Autó

Csodálatos autó ünnepli ma negyvenedik születésnapját

  • Szerző:nuus
  • 2022.09.23 | 16:48

A Citroën BX első generációja a Golf ellen indult csatába, nem is esélytelenül.

1982 szeptember 23-án, délután négykor egyszerre négy francia városban Lille-ben, Bordeaux-ban, Toulouse-ban és Marseille-ben mutatták be

a Citroën új, alsó-középkategóriás autóját, a BX-et.

Az első generációs (S1, majd 1986-ban jött az S2) Citroën BX ultramodern vonalvezetésű, számos műanyag alkatrészt tartalmazó karosszériáját a Bertone karosszéria tervező cégnél alkotó zseni, Marcello Gandini tervezte. Bár a dinamikusan szögletes kocka kaszni a BX-szel került sorozatgyártásba, az igazság az, hogy Gandini korábban ehhez hasonló formaterveket készített a Volvonak Tundra fantázianévvel, sőt a Mazda, illetve a Jaguar részére is. Az autót

kezdetben  1,1-es, 1,4-es és 1,6-os benzinmotorral kínálták,

majd jött az 1,7-es és 1,9-es dízel, illetve az 1,9-es benzines is. A gyár a B-osztályos raliszörnyek időszakában legyártott egy sorozat kétajtós raliautót is, ma ez a legdrágább, de szinte beszerezhetetlen BX-verzió. Az autók a Peugeot-kal közös motorokat, de azokétól gyökeresen eltérő, hidropneumatikus felfüggesztésű futóművet kaptak, ami kivételesen stabil útfekvés mellett bársonyos rugózást biztosított. A BX

összesen háromféle magasságra volt emelhető útközben,

így könnyebb terepen is bevált, különösen a 4×4-es hajtásképletű kivitel. Hazánkba a rendszerváltás utáni években érkezett meglehetősen sok a típusból, a használt autót vásárlók értékelték az akkori francia autókéhoz viszonyítva üzembiztos technikát, egy hasonló évjáratú Kadett vagy Golf árának feléért-kétharmadáért. Különösen a dízeles kombi (citroënül Break) változat később a

munkásbrigádok körében is népszerű lett,

hatalmas csomagtere és túlterhelten is az üresével azonos átlépő magasságot tartó karosszériája miatt. A Citroën BX mára szinte teljesen kikopott a hétköznapi forgalomból, de a relatíve olcsó veteránautókat keresők körében egyre népszerűbb, extravagáns megoldásai és mutatós, kortalanul izgalmas vonalai miatt.

Lezárult a Fiat Chrysler és a PSA egyesülése, megszületett az új konszern


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló