Örök ifjúság: megvan milyen agysejtek felelnek öregedésért, és a folyamat visszafordítható

• 2017.08.06 | 06:46

A bronxi tudósok az örök életre gyúrnak.

Amerikai tudósok arra jöttek rá, hogy a hipotalamuszban lévő őssejtek tehetnek arról, hogy hogyan múlik az egereken az idő. Kísérleteik eredményei az időskori betegségek megelőzésében és az emberi élettartam megnyújtásában is szerepet játszhatnak majd.

A Science Daily beszámol arról, hogy a bronxi Albert Einstein College of Medicine munkatársai a növekedést, fejlődést, reprodukciót és anyagcserét felügyelő agyterületról már 2013-ban megállapították, hogy a test korosodásáért is felel. Most még pontosabb képet kapunk a folyamatról: a New Yorki kutatók jóvoltából ugyanis meglettek azok a hipotalamuszban fellelhető sejtek is, amelyek irányítják az öregedést. Ennek a maroknyi, kifejlett idegi őssejtnek eddig úgy tudták, hogy az a feladata, hogy új agyi neuronokat hozzon létre.

A kutatásunk kimutatja, hogy ezeknek az idegi őssejteknek a száma csökkenni kezd, ahogyan telik az idő, és ez a hanyatlás pörgeti fel az egér esetében öregedést. Viszont arra is rájöttünk, hogy ez a folyamat nem visszafordíthatatlan. Ha pótoljuk ezeket a sejteket, vagy a molekulákat, amelyeket előállítanak, akkor lelassíthatjuk, vagy akár valamelyest vissza is fordíthatjuk a test öregedését.

számol be Dongsheng Cai, molekuláris gyógyszerész-professzor.

A kísérleti egér esetében a vizsgált sejtek tíz hónapos kora körül kezdtek megcsappanni; pár hónappal később pedig már a korosodás jelei is kiütköztek az egyébként egészséges állaton.

Egy kétéves példányból már el is tűnnek ezek a típusú sejtek.

Meg kellett vizsgálniuk, hogy ez a veszteség okozza-e a korosodást, vagy csak ez is egy, az öregedéssel járó esemény. Ezért szándékosan pusztítani kezdték a sejteket pár középkorú egér hipotalamuszában.

Ez a célzott roncsolás felgyorsította az öregedést, és korai halálhoz is vezetett, a kontroll csoportban lévő egerekhez képest.

Ha őssejteket juttatunk a megfelelő agyterületre, megakadályozhatjuk a vénülést?

Olyan egerekbe injekciózták vissza a hiányzó idegsejteket, amelyeknek korábban pusztították a hipotalamusz-béli állományát; illetve ép, de öreg állatok is kaptak egy-egy dózist. Azt látták, hogy az elképzelés bejött: a kezelés lelassította, illetve némileg még meg is fordította a folyamatot.

Dr. Cai és csapata kimutatta, hogy az öregedésgátló hatást úgy fejtik ki a sejtek, hogy egy microRNA nevű molekulát bocsátanak ki. A „miRNA” nem proteint állít elő, hanem a génkifejeződésben játszik kulcs szerepet, ahogyan exoszóma nevű részecskéi bekerülnek a gerincvelő-folyadékba.

Az ilyen koktéllal kezelt egerek felépítése és viselkedése is mérhetően pozitív irányba mozdult el: az izomerő, a mozgáskoordináció, a kognitív képesség és a társas viselkedés is javult ezáltal.

Első körben a miRNA még pontosabb feltérképezését tervezik a tudósok, majd az öregedés lassításánál, illetve az időskori megbetegedéseknél is szeretnék hasznát venni.

Hogy tetszett? Regisztrálj, és csak azt kapod, ami igazán érdekel!
Belföld
Külföld
Bulvár
Tech
Lepj meg!

Belépve nem neked kell a hírek után menned!*

*Hiszen a hírfolyamodba viszi a folyamatosan tanuló algoritmusunk Regisztrálok!
Még többet innen:
Science Daily