esport

Jó, de mi is az az e-sport? Összeszedtük neked!

  • Szerző:nuus
  • 2016.12.02 | 18:00

A sakktól az atlétikáig terjedő skálán hol helyezkedik el az, ha valaki videojátékokkal játszik? Utána néztünk egy kicsit az e-sportok világának, ha már hamarosan mi is ezeket fogjuk bámulni a tévében.

A Spíler TV december 3-án, 22 órától élőben közvetíti majd az ELeague atlantai döntőjét, ahol a világ legjobb Counter-Strike játékosai csapnak össze. E-sport eseményt korábban nem lehetett élőben követni magyar tévéadón, úgyhogy jól utána is néztünk, hogy akkor ki ez az e-sport, mi ez az e-sport, mit akar ez az e-sport.

Történet

Az e-sport kifejezés az electronic sportsból ered, de ezen kívül is használatban van több szófordulat (például a pro gaming) arra, hogy emberek versenyszerűen játszanak különböző videojátékokkal.

SEOUL, SOUTH KOREA - AUGUST 9: A contestant plays a computer game during the "E-Stars Seoul 2007" game festival hosted by the Seoul Metropolitan Government at Seoul Olympic Park on August 9, 2007 in Seoul, South Korea. E-sports gaming boomed in South Korea in the late 1990s and is now played by 17 million people across the country. The "E-Stars Seoul 2007" event hopes to promote the gaming industry and the culture of gaming. (Photo by Chung Sung-Jun/Getty Images)
(fotó: Chung Sung-Jun/Getty Images)

Amióta vannak videojátékok, azóta vannak versenyek is, de a világ nagyot változott azóta, hogy mondjuk a ’70-es években már rendeztek bajnokságokat egy helyre összehordott játéktermi (arcade) gépekkel, és már voltak emberek, akik mindenkinél jobban tolták a Pac-Mant. A ’90-es években már rengeteg amatőr, vagy akár hivatalos verseny indult multiplayerben játszható játékokkal szerte a világon. Akkor azonban ezek az események a részt vevő játékosokon kívül még nem sok mindenkit érdekeltek.

Ma e-sport alatt azt értjük, hogy különböző multiplayerben játszható játékokat jól szervezett versenyeken, hatalmas pénzdíjazás mellett játszanak egymás ellen profi, igazolt, szponzorált játékosok csapatokban, ezeket pedig a helyszínen, és online, valamint tévés közvetítéseken keresztül az egész világon rengetegen követnek nyomon. Szóval nem az a szint, mint egy LAN-partys Quake-verseny ’98-ban a kolinapokon.

 

(fotó: Rob Stothard/Getty Images)
Megfeszül, figyel, játszik: e-sportolók (fotó: Rob Stothard/Getty Images)

A változást az internet megjelenése hozta el, amin keresztül már jóval több játékos tudott összekapcsolódni egymással. Az e-sport úttörőjének számító Dél-Koreában a 2000-es évek elejétől már egyesületek alakultak, a versenyek köré különböző ligák, bajnokságok szerveződtek, és a dolog mára ott tart, hogy az e-sportolók (vagy ahogy arrafelé hívják: cyber athletes) már akkora sztároknak számítanak, mint a színészek és a pop előadók, és a versenyeiket több ezren szurkolják végig a helyszínen. Dél-Korea mellett Kína és az Egyesült Államok számít még e-sport nagyhatalomnak.

RTS, FPS, MOBA

Egy e-sport versenyt lényegében bármilyen videojáték köré fel lehet építeni, de nem lenne olyan izgalmas, ha azt néznénk, hogy egy terem közepén négy egymás mellé rakott PC-n emberek versenypassziánszoznak. A legtöbb e-sport versenyt vagy valós idejű stratégiai játékokból (real-time strategy, RTS), vagy belső nézetes „lövöldözős” játékokból (first-person shooter, FPS) rendezik.

A stratégiai játékok közül a Dél-Koreában iszonyatosan nagy népszerűségnek örvendő Starcraft 2, valamint a League of Legends és a Dota 2 a legjelentősebb e-sport szempontból, utóbbi kettő csapatban játszható stratégia (multiplayer online battle arena, MOBA), ami nagyon passzol az e-sport versenyekhez. Érdekesség, hogy mindkét játék freemium, tehát ingyenesen lehet hozzájuk jutni és játszani velük.

Az FPS-esek mezőnye változatosabb, a legújabb kedvenc az Overwatch, de az éppen aktuális Call Of Duty-játék köré is rendszeresen szerveződnek nagy versenyek. Egy valami azonban örök, ez pedig a Counter Strike, röviden CS, magyarosan csak „Csé”, ami már évtizedek óta az egyik legfontosabb, kultikus multiplayerben játszható first person shooter. Most éppen a 2012-ben megjelent negyedik rész, a Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) uralja az e-sport világát, ennek a döntőjét nézhetjük majd mi is december 3-án a Spíler TV-n.

