Zene
Így készül a sláger: toplistás dalszerző árulta el a módszereit
Számos popslágert írt az elmúlt húsz évben: Taylor Swift, Katy Perry és Britney Spears is szerepel Max Martin referenciái között, aki először beszélt dalszerzési módszereiről egy svéd lapnak.
Sorban állnak toplistákra éhes szupersztárok a ’90-es évek vége óta a svéd Max Martinnál, akihez a fenti eladók slágerei mellett olyan dalok kötődnek, mint Kelly Clarksontól a Since U Been Gone, Adele-től a Send My Love vagy Justin Timberlake-től a Can’t Stop The Feeling.
Ritkán szólal meg a munkájáról, de nemrég – 16 év után először – exkluzív interjút adott egy lapnak az anyaországában, amiben megosztotta a műhelytitkait arról, hogyan készül A sláger.
Nincs aranyszabály
„Egy jó popdalt érezned kell. Hallasz olyanokat, amelyek technikailag rendben vannak és kipipálnak minden kritériumot, de egy slágerhez más kell. Számomra kiemelten fontos, hogy a legelső hallás után is emlékezni lehessen egy dalra. Azt kell érezned, hogy újra és újra hallani akarod” – mondja.
Ismerősség érzetét kell kelteni a hallgatóban
„Jó, ha a refrén dallama a versszakra is passzol. Erre jó példa Prince-től az I Wanna Be Your Lover. Ennek a dalnak teljesen ugyanaz a refrénje és a versszaka. Hallgatóként ezt azért nem veszed észre, mert teljesen más energiák vannak a refrénben a köztes részekhez képest, de amint berobban, úgy érzed, mintha már hallottad volna korábban: mivel hallottad is!”
Prince I Wanna Be Your Lover
Uploaded by carlos angel on 2016-04-24.
Mindig változzon a refrén
„Ha megfigyeled, az első, a második és a harmadik refrének eltérően szólnak egymástól. A dallam ugyanaz, de az energia változik. Fent kell tartani a hallgató érdeklődését az egész dal alatt.”
Az ének a legfontosabb
„Rengeteg pszichológiai vonatkozása van az éneklésnek. Ha a művésznek nincs jó napja, vagy unja az egészet, coach-ként kell viselkednem vele. A maximumot kell kihoznom belőle. Ennek a legjobb módja, ha kizökkentem őket a komfortzónájukból, és ráveszem őket, hogy új dolgokat próbáljanak ki.”
Ne terheljük túl a hallgatót
Ha a versszakot sok ritmikai elem telíti, akkor azt légiesebb megoldásokkal kell párosítani. Hosszabb hangokkal. Olyanokkal, amelyek más ritmussal indulnak. Azt hinnéd, hogy ez alapján előre le van fektetve minden koncepció a fejemben, de nem. Mindig az számít, hogy mi milyen érzetet ad. De ezek az elméletek jól jönnek, ha valamivel elakadsz. Ha beüt a krach, eszközként használhatod fel őket: ott van például a Shake It Off Taylor Swifttől: a versszak után benne van néhány hosszabb hang, amelyek felépítik a refrént – ha nem így lenne, az túl sok információt jelentene egyszerre. [Nem ilyen lenne a végeredmény,] ha korábban is olyan sok ritmikai elem jelenne meg, mint magában a refrénben.
Taylor Swift – Shake It Off
Listen to 1989 from Taylor Swift here: https://taylor.lnk.to/1989dlxID Shop official Taylor Swift merch here: http://taylor.lk/merch http://www.vevo.com/watch/USCJY1431460?utm_source=youtube&utm_medium=description&utm_campaign=ytd Music video by Taylor Swift performing Shake It Off. (C) 2014 Big Machine Records, LLC.
Forrás: Di Weekend/NME
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.