Bűnügy
Banki csalók: törvénnyel védi meg az átvert emberek pénzét az EU
Az első lopás által okozott kárt mindenképp meg kell térítenie a banknak.
Az idei második negyedévben már hétmilliárd forint volt a banki csalásokból származó kár Magyarországon. Bár a bankok a csalások egyre nagyobb hányadát előzik már meg, ha kell, letiltják a bankkártyát, de így is egyre nő az ügyfeleket ért kár. Részletesen ismertetik a különböző csalási módszereket, és felhívják a figyelmet arra is, mire kell figyelnünk, hogy ne húzzanak minket csőbe.
A bankok szerint, ha mi adjuk meg az adatainkat,
onnantól a kár a mi hibánk. Ők csupán monitorozással igyekeznek elejét venni a csalásnak. Az MNB mindenesetre szeptemberben olyan ajánlást tett közzé a banki csalásokkal kapcsolatban, amiből kiderül, hogy nem terhelhetnek automatikusan minden kárt az ügyfelekre. Minden egyes esetet külön kell megvizsgálniuk, és jelentős lépéseket kell tenniük a biztonság érdekében.
Egy most készülő uniós rendelet szerint
fő szabályként a banknak kell majd állnia a kárt, ha a nevében követik el a csalást. Uniós szintű előírások szabályozzák, miket kell tartalmazniuk a csalásmegelőző rendszereknek. Számlaszám egyezőségi vizsgálatot is előírnak majd. A 24 órás visszatérítési szabály szerint, ha nem öncsalás történt, vissza kell adni a pénzt az átvert ügyfélnek. Ha a bank nevében történik a csalás (bank nevében hívták fel az ügyfelet),
akkor is vissza kell adni a kicsalt pénzt az ügyfélnek,
hacsak nem öncsalás történt. Az első esetben pedig mindenképp visszajár majd a pénz. A tervezetek szerint a szabályozó abba az irányba megy, hogy elsősorban a pénzügyi szolgáltatók viseljék a kárt.
Újabb telefonás csalás terjed: Ne dőljön be ennek a trükknek – Mutatjuk
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.