A szintetikus selyemgubó lesz a jövő gyógyszereinek csomagoló anyaga?

• 2017.07.25 | 16:53

Brit tudósok így oldanák meg a gyógyító antitestek biztonságos szállítását.

A Science Alert számol be arról, hogy a selyemhernyó gubója milyen kiváló védelmet nyújt a kémiai anyagok számára. Tudósok egy csoportja létrehozott olyan mikroszkopikus selyemgubókat, amelyek az érzékeny gyógyszereket megvédik a lebomlástól, a tárolás és szállítás során egyaránt.

Az új eljárás meghosszabbíthatná a gyógyszerek megengedett tárolási idejét, és a daganatos betegségek kezelésében is hozhat előrelépést. Emellett az Alzheimer- és a Parkinson-kóros páciensek állapotát is javíthatja.

Nem első alkalom, hogy a tudósokat a természet megoldásai inspirálják, melyeket előnyükre tudnak fordítani.

Üzemanyaggyártó enzimek és páragyűjtő kaktuszok után most a Bombyx mori nevű hernyók által előállított szövet került a látóterükbe.

A tudós csapat célja az érzékeny gyógyászati molekulák állapotának megőrzése volt:

Számos területen jelentkezik ez a probléma, melynek megoldásától nagy gyakorlati hasznot remélünk. Fontos kérdés a jótékony hatással bíró, aktív molekulák stabilizálása, a tárolás során.

véli Thomas Knowles, a brit Cambridge Egyetem részéről.

A kutatók ezt a természetben fellelhető, védő burkolatot vették alapul, hogy olyan termékek apró részecskéit is szállíthassák majd benne, mint például kozmetikumok vagy élelmiszerek.

Egyszerű, de nagyszerű dolog, ha sérülékeny molekulákat teszünk apró kapszulákba. Ezek a tárolók eddig szintetikus polimerekből készültek, amelyek használata számos hátránnyal jár. Szeretnénk teljesen természetes módon megoldani ezt a feladatot. A műanyagokat ilyen fenntartható biológiai anyagokkal váltanánk fel.

Hogy előállítsák a kívánt selymet, ahhoz a tudósok egy egyedülálló, mikromérnöki folyamatot fejlesztettek ki, ami a hernyó szövését imitálja. Ez a forgó csővezeték ezerszer kisebb kapszulákat készít, mint az állatoké. A Sheffieldi Egyetem részéről Chris Holland így magyarázza az eljárást:

A selyem azért nagyszerű anyag, mert eredetileg folyadék állagú, majd a szövés során válik szilárddá. Ez úgy jön létre, hogy megnyúlnak a proteinjei, míg átcsorognak a hernyó testén belüli, mikroszkopikus csövön.

Ennél még több előnye is van a selyem bevetésének. Biológiailag lebomlik, és az előállítása sem kerül sok energiába. A sebészetben már egy ideje hasznát veszik: agyi implantátumok, optikai eszközök, sejtépítés és ragasztó zselék formájában.

A védő képességét antitesteken tesztelték, melyekről a cambridge-i szakember, Michele Vendruscolo állítja, hogy:

A leghatásosabb és a legtöbbet forgalmazott gyógyszerekről van szó. Az antitestek hajlamosak nagy koncentrációban felhalmozódni. Fel kell őket szabadítani, különben alkalmatlanok lesznek a használatra. Hacsak nem tervezzük meg azt, hogy hogyan tehetjük stabilabbá őket.

A tudósok további természetes anyagok alkalmazásán is töprengenek már.

Ha az antitesteket mikrogubókba csomagoljuk, akkor nemcsak, hogy meghosszabbíthatjuk a lejárati idejüket, de a szállítási módokat is bővíthetjük. Remélem, hogy a természetes proteinből még sok izgalmas, vadonatúj anyagot fogunk tudni előállítani a közeljövőben.

bizakodik Knowles a friss tanulmányban.