Helyek

A római metróépítés kész rémálom, vagy maga a régész-kánaán?

  • Szerző:nuus
  • 2018.07.23 | 18:36

Az antik kincsek csak gyarapodnak, bárhol ásnak is le az olasz fővárosban. Hiába, az Örök Város kimeríthetetlen értékforrás.

Minden út Rómába vezet, a földalatti járatok pedig abba a Rómába, amelyet a modern város szép lassan maga alá temetett. A folyamatosan terjeszkedő olasz metropolisz metróhálózata is bővül, melynek kellemes velejáróiról már adtunk hírt.

Nuove eccezionali scoperte dal cantiere della metro C di Roma. Nella stazione di via Amba Aradam gli archeologi hanno rinvenuto i resti di altri due edifici adiacenti al dormitorio della caserma romana portata in luce tra il 2015 e la primavera del 2016. Pur avendo funzioni diverse, i nuovi ambienti si presentano come parte integrante del grande complesso militare e si datano ad età adrianea (inizi del II secolo d.C.), apparendo quindi contemporanei alle costruzioni di alloggio dei soldati. Qui l’articolo: https://mediterraneoantico.it/articoli/archeologia-classica/nuova-eccezionale-scoperta-dalla-metro-c-roma-gli-edifici-venuti-alla-luce-la-domus-del-comandante/ #roma #metroc #archeologylife #archeologia #archaeology #metropolitana #ig_roma #igerslazio #igersroma #ig_lazio #pic_of_the_day #picofthemorning #picoftheday #picture #ambaaradam #foto #fotodelgiorno

A post shared by MediterraneoAntico.it (@mediterraneo_antico) on

Valami antik kincset mindig kikaparnak az építőmunkások, ami persze lelassítja a projekt haladását.

Találtam már aranygyűrűt, illetve római istent ábrázoló üveget és amforákat is.

– számol be Gilberto Pagani, egy buldózer kezelője, aki a Colosseum közelében levő, Amba Aradam nevű állomásnál tevékenykedik.

Subway in Rome #tubestation #2k18 #subway #metroc #roma #rome #italy #romacapitale #italia #spqr

A post shared by Diario di Viaggio (@diario_di_viaggio_saudade_2018) on

A feltárásoknál jelen lévő régészcsapat tagjaként alapos kiképzést kapott, hogyan kell kiemelni a több ezer éves értékeket a földből. Ami a tempós munkát kedvelő városfejlesztőknek rémálom, az az archeológusok számára: a mennyország. Simona Morretta az utóbbiak közé tartozik:

Életem nagy lehetősége adódott most, mert ilyen mélyre ritkán áshatunk.

2013 óta dolgoznak az állomás területén, ahol egy katonai parancsnok második századból származó villáját és a hozzá tartozó barakk-épületegyüttest tárják fel. Mikor a munkagépek valami érdekesre bukkannak, azonnal leállnak, hogy a régészek keféinek és ecsetjeinek átadják a terepet. A C metróvonal elkészülte lassan két évtizede csúszik, de ez nem csak a kutatók sara. Vesztegetési ügyben nyomozás is folyik, ami viszont a precíz szakemberek malmára hajtja a vizet. Ez a vonal ráadásul teljesen automatizált lesz, ami tovább bonyolítja a dolgokat.

Májusban adták át a San Giovanni állomást, mely összeköti a C-t a két másik járattal. Az átszállási lehetőség falait ráadásul csupa kiállított műkincs borítja, mintha egy múzeumban járnánk. Kő fürdőkád-töredékek, márvány mellszobrok és még ősi barackmag is akad, egy akkori zöldségestől.

A post shared by Sanatatak (@sanatatak) on

A következő, átadásra kerülő megálló az Amba Aradam lesz, a féltárás alatt álló laktanyával. Morretta szerint nemsokára itt is jól fognak járni az utasok:

Minden, amit találtunk lekerül ide, különleges tárolókba, hogy a közönség megcsodálhassa a fantasztikus mozaikokat. Jó kis tárlat lesz, az eredeti formájában állítjuk helyre a helyőrséget.

Az NPR szerint ez a „nemsokára” még legalább négy évnyi munkát jelent, de tudjuk: Róma sem egy nap alatt épült.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló