Haditechnika

A legnagyobb hadihajók a világon: Yamato

  • Szerző:szaboakos
  • 2020.09.09 | 10:18

Sorozatunkban bemutatjuk és ismertetjük a világ leghatalmasabb hadihajóit.

A második világháború előtt a japán vezetés már tisztában volt a japán és az amerikai nehézipar kapacitása közti óriási különbséggel, így a cél az volt, hogy olyan hajókat tudjanak építeni amelyek, ha szükséges, egyszerre akár több jól felfegyverzett ellenféllel is harcba tudnak szállni és le is tudják győzni.

A Yamato 1942. májusában került  be Jamamoto tengernagy 1. csatahajó-hadosztályába. Többször is kifutott, de csatában nem vett részt: 1942 júniusában az Egyesített Japán Flotta zászlóshajójaként a Midway-szigeteki csatában nem került harcérintkezésbe.

A Yamato-osztállyal a Japán Császárság haditengerészete olyan csatahajó-osztály megépítésére vállalkozott, amelynek tagjai a valaha épült leghatalmasabb és legnagyobb tűzerővel rendelkező csatahajók lettek, nem véletlenül került bele a sorozatunkba. Felülmúltak bármit, amit addig valaha építettek, öt darabot terveztek, végül csak kettő épült meg, a harmadikat a Shinanót repülőgép-hordozóvá alakítottak át.

A tervek közül 1935 nyarán választották ki a véglegeset. A tervek szerint az új hajó, 263 méter hosszú és 39 méter széles lett volna, illetve szerkezeti tömege vízrebocsátáskor 64 170 tonna, de harc- készen már elérte a 71 659 tonnát, ami végül több mint 74 000 tonnát nyomott.

Építését 1937. november 4-én kezdték el, majd három évvel később 1940. augusztus 8-án bocsátották vízre, és 1941 decemberére szerelték fel teljesen harckész állapotban. Akkor minden idők legnagyobb csatahajója lett. Fő lövegtornyai egyenként 2818 tonna súlyúak voltak, és a 460 mm-es lövegek mindegyike percenként két, 1473 kg-os lövedéket tudott kilőni több mint 40 kilométeres távolságra. A löveg mind a mai napig a világ legnagyobb kaliberű hajóágyúja.


Légvédelemre 12 db 127 mm-es ikerlöveg
24 háromcsövű, 25 mm-es gépágyú 
1945 áprilisában már 146 db 25 mm-es háromcsövű légvédelmi gépágyú

A páncélzata is minden részében lenyűgöző volt, felül 408 mm vastag, fokozatosan keskenyedő. A lövegtornyok 546 mm-es, a fő lövegtornyok 650 mm-es védelmet kaptak. A hatalmas monstrum  meghajtásról 12 olajtüzelésű kazán és 4 gőzturbina gondoskodott. A teljesítmény 150 000 LE volt, ez tette lehetővé a maximális 50 km/h sebességet, azonban ha 22 km/h sebesség mellett a hatótávja 13 340 km volt.

1945. április 7-én öngyilkos bevetésre küldték; légifedezet nélkül Japánból indult el az Okinawa partjainál felvonuló szövetséges tengeri haderővel szemben. A hajó a visszaútra már nem kapott üzemanyagot. Ugyan valamennyivel többet kapott, eredetileg 40% volt a tervezett, ez egyértelműen öngyilkos akció lett volna, viszont a hajó vezetése ki tudott harcolni 60%-ot.

A kétórás csata során nagyjából tíz torpedó és öt bombatalálat érte a hajót, 15 amerikai repülőgép-hordozóról összesen 386 torpedóvető és zuhanóbombázó repülőgép szállt fel. Miután a hátulsó lőszerraktár felrobbant, a csatahajó kettétört és elsüllyedt. Ito altengernagy mellett még 2498 ember vesztette életét a legénységből, alig 280 embert tudtak kimenteni.

Képek:ww2db.com

Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Belföld
Ilyen időre készülj holnap
  • szerző:nuus/MTI
  • 2020. 10. 19.