Életmód

Így válasszunk zenét a sporthoz: nem mindegy, mi megy edzés közben!

  • Szerző:nuus
  • 2017.05.24 | 08:57

Szeretnéd, hogy egy kicsit könnyebben menjen az edzés?

Nos, Dr. Costas Karageorghis, a londoni Brunel Egyetem sportpszichológus professzora felfedezte, hogy a megfelelően megválasztott zene akár 12 százalékkal is csökkentheti a stresszt, amit edzés során tapasztalsz, és enyhítheti a fáradtságérzetet. A szakember szerint a tökéletes összeállítás gyakorlatilag segít abban, hogy elfelejtsd, hogy az edzés néha fáj, fárasztó és idegesítő. Mik a szabályok? Dr. Karageorghis ezt is megosztja tanulmányában, ebből merítünk most.

1. Fontos, hogy tudd, mire figyelsz edzés közben

Három fő típus létezik:

  • Az asszociatív típus: van, aki a konkrét mozgásformára koncentrál, a lélegzetét és a szívverését követi, közben minden egyéb megszűnik körülötte.
  • A disszociatív típus: olyan is akad, aki rutinosan mozog, miközben a figyelme egészen máshol kalandozik. Eltereli a gondolatait a mozgásról, a tájban gyönyörködik, a bevásárlólistán mereng.
  • A vegyes típus: a harmadik alkat a kettő között mozog valahol, van, hogy csak a testére figyel, máskor pedig a külvilág történéseivel vonja el a figyelmét a szenvedésről.

Ahhoz, hogy megfelelően tudj zenét választani, tudnod kell, te melyik típus vagy.

A zene a disszociatív és a vegyes típusoknak segít elsősorban, nekik viszont elég jelentősen megkönnyíti a dolgukat.

2. Válassz olyan zenét, amit egyébként is rendszeresen hallgatnál, és ami vidám

Mindenképpen olyan zenét hallgass, amit már ismersz, méghozzá alaposan, mondja a szakember. Felemelő, pozitív zene legyen, semmi esetre se depressziós, negatív kicsengésű dallamokat válassz a sporthoz.

3. Rendszeresen cseréld a dalokat… lehetőleg kéthetente válassz újakat

„Kisebb az esélye annak, hogy profitálsz az állandó számlista hallgatásából, mivel egy idő után érzéketlenné válhatsz bizonyos dalokra, ha sokat hallgatod őket. Minden hangulatfokozó szerrel így van ez, neked pedig az a célod, hogy a zene doppingoljon, inspiráljon, erőt adjon, tehát fontos, hogy időről időre mást hallgass” – mondja Karageorghis.

4. Néha eddz zene nélkül is, hogy hatékonyabbak legyenek a zenés edzések

A kutatás szerint, ha kétszer zenével sportolsz, egyszer pedig anélkül, a zene hosszútávon hatékony eszköz marad a kezedben. A kedvenc dalaidat tartogasd arra az időszakra, amikor már teljesen kivagy, és úgy érzed, minden erőd elfogyott: ezek extra nagyot ütnek majd.

5. Ha hangos a zene, motiváltabb leszel

Karageorghis arra is rájött, hogy a hangos zene a leginkább hatékony, ha erőt szeretnél gyűjteni egy komolyabb megmérettetéshez. A 75 dB körüli zene az, ami a leginkább üt, a 65 dB már túl halk, a 75 dB-nél hangosabb viszont már veszélyes, edzéssel párosítva akár maradandó halláskárosulást is okozhat.

6. A dalszöveg fontosabb, mint hinnéd

Arra is fény derült, hogy az értelmes, felemelő, pozitív üzenetet közvetítő dalszöveg rengeteget dob a mentális állapotunkon sport közben. A szöveg ilyenkor mintegy mantrává lényegül, ezért fontos, hogy olyasmit válassz, amit nem csak értesz, de amivel azonosulni is képes vagy az adott pillanatban, amikor már épp kifogynál a szuflából.

7. Az sem mindegy, hogy milyen bpm-mel dolgozol

A szakember szerint a legkeményebb, leginkább embert próbáló szakaszokhoz a 140 bpm feletti zene a leginkább ideális. Az edzés legtöbb szakaszában a 120 és 140 bpm közötti tempó fekszik a legjobban, végül pedig 120 bpm alatti dalokkal pihenjünk egyet a fűben, kinyújtózva, elégedetten és lazán.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Sztárok
Kórházba került Ian McKellen
  • szerző:nuus
  • 2024. 06. 18.