget is tud majd ajánlani a rizikósnak tűnő ügyfeleknek. Ezek alapján az Admiral nem tett le teljesen a Firstcarquote ötletéről, sőt az Open Rights Group aggályait sem osztják.
(forrás: FinTechRadar)
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.