Balkezes vagy? Akkor van egy rossz, és több jó hírünk is

• Szerző:nuus/MTI
  • 2019.09.06 | 09:18

Egy biztos: különleges vagy.

Nagyjából tízből egy ember balkezes. Szóval mindenképp különlegesek számítasz. Nyilván ezt nem érzed akkor, amikor a jobbkezesek világában egy ollót nyomnak a kezedbe technikaórán, meg akkor sem amikor spirálfüzetbe kell írnod, de igenis vannak előnyei a balkezességnek, például, hogy számos tanulmány szerint ők kreatívabbak és intelligensebbek is. Hogy csak egy nevet mondjunk: Einstein is balkezes volt.

A bal kéz vagy láb dominánsságát pedig a sportban is jól ki tudják használni az ellenféllel szemben a sportolók.

És akkor most jöjjön még egy rossz és néhány jó hír!

A balkezeseknél egy friss tanulmány szerint a skizofrénia kockázata kicsit nagyobb, a Parkinson-kóré azonban kicsit kisebb. A balkezeseknek emellett egyértelműen jobbak a nyelvi készségei.

További jó hír, hogy a balkezeseknek saját világnapja is van, minden év augusztus 13-án, amit a jobbkezesek nem mondhatnak el magukról.

Nemrégiben pedig egy újabb érdekesség derült ki a balkezesekről, amit eddig titok övezett.

Először azonosították ugyanis a kutatók a balkezesség genetikai utasításait, amelyek jelentősen befolyásolják az agy egyes területeinek szerkezetét és működését

– írja az MTI. Az oxfordi kutatók szerint elsősorban a beszéddel összefüggő területek érintettek, a balkezeseknek ezért talán jobbak a nyelvi készségei, azonban továbbra is rejtélyes az agyfejlődés és a domináns kéz kapcsolata.

Nagyjából tízből egy ember balkezes. Korábbi tanulmányok már bizonyították, hogy az öröklődés szerepet játszhat a kialakulásában, a részleteket azonban nem tárták fel. A kutatók az Egyesült Királyság Biobank nevű projektje alapján dolgoztak, amely mintegy 400 ezer ember teljes genetikai térképét tartalmazza és 38 ezer balkezest találtak benne.

A Brain című szaklapban közölt tanulmány szerint

négy olyan DNS-területet találtak, ami befolyásolta a balkezességet.

A mutációk a sejtek belsejét szervező, úgynevezett citoszkeletont, a fehérjeszálakból álló bonyolult rácsot érintő utasításokban voltak. Hasonló mutációkat mutattak ki azoknál a csigáknál, amelyek balra csavarodó spirálú házat hordanak a hátukon. A citoszkeleton megváltoztatja az agy fehérállományának szerkezetét.

A balkezeseknél azt találták, hogy a két agyi félteke összeköttetései a beszéddel összefüggő területeken jobbak, koordináltabbak voltak, ebből következtettek a tudósok arra, hogy jobbak lehetnek a nyelvi készségeik, noha ezt még nem bizonyították. A tanulmány kimutatta, hogy a balkezeseknél a skizofrénia kockázata kicsit nagyobb, a Parkinson-kóré azonban kicsit kisebb.

A tudósok szerint valószínű, hogy a jobb- és balkezességben 25 százalékban játszanak szerepet a gének, 75 százalék környezeti hatásokra, vagyis minden másra vezethető vissza. A tanulmány a genetikai összetevőknek csak egy százalékát találta meg és csak a brit populációban, tehát a teljes képhez további tanulmányokra van szükség.

Forrás: MTI