Fintech
Hamarosan teljesen másként nézünk majd az autónkra
Az egy dolog, hogy az autók hamarosan önmagukat vezetik. Az egy másik, hogy nem vesszük meg egy halom pénzért az egyre drágább kocsit, csak béreljük, a lényeg viszont, hogy egy teljesen új üzleti modell is épülhet minderre. Ez lehet, hogy utópisztikus, már-már tökéletes jövő lesz, de az is lehet, hogy modern feudalizmus.

A péntek este egy tökéletes időpont arra, hogy futurisztikus elképzelésekről olvassunk annak tudatában, hogy a munkaidőnek már vége. A feladatot a Citi Bank és a Financial Times Alphaville nevű rettentően szórakoztató blogja teszi egyszerűvé. Az előbbi kiadott egy jelentése a jövő technológiáiról, az utóbbi pedig kommentálta. (Az Alphaville nem fizetős, ingyenes regisztrációt azonban kér az FT.)
A Citi szerint szép lassan vége annak a kornak, amikor csak úgy veszünk egy autót, egy halom pénzért. Sokkal inkább bérelni fogjuk a kocsikat, sőt még jobb, úgy fogunk előfizetni egy-egy autonóm kocsiflotta használatára, ahogy most a Spotify-ra. Ez még nem annyira érdekes futurizmus, hallottuk már korábban is.
Az viszont izgalmas, hogy a gyártóik és a big data találkozásából érdekes bevételi források teremhetnek. Az önvezető autó magát viszi majd szervízbe, abba, amelyikbe a tulajdonosa vagy a gyártója utasítja. Az internettel folyamatosan beszélő kocsiról az után is sokat fog tudni a gyár, hogy eladta valakinek.
A finanszírozási modellek is megváltoznak a jelentés szerint. Ahogy most a hajdúszoboszlói üdülési jogok felett osztoznak emberek, úgy fognak a jövében a robotautón. A kereskedő szerepei közé pedig bekerül az autó folymatos szervizelése és takarítása is. A tulajdonosi kör pedig elküldheti az autót pénzt keresni abban az időben, amikor egyikük sem használja. A vállalkozói babérra törőknek úgy adhatják el az elképzelést, hogy nem csak egy autót, de egy teljes részvénytársaságot is kapnak.

A biztosítás természetesen változik az autókkal együtt. Az emberi vezető például biztosan kisebb biztosítási prémiumot fog kapni, mint a robot.
Végül pedig úgy látják, hogy az autókhoz később is lehet majd szoftveres kényelmi funkciókat eladni, így a kocsi felszereltségét már nem az fogja kizárólagosan meghatározni, hogy milyen extrákkal vettük meg a kereskedésben.
Az Alphaville szerint a bérlés népszerű modell lesz, még ha az emberek valójában nem is járnak vele jól. Az internet of things (IoT) jelentette változással minden cég úgy akarja átalakítani magát, hogy valamit bérelni lehessen tőle.
A blog szerzője úgy látja, hogy nem nagyon fognak egyetérteni a jövőben a bérlési modellre való átállást kedvelők, iletve az azt zámadók: előbbiek szerint az utópikus, kommunisztikus jövő jön el, utóbbiak szerint viszont modern feudalizmus épül. Pont emiatt közép és hosszútávon a változás nem hoz gazdasági stabilitást.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.