A DNS-e árulja el, hogyan lett vérszívó a vámpír denevér

• 2018.02.20 | 14:43

A vérszomj ott van a génjeiben, és a beleiben is.

DNS-elemzés derítette ki, hogyan tudott kizárólag vérfogyasztással fenn maradni egy denevérfaj. Ezek a bőregerek ugyanis akár a testsúlyuk felével megegyező mennyiségű folyadékot is magukhoz tudnak venni, ami egyik – gyümölcsevő, nektár- vagy rovarfogyasztó – rokonukra sem jellemző. A vér tápanyagszintje alacsony, és a benne gyakran előforduló, halálos vírusok miatt sem egy életbiztosítás a kortyolása. Így a vámpír kisemlősök testében sajátos genetikai változásoknak kellett lezajlaniuk, melyek az immunrendszerüket és az anyagcseréjüket is érintették. Ráadásul a bélflórájuk is csak rájuk jellemzően módosult: 280 félénél is több, olyan bélbaktériumot mutattak ki eddig az ürülékükben, melyek a többi emlőst egyszerűen kiütnék.

Az adatok szerint szoros összefüggés van a bél mikrobiomja és a genom között, mely kapcsolat lehetővé tette a vámpír denevérek számára a vérrel való, kizárólagos táplálkozást.

foglalja össze Dr. Marie Zepeda Mendoza, a Koppenhágai Egyetem munkatársa. A kutató szerint az állat génjei sikeresen alkalmazkodtak a vériváshoz.

Proteindús étrend

A vér 93 százaléka fehérje, de a szénhidrát-tartalma mindössze egy százalék. A vitamin is kevés benne, viszont a kórokozók száma annál magasabb lehet. A vámpír denevérek éles fogakat és jól funkcionáló veséket munkáltak ki fejlődésük során.

A post shared by kelseyrae (@kelsey.rae__) on

A más étrenden lévő rokonokhoz képest ezeknek az emlősöknek több „ugró génje” van: a transzpozonok a genomon beül helyváltoztatásra képes örökítőanyag-szakaszok, mely közt immunválaszért és lipid metabolizmusért felelős DNS is van. A beleikben található mikrobák szintén nagyon megváltoztak; az emésztés és immunrendszer jobb működésén dolgoznak:

Egy különleges diétához alkalmazkodni, magával vonja a genom és a mikrobiom módosulását is.

áll a Nature Ecology and Evolutionben megjelent tanulmányban.

A post shared by Alexandre Neutzling (@aschneu) on

Rossz vér?

A közönséges Desmodus rotundus, azaz a rőt vérszopó denevér a három olyan emlős egyike, amely kimondottan ezzel a testnedvvel táplálkozik. Éjjel csapnak le, hogy megcsapolják az állatállomány, sőt – esetenként az ember keringését is.

Hegyes fogukkal egy bemetszést ejtenek az áldozatuk nyaki artériája mentén, majd a kicsorgó vért szürcsölik fel. Emiatt a művelet miatt érdemelték ki a vámpír nevet, pedig egyébként kedves kis jószágok volnának: Dr Mendoza viccesen csak „elfajzott állatkáknak” nevezi őket, teszi hozzá a BBC.