Mi van? Műanyagevő tehenek fogják megmenteni a Földet?

• 2021.07.03 | 10:18

Egyelőre annyi biztos, hogy a tehén gyomrában élő baktériumok képesek a műanyag lebontására.

A műanyag szennyezés mindenütt jelen van, fogyasztjuk és belélegezzük a mikroműanyag-részecskéket. Egyes mikrobák szerencsére képesek lebontani a természetes poliésztert, ami például a paradicsom vagy az alma héjában található. A tehén is fogyasztja ezeket a természetes poliésztereket, így a tudósok sejtették, hogy a gyomrában élő mikrobák képesek lebontani az összes növényi anyagot – írja a The Guardian. Doris Ribitsch, a bécsi Természeti Erőforrások és Élettudományok Egyetemének kutatója és kollégái egy vágóhídról szereztek szarvasmarhák bendőjében termelődő folyadékot, majd kísérletbe fogtak vele.

A folyadékot háromféle poliészterrel próbálták ki:

textíliákban és csomagolóanyagokban használt szintetikus polimerrel, komposztálható műanyagzacskókhoz használt, biológiailag lebomló műanyaggal, illetve megújuló erőforrásokból előállított bioalapú anyaggal. A műanyagokat film- és por formában is tesztelték. A szarvasmarha gyomrában élő mikroorganizmusok laboratóriumi körülmények között mindhárom műanyagot képesek lebontani. A műanyagporok gyorsabban bomlottak le, mint a műanyagfólia.
Úgy tűnik, a bendőfolyadékban több féle enzim működik együtt a lebontáson – publikálták a kutatók a Frontiers in Bioengineering and Biotechnology című folyóiratban. Most

a bendőben lévő, több ezer mikroba közül kell azonosítani

a műanyag lebontásában kulcsfontosságúakat, majd az általuk termelt enzimeket. A kiválasztott enzimeket pedig elő lehet állítani és újrahasznosító üzemekben alkalmazni. Más kutatók szeptemberben, két külön enzim összekapcsolásával szuperenzimet fejlesztettek ki. A két enzimet 2016-ban, egy japán hulladéktelepen felfedezett műanyagevő bogárban találták. 2018-ban mutatták be az első enzim mesterséges változatát, ami néhány nap alatt elkezdte lebontani a műanyagot. A szuperenzim azonban hatszor gyorsabban dolgozik. Április elején pedig a francia Carbios mutatott be olyan enzimet, ami tíz óra alatt bontja le a műanyagpalackok kilencven százalékát.