Érdekes
Még csak harminc éves, de már uralja a világunkat – boldog szülinapot, GIF!
Amikor azonnal reagálnod kell (vagy reagálni akarsz), ráadásul úgy, hogy sok lájkot kapj: hát erre jó a GIF.
A Graphics Interchange Format, vagyis a GIF jócskán túlnőtt a vicces jókívánságok határain, aminek eredetileg indult. Bármit is akarsz mondani, biztos, hogy találsz megfelelő GIF-et rá. Ráadásul az egész világon érteni fogják. Lehet ez egy rajzfilm egy jelenete, egy ismert filmrészlet, vagy akár nevetséges grimasz: ha GIF-fé válik, maga lesz a halhatatlanság.
via Giphy
Épp harminc éve, hogy a GIF megszületett. 1987-ben alkotta meg az amerikai szoftveríró, Steve Wilhite. Korábban a GIF persze nem úgy nézett ki, ahogy most ismerjük, a fejlesztés alatt álló weblapokon bukkant fel, meg a lassú, esetleg betárcsázós modem (nem vicc, húsz éve még Magyarországon is ilyen volt) miatt bukkant fel a felhasználók gépén.
via Giphy
Nem volt könnyű dolga a GIF-nek, le kellett gyűrnie például az akkor divatos PNG-t (portable network graphics), de végül teljes és totális győzelmet aratott. Aki ma ezt nem használja, talán az internetet sem ismeri.
via Giphy
A Tumblr, a közösségi oldalak felvirágoztatták a kisfilmeket, a használatuk valóságos közösségi élménnyé vált. 2012-ben az amerikai Oxford Szótár az év szavának választotta a GIF-et.
A GIF nyelve nem kötött korhoz és időhöz, egy gyermek és egy külföldi is megérti – magyarázta a San Francisco-i, sikerkönyveket szerző szociológus, Dr. Sarah Thornton.
via Giphy
A GIF szólhat Marlon Brandóról, Marilyn Monroe-ról és akár Justin Bieberről is: mindenki megtalálja a mondanivalóját.
via Giphy
És ha már GIF: ha egyszer megjelenik, tuti, hogy fent van a Giphy.com-on. A New York-i székhelyű cég 2013-ban alakult, Alex Chung és Jace Cooke indította el. Azóta a Giphy 70 főt foglalkoztat, s ők látják el a Twittert, a Facebookot és a Whatsappot a megfelelő formátumú GIF-ekkel. A cég jelenlegi értéke 300 millió dollár (76 milliárd forint) és idén júliusban már kétszázmillió aktív felhasználó járt a Giphy-n naponta. Az oldalon egyébként épp most vezetik be a számlálót, vagyis látod, hogy hányan használták azt a GIF-et: így sem sikertelen, sem túlhype-olt GIF-ekbe nem futsz bele.
via Giphy
„A GIF humort csempész a beszélgetésekbe” – lelkesedik Justin Garbet, a Giphy reakciógifjeinek senior szerkesztője. „Hangulatjellel vagy szöveggel is el tudod mondani, amit akarsz, de a GIF sokkal látványosabb és viccesebb.”
A brit újságíró, Justin Myers próbálta ki a The Guardian online kiadásában a GIF-eket, noha eddig a „komoly” lapok tartózkodtak ettől a megoldástól. A fogadtatás vegyes volt. Myers azonban úgy gondolja: a GIF most valóban divatos, de ez nem fog elmúlni, hosszú életű lesz.
via Giphy
Az egyik legkedveltebb GIF Joan Collins. Egy jelenetben előhúzott egy papírt a blúzából, majd diadalittasan meglengette. Az eredeti szöveg az volt: van bizonyítékom. De nagyon gyakran látni azzal a szöveggel: van bevételem – nevet Myers azt bizonyítva, a GIF virágzik.
És hogy miért leteríthetetlen a GIF? Mert időszerű, eredeti és vicces, de az igazi oka, hogy amikor minden a milliárdos CGI-trükkökről szól, gyorsan, némán és egyszerűen közöl valami fontosat.
via Giphy
via BBC
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.