A különböző játékok köré más-más szervezetek épültek, mindegyiknek megvannak a saját híres versenyei, bajnokságai, csapatai és sztárjai. És ahogy a Chelsea focicsapat sem indul tízpróbában, úgy a Dota2-re specializálódott kínai Wings Gaming sem fog leülni Call Of Duty-zni.

Jó, de ez miért sport?

Azt egyszerűbb megválaszolni, hogy sokak szerint miért nem sport: a játékosokat nem éri fizikai megterhelés. De ezek alapján mondjuk a sakk sem lehet sport, és mondjuk nem nagyon izzadnak meg a sportlövők sem. A díjlovaglásnál is a lovak futnak, és még sorolhatnánk. De ahelyett, hogy elvitatnánk valaminek a létjogosultságát, inkább nézzük azt, hogy milyen teljesítmény húzódik mögötte, és mi alapján lehet ezt egy új sportágnak tekinteni.

Bármilyen játékról is legyen szó, a játékosok rengeteget gyakorolnak. Oké, itt nem súlyokat emelgetnek, nem futnak, hanem ülnek a gép előtt, és játszanak. Mondjuk akinek van egy kis esze, az úgyis rájön, hogy a sok ülés mellett jobban jár, ha aktívan látogatja az edzőtermeket. Az e-sporthoz főleg jó nagy adag ügyesség és hatalmas koncentráció kell. Ezek adottságok, amik bármilyen más sport sikeres űzéséhez is nélkülözhetetlenek. Ehhez jön még a gyakorlás, az edzés. Aztán pedig a versenyzés egymással. Mint bármilyen más sportnál.

(fotó: Chung Sung-Jun/Getty Images)
(fotó: Chung Sung-Jun/Getty Images)

Alig egy évtized alatt az e-sportok szinte ugyanolyanná fejlődtek, mint a hagyományos sportok. Profi versenyzőkkel, akik napi szinten edzenek. Csapatok igazolják le őket, szponzoraik vannak, fizetést kapnak. Az e-sport felé már a legnagyobb sportklubok is nyitnak, az utóbbi időben olyan patinás európai egyesületek, mint a Schalke, a West Ham, vagy a PSG, alakítottak e-sport szakágat, vagy igazoltak le híres e-sport versenyzőket.

Az, hogy az e-sportra való felkészülés mennyire nem áll messze a hagyományos sportoktól, jól mutatja, hogy hogy az NBA-ben szereplő Philadelphia 76ers csapatánál, ami elsők között fektetett be e-sportokban, a kosarasok és az e-sportolók ugyanazokban az edzéskörülményekben részesülnek. Sportpszichológus, táplálkozási szakértő és erőnléti edző is foglalkozik velük.

És naná, hogy a pro gamerek a rosszat is eltanulják a hagyományos sportok világából. A meccsek kimenetelét befolyásoló bunda, és a fogadási csalások sem ismeretlenek ezekben a körökben. Ahogy a dopping használata sem.

Számok

Hogy az új sportág mennyire feljövőben van, azt jól mutatják a statisztikák. Nézzünk néhány számot! 2015-ben a League Of Legends világbajnokság döntőjét 36 millió ember nézte online világszerte. A több e-sportot is magába foglaló Intel Extreme Masters nemzetközi versenysorozat katowicei állomásán tavaly több mint százezer ember szurkolt a helyszínen.

Az aktív játékosok száma tízezerhez közelít jelenleg. A hivatalos versenyek száma 2015-re meghaladta az évi 2500-at. És amit még érdemes számolgatni, az a pénz. 2015-ben a legjobban kereső e-sport egyesület a San Francisco-i Evil Geniuses volt, ők éves szinten majdnem 9 millió dollárt nyertek össze. 1999-ben alakultak, akkor még Quake-kel kezdték, azóta viszont több szakáguk is van, a Dota 2-es csapatuk pedig megnyerte a játék 2015-ös vb-jét, csak ezzel 6 milliót kasszíroztak. Ezek persze csak a versenyeken begyűjtött pénzdíjak, erre jönnek még rá a szponzori támogatások is. a legjobban kereső játékost is köztük kell keresni: az UNIVeRsE néven ismert Dota-gamer Saahil Arora 2015-ben, 39 versenyen nyert össze összesen majdnem 2 millió dollárt.

Ezeket a számokat olvasva valószínűleg egy pár szülő fejében megfordul a gondolat, hogy inkább mégsem tiltja el a gyereket a videojátékozástól. Ki tudja, lehet, hogy 5 év múlva már ebből él majd az egész család…


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